Znepokojivé mediální ticho kolem Babišova Agrotecu

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Firma prvního místopředsedy vlády a ministra financí Andreje Babiše, který svoji politickou kariéru postavil na rétorickém boji proti korupci a proti rozkrádání státu, jde před soud kvůli manipulaci se státní zakázkou.  A… Ticho po pěšině. To mediální ticho děsí, píše Hlídacípes.org.

Kdo se na nic neptá, neriskuje, že se něco dozví. Ilustrační snímek

Kdo se na nic neptá, neriskuje, že se něco dozví. Ilustrační snímek,zdroj: Facebook Andreje Babiše

V úterý Zdeněk Matula z pražského vrchního státního zastupitelství oznámil, že žalobci poslali k soudu případ deseti lidí a tří firem, kterých se týká kauza manipulace se zakázkami České pošty. Mezi obviněnými firmami figuruje hustopečský Agrotec, který patří do koncernu Agrofert ministra financí Andreje Babiše.

Tenkrát v Agrotecu…

Agrotecu v rozhodné době šéfovala Babišova politická pravá ruku Jaroslav Faltýnek. Trestní stíhání manažera i celé firmy je pro Andreje Babiše velmi nepříjemné. Je-li stíhána i firma, fakticky tím orgány činné v trestním řízení říkají, že případný zločin není selháním jednotlivého manažera, ale celého systému.

Agrotec v získávání státních zakázek patřil mezi Babišovy nejúspěšnější firmy. HlídacíPes.org z veřejně dostupných zdrojů spočítal, že od roku 2006 do začátku roku 2015 získal Agrotec 41 státních zakázek v celkové výši 143, 5 milionů korun. Mnohdy právě od již zmiňované České pošty. Ve státních tendrech uspěl i poté, co policie zahájila trestní stíhání Agrotecu.

Již loni v létě informoval web Neovlivni.cz, že manažer pošty Patrik Z. při výslechu výslovně popsal Babišův Agrotec jako firmu, které šla pošta na ruku: “Uvedl, že společnost Agrotec byla v rámci České pošty takzvaným preferovaným dodavatelem. Rozuměl se jím VIP dodavatel, kterému měla být věnována nadstandardní péče, a který měl být upřednostňován při zadávání veřejných zakázek.”

… dnes v Česku

Zopakujme si to: firma místopředsedy vlády, která získala erární zakázky za téměř 150 milionů korun, je před soudem za pokus okrást stát! A dosaďme si místo jména Andrej Babiš třeba jméno Mirek Topolánek nebo Jiří Paroubek. Potrava, na které by se média v topolánkovsko-paroubkovské době pásla dlouhé dny a týdny. Na kauze by dělali nejvyhlášenější investigativci, nejznámější komentátoři by si s chutí brousili svá pera.

Píše se však červen 2016 a s výjimkou nezávislých mediálních projektů velké mediální domy včetně veřejnoprávní České televize kauza “nezajímá”. (viz výčet pod článkem)

Komentář se během úterka a středečního rána neobjevil žádný, noviny i weby se vesměs (s výjimkou Babišových LN) omezily na agenturní zprávu, že kauza putuje k soudu, doplněnou o vyjádření Andreje Babiše, že firma Agrotec je nevinná: „Jsem rád, protože jsem přesvědčen, že moje firma je nevinná a že u soudu se ukáže, že to obvinění je neodůvodněné, že nemá žádný reálný základ“.

Trefně to v následujícím tweetu okomentoval Babišův exnáměstek Lukáš Wagenknecht. Ten zmiňuje civilizovaný svět. Zjevně je cosi shnilého v médiích i státě českém…

Jak v úterý a ve středu informovala média o kauze Agrotec

  • Velké zpravodajské weby v úterý vesměs převzaly informaci od ČTK
  • Česká televize, úterní pořad Události – žádná informace
  • Televize Nova, úterní pořad Televizní noviny – krátké info, pořadí zprávy: 27
  • Televize Prima, úterní pořad Zprávy – krátké info, pořadí zprávy: 10

Středeční deníky

  • Hospodářské noviny (majitel Zdeněk Bakala) – přetiskly tweet zmiňující kauzu
  • E15 (majitelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč) – krátké info z ČTK na straně 5
  • Blesk (majitelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč) – žádná informace
  • Aha! (majitelé Daniel Křetínský a Patrik Tkáč) – žádná informace
  • Deník (majitel skupina Penta) – krátké info z ČTK na straně 10
  • Právo (majitel Zdeněk Porybný) – krátké info z ČTK na straně 4
  • Haló noviny (majitel KSČM) – krátké info na straně 2
  • Mladá fronta Dnes (majitel Andrej Babiš) – krátké info z ČTK na straně 2
  • Metro (majitel Andrej Babiš) – krátké info z ČTK na straně 7
  • Lidové noviny (majitel Andrej Babiš) – autorský článek na straně 5

Ondřej Neumann pro Ústav nezávislé žurnalistiky, Hlidacipes.org

Tagy: Česko domácí Agrofert Česká pošta kauza Česká pošta Agrotec justice a soudy korupce a úplatkářství

Zdroje: Hlídací Pes