Pomalá a krutá smrt e-mailu. Přelomového vynálezu, který nám ničí život

MAGAZÍN - Magazín autor: Hana Dubnová

Letos na podzim tomu bude 45 let, co programátor Ray Tomlinson odeslal první mail. Byla to nesmyslná změť písmen, která mu ani nestála za zapamatování. Dnes ročně odchází 77 bilionů mailů. Z běžných a informačně důležitých zpráv se ale zpět vrací do změti písmen, kterou opět nechce nikdo číst. 

Má to e-mail skutečně spočítáno? (Ilustrační snímek)

Má to e-mail skutečně spočítáno? (Ilustrační snímek) , zdroj: ThinkStock

"Email bude mít na světě vždy své místo," věří Tomlinson. Od doby jeho počátků se ale situace změnila. Už se o tom, jak je krásné dostat mail, dávno nenatáčejí filmy, neskládají se o tom písničky. Tehdy se tomu ale nebylo co divit – v době před mobilními telefony to byl nástroj, který dal najednou lidem šanci druhého zastihnout ve chvíli, kdy byl na jiném místě.

"Když nezvedal telefon, mohli jste mu – pokud jste měli štěstí – nechat vzkaz po sekretářce nebo na záznamníku, jestliže nějaký měl," vysvětluje magazínu The Atlantic Tomlinson. Ve světě e-mailů navíc neexistují hranice ani hierarchie, můžete poslat zprávu, komu chcete. Rodině, kamarádům, ale klidně i prezidentovi nebo svému oblíbenému herci.

Jenže to, co lidé na mailu milovali v jeho počátcích, je nyní přivádí k zbláznění. V souvislosti s elektronickou poštou se objevují výrazy jako "tyranie", "záplava" nebo "lavina". Lidem vadí, protože nad ní nemají kontrolu. Už najednou není zázrak, že je může kontaktovat kdokoli odkudkoli.

"Žijeme v notifikačním pekle. Necháváme se vyrušit v desítkách a desítkách případů denně, to je hrozné. Existuje výzkum, který říká, že pokaždé, když se podíváte na nový mail, trvá vám 64 vteřin, než se dostanete zpět k předchozí činnosti. V podstatě nemůžete nikdy pořádně fungovat," říká Alex Moore, generální ředitel společnosti Bumerang, která učí lidi, jak si poradit s organizací práce.

Stres, neklid a menší produktivita práce

O tom, že maily ničí nejen produktivitu práce, vzniklo několik studií. Podle jedné z nich například lidé, kterým povolili kontrolovat mailovou schránku, měli mnohem vyšší tlak a rychlejší tep. Skupina, která k němu neměla přístup, byla podle studie lépe soustředěná na práci a tělesné funkce měla v normálu. Jen se cítila trochu izolovanější…

Kancelářští pracovníci totiž zkontrolují doručenou poštu průměrně 77krát denně, ukázala studie profesorky informatiky na Californské univerzitě Glorie Markové. Zdá se vám to málo? Jde opravdu jen o průměr, našly se totiž i případy, kdy lidé na mail koukali až 343krát za den!

Asi tak není překvapením výsledek studie – tedy že čím víc času lidé strávili kontrolou mailu, tím méně se cítili šťastni a tím méně byli produktivní.

Jeho původní výhoda nás začíná štvát

Situaci samozřejmě nevylepšují ani smartphony s integrovanými e-mailovými klienty. Přednost mailu spočívající v tom, že na něm člověka zastihnete kdykoli a záleží jen na něm, kdy a zda vůbec si zprávu přečte, najednou bere za své. Upozorněním a vibrací se hlásí o slovo a opět ruší…

Zdá se ale, že e-mail má svá nejlepší léta už za sebou. "Sleduje podobný vývoj jako klasická pošta. Oba nastoupily jako primární prostředek komunikace a lidé jimi byli nadšeni. A teď vidíte hlavně spam, newslettery, obchodní sdělení, reklamy a pouze občas se v tom objeví důležitá informace," vysvětluje generální ředitel komunikační sítě Whisper Michael Heyward. 

Jeho protějšek z komunikační aplikace Slack oblíbené hlavně ve Spojených státech Steward Butterfield ho doplňuje tím, že zhruba 80 procent všech mailů ve vaší schránce neposlal člověk. "A tím nemyslím jen spam," upřesňuje.

Zvítězí komunikace přes aplikace?

Čísla mluví za vše, používání e-mailů upadá i v rámci podnikové komunikace. Přednost dostávají sociální sítě, klienti a aplikace umožňující komunikaci v reálném čase – Skypem počínaje přes Twitter, Instagram, Facebook, Messenger až po WhatsApp. Ten mimochodem od ledna rozšířil portfolio Facebooku a dosáhl miliardy uživatelů.

Podle průzkumu z roku 2011 mezi 1400 zaměstnanci společností v rámci Silicon Valley více než polovina z nich věřila, že komunikace v reálném čase do letošního roku překoná tu e-mailovou.

Někteří věří, že k tomu již došlo. A s nástupem mladší generace do pracovního procesu to bude ještě jednoznačnější. Podle výzkumu z roku 2012 považují teenageři e-mail za přežitek. Tři čtvrtiny z nich si denně s někým dopisují, ale jen šest procent k tomu používá e-mail…

Tagy: komunikace zahraničí sociální sítě e-mail informační technologie inovace a technologie

Zdroje: Vlastní