Dnes je pondělí 30. listopadu 2020., Svátek má Ondřej
Počasí dnes -1°C Polojasno

Letecké katastrofy: Z runwaye rovnou do nebe

Letecké katastrofy: Z runwaye rovnou do nebe
zdroj: Profimedia.cz

VIDEO. Pohodlně se usaďte, vypadá to na příjemný let. Škoda, že netušíte, co se odehraje za chvíli – pokud budete mít štěstí, zemřete dřív, než si stačíte uvědomit, že jste se právě stali oběťmi letecké katastrofy.

Vražedná námraza

Kdy: březen 1989
Kde: Kanada
Let: Air Ontario 1363 
Počet pasažérů: 69 
Počet obětí: 24 
Příčina: námraza, spěch

Dryden, město nacházející se v severní části Kanady, je v březnu ještě stále pod náporem rozmarů paní Zimy. Let Air Ontario 1363 směřující z Thunder Bay do Winnipegu bylo ten den plně obsazeno – v Kanadě totiž právě začaly jarní prázdniny.

Při odletu se linka opozdila a plánované mezipřistání pro doplnění paliva v Drydenu se muselo odehrát co nejrychleji. Kromě toho se piloti obávali stále zhoršujícího se počasí – husté sněžení zapříčinilo špatnou viditelnost. Věděli, že pokud se nevydají ihned na cestu, budou nuceni v malém městečku zůstat.

Přeživší vzpomínají, že už při vzletu se nezdálo být všechno v pořádku – letadlo bylo pomalé a po chvíli se začalo třást a naklánět z jedné strany na druhou. Otřesy neustávaly. Letadlo se zachytilo ve stromech za letištěm a spadlo do lesa.

Vyšetřování nehody bylo zkomplikovaly zcela zničené černé skříňky. Vyšetřovatelé nakonec došli k závěru, že viníkem byl led, který se držel na plochách křídel a zabránil tak potřebnému vztlaku.

Podobnost čistě náhodná?

Kdy: březen 1992
Kde: New York
Let: USAir 405
Počet pasažérů: 51
Počet obětí: 27
Příčina: námraza, spěch

Tři roky od leteckého neštěstí v Kanadě se odehrála podobná nehoda i ve Spojených státech. Letadlo směřující do Clevelandu muselo být před odletem dvakrát odmraženo, poté se už zdálo být všechno v pořádku.

Nebylo. Námraza se vytvořila znovu, ale členové posádky si jí nevšimli. Stejně jako Drydenu stroj nabral potřebnou rychlost, avšak kvůli nedostatečnému vztlaku se po několika vteřinách zřítil do zálivu Flushing Bay.

Neuvěřitelný příběh letušky

Kdy: leden 1972
Kde: Srbská Kamenice
Let: JAT 367
Počet pasažérů: 28
Počet obětí: 27
Příčina: nálož (podle oficiálních zpráv)

Jedna z nejznámějších leteckých nehod v České republice se stala před 40 lety u obce Srbská Kamenice.

Neštěstí se dostalo do Guinessovy knihy rekordů díky letušce Vesně Vulovič, jediné přeživší pasažérce letu. Ta údajně přežila pád z více než deseti kilometrů kvůli tomu, že zůstala zaklíněná ve zbytku zádi letadla a dostalo se jí rychlé pomoci duchapřítomného lesníka, který ji našel.

Vulovič byla skoro celý měsíc v bezvědomí a postupně se léčila v českých nemocnicích z mnohačetných zlomenin. Na nehodu, ani co se dělo po ní, se příliš nepamatuje.

Kolem příčiny zřícení letadla u Srbské Kamenice panují neustálé dohady. Podle oficiálního prohlášení vyšetřovatelů totiž nehodu nezpůsobila lidská chyba nebo technická závada, ale nálož, nastražená v jednom z kufříků na palubě. Přestože se krátce po neštěstí k činu přihlásili ustašovci, objevily se i názory, že letadlo sestřelily rakety československé armády pouhých pár set metrů nad zemí.

66 obětí na Ruzyni

Kdy: únor 1973
Kde: Praha
Let: Aeroflot Su-141
Počet pasažérů: 100
Počet obětí: 66
Příčina: problémy se stabilizátorem letadla

Let ruského Tupolevu začínal na letišti Šeremeťjevo v Moskvě a až do plánovaného přistání v Praze neměl stroj žádné problémy. Přestože měli piloti nalétáno několik tisíc hodin, právě s Tupolevem neměli takřka žádné zkušenosti. I to zapříčinilo, že se před dosednutím na přistávací dráhu letadlo sklopilo přídí k zemi a narazilo do zamrzlé země ještě asi půl kilometru před začátkem dráhy.

Následky dopadu byly katastrofální – nejprve letadlo přišlo o pravé křídlo a poté se celý kolos převrátil na záda. V důsledku odlomení křídla došlo k poškození palivových nádrží a v troskách vypukl požár.

Podle svědeckých výpovědí zkázu dokonala neorganizovanost a neschopnost příslušníků hasičského sboru. Nakonec se z trosek havarovaného kolosu dostalo 34 lidí, včetně celé posádky.

Začalo rozsáhlé vyšetřování, které neshledalo žádné závady na stroji ani nepřízeň počasí. Nehodu tak s největší pravděpodobností způsobil špatně nastavený ovladač stabilizátoru (místo přistávací polohy na - 5,5° jej piloti nastavili na 0°) i samotný stabilizátor.

Oficiální závěr ale zněl, že kvůli úplnému zničení letadla a následnému požáru nebylo možné dopátrat se přesného důvodu, proč k nehodě došlo.

Pomoc dorazila až za několik hodin

Kdy: leden 1992
Kde: Francie
Let: 148 společnosti Air Inter
Počet pasažérů: 96
Počet obětí: 87
Příčina: záměna výšky za úhel sestupu

Cesta z Lyonu do Štrasburku trvá vzdušnou čarou většinou necelou hodinu. Před dvaceti lety skončil let 148 ještě dříve.

Kvůli záměně výšky za úhel sestupu autopilot vyhodnotil situaci příchozího poryvu jako nouzovou a úhel sestupu zdvojnásobil. Piloti už neměli čas zareagovat a potom přišel náraz a pád do zalesněného úbočí hory Mont Sainte Odile.

Přestože letadlo havarovalo necelých 20 kilometrů od letiště, živí pasažéři se pomoci dočkali až za několik hodin. Problémem byl také velký mráz, který je ohrožoval.

Záchranáři nemohli začít pátrat bez informací o tom, kde se letadlo ztratilo. Nakonec je navedl dispečer a začala záchranná akce – při té bylo třeba prohledat téměř 20 kilometrů čtverečních. Snahy tisíce lidí byly neúspěšné až do chvíle, kdy se jeden z cestujících havarovaného letadla vydal hledat pomoc a narazil na televizní štáb, který dovedl na místo nehody. Tam na ně čekalo ještě dalších 8 živých.

Daleko hůře dopadli cestující letu Uruguayan Air Force 571, jehož let skončil v Andách. Přeživší se potýkali s tuhou zimou, nedostatkem potravy i zoufalství celých 72 dní. Nakonec byli zachráněni záchrany odvážlivcům jménem Nando Parrado a Robert Cannes, kteří se rozhodli přejít Andy a vyhledat pomoc.

Více naleznete na StudentPoint.cz.

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,170 26,250
USD 21,890 22,010
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma