Dnes je středa 21. dubna 2021., Svátek má Alexandra
Počasí dnes 15°C Dešťové přeháňky

Jak se lakují letadla?

Jak se lakují letadla?
Letadlo Aljašských aerolinek | zdroj: Profimedia

Každý, kdo někdy vezl auto do servisu na opravu laku, ví, že nejde o snadnou ani levnou záležitost. A co teprve u letadel...

Když nové letadlo "vyjede z pásu", pokrývá ho jen základní lak – zelený pro kovová letadla (kvůli antikorozní barvě s obsahem chromanu zinečnatého) nebo béžový pro letadla z kompozitních materiálů.

Velcí výrobci letadel, jako je Airbus nebo Boeing, mají své vlastní lakovny, kde vizáž letadla přizpůsobí přání a objednávce nového majitele. Protože nejde zrovna o levnou záležitost (nalakování běžného dopravního letadla stojí 150 až 300 tisíc dolarů), začíná vždy na papíře, respektive v počítači grafiků.

Specializované týmy vytvoří podrobnou dokumentaci zahrnující umístění vzorů a designu, typ barvy, vzorník barev i jejich předpokládaná spotřeba. Vznikne počítačový 3D model a mohou se začít vyrábět šablony, kterými se letadlo během lakování ve vrstvách pokrývá, popisuje reportáž CNN.

Každý vrstva se počítá

Většina leteckých společností volí střídmost v podobě loga a názvu na základní bílé barvě. Nerozhodují se tak ale většinou kvůli estetice ani kvůli cenám speciálních leteckých laků. Jednoduše čím je vzor náročnější a čím pokrývá větší plochu, tím víc se provoz letadla prodraží.

Každá vrstva zvyšuje hmotnost letadla, čímž roste spotřeba paliva a letadlo se rychleji opotřebovává. A to přesto, že se odborníci stále snaží vylepšovat technologii, díky níž by se snížilo potřebné množství barvy. Jenže vezměte si, kolik váží jedna malá plechovka barvy a kolik jich tak asi může být potřeba třeba na Airbus A380…

"Klasika" v podobě bílého pozadí a loga čítá zpravidla "jen" tři vrstvy laku, ale třeba u letadel Aljašských aerolinek s tématy pixarovských animáků jdou tyto vrstvy do desítek.

Za svůj provozní život absolvuje letadlo několik lakovacích cyklů. Přemalovat se musí nejen při změně majitele, ale velké letecké společnosti své stroje nechávají znovu přelakovat zhruba jednou za pět šest let. Starý lak totiž už letadlo tolik nechrání. Stroj se proto odveze opět do lakovny, kde se broušením nebo chemicky odstraní všechny předchozí vrstvy laku a od základu se znovu nastříká.

Letecké společnosti při tom mohou jen doufat, že se během uplynulého intervalu technologie opět vylepšila a lak bude alespoň o trošinku lehčí…

zdroj: YouTube.com

 

Zdroje: