Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes 2°C Slabý déšť

Komentář: Proč nadáváme, že nám Facebook vnucuje naše názory? Vždyť dělá jen to, co chceme

Komentář: Proč nadáváme, že nám Facebook vnucuje naše názory? Vždyť dělá jen to, co chceme
Facebook nám ukazuje jen to, co chceme vidět a říká jen to, co chceme slyšet. Ilustrační snímek | zdroj: ThinkStock

Ovlivňuje Facebook úmyslně politické názory svých uživatelů? Americká média v čele s těmi konzervativními přišla s "šokující" informací, která pobouřila veřejnost: sociální síť zobrazuje lidem jen články a názory, které jsou jim myšlenkově blízké. Může tak údajně ovlivnit volby…

Přestože podle průzkumů přes 60 procent Američanů čte zprávy už jen prostřednictvím odkazů na sociálních sítích a noviny drželi v ruce naposledy při podpalování krbu, Facebook je stále jen sociální síť. V tom je jeho výhoda i nevýhoda.

Nejde o mediální koncern a nemá tak důvod dávat vyvážený prostor všem protistranám. Zatímco v médiích se – zejména před volbami – hlídá, zda některé straně (přiznaně či nepřiznaně) nenadržují, Facebook nemá důvod se vyvážeností zabývat. Dokonce to není v jeho zájmu.

Uživatele sbírá jako Pokémony, jeho cílem je mít co největší uživatelskou základnu, tak proč je odrazovat tím, že jim bude vnucovat něco, s čím nesouhlasí? Pramen rozhořčení nad obsahem tak tkví v nepochopení principu sociální sítě.

Je sice smutné, že lidé nesledují dění z více zdrojů a uniká jim spousta protichůdných názorů, od toho tu ale není Facebook, byť na něm trávíme v průměru téměř dvě hodiny denně. Pravda, omezuje nám obzor, ale není to až tak jeho chyba.

"Vyvážeností" by šel Facebook proti sobě

Jeho cílem je si své uživatele hýčkat, z téhož důvodu má například algoritmy nastavené i tak, aby v nás příspěvky – pokud možno – nevyvolávaly deprese a smutek, natož vztek.

Pokud pravidelně skrýváte příspěvky s dětmi svých známých, nebude vám připomínat, že vaši přátelé se zúčastní například dětské burzy oblečení. Stejně tak nemá důvod aktivnímu členu Bloku proti islámu cpát mezi doporučenými stránkami projekt Hate Free. Šel by proti sobě.

Příspěvky, které vidíme na zdi, jsou personifikované na základě našeho předchozího chování, což rozhodně není šokující objev. Na podobném principu funguje i Twitter, Instagram, Google a prakticky všechny internetové obchody. Příspěvky se mohou lišit zcela zásadně, jak ukázal například deník The Wall Street Journal, ale opět nejde o šokující informaci.

Problém je v lidech a jejich ignoranci

Tou je spíš to, jak moc jsou lidé ochotni zakořenit své představy o světě a žít v přesvědčení, že jejich názor je jediný správný. Odmítají diskusi a potřebují nástroj k tomu, aby se v tom utvrdili. Zavřeni ve své bublině odmítají opačné názory, nejen ty politické.

Podle průzkumů zhruba čtvrtina lidí přestane (nejen na Facebooku) komunikovat se svými přáteli a známými, kteří mají jiný politický názor. Místo toho, aby s nimi vedla diskusi nebo si alespoň vyslechla argumenty, se od nich odstřihne - na Facebooku si je skryje, či dokonce smaže.

Ale i když tomu sociální sítě příliš napomáhají, nejsou to ony, kdo v lidech probudil zabedněnost a ignoranci. Jen jako správný poskytovatel služby nabízejí svým zákazníkům to, co chtějí. Nadávat tak na ně můžeme klidně dál, ale nic se nezmění, pokud si sami nerozšíříme obzory.

Ve chvíli, kdy začneme vyhledávat informace z více zdrojů a z více myšlenkových proudů, Facebook i Google, které toho o nás ví víc, než si chceme připustit, se tomu během pár dní přizpůsobí.

Zdroje:
Vlastní