Dnes je čtvrtek 21. listopadu 2024., Svátek má Albert
Počasí dnes 2°C Občasné sněžení

Aktualizováno: Zaseknutá Ever Given: Loď v Suezu se podařilo vyprostit

Aktualizováno: Zaseknutá Ever Given: Loď v Suezu se podařilo vyprostit
Poté, co se tento týden napříč Suezským průplavem zaklínila téměř 400 metrů dlouhá loď Ever Given, zůstala před ústím kanálu zablokovaná pestrá směsice plavidel | zdroj: Profimedia

Kontejnerovou loď Ever Given, která od úterý blokuje Suezský průplav, se podařilo částečně vyprostit. Agentuře AP to dnes sdělili zástupci firmy, která pracuje v průplavu. Konkrétní časový harmonogram pro úplné vyproštění lodi a uvolnění významné vodní tepny ale podle agentury neuvedli.

(AKTUALIZOVÁNO) Kontejnerovou loď Ever Given, která téměř týden blokovala Suezský průplav, se dnes podařilo uvolnit. Doprava na této klíčové vodní cestě se tak může obnovit, informovala s odkazem na správu průplavu agentura Reuters.

Několika remorkérům se dnes podařilo za pomoci vrcholícího přílivu dostat 220 000 tun vážící kolos z písčitého břehu průplavu. Desítky plavidel ale už předtím zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží zhruba o dva týdny a také notně prodraží, nemluvě o zpoždění dodávek.

Na proplutí kanálem čeká nejméně 369 lodí, uvedl šéf správy průplavu Usáma Rabía. Dodal, že proplutí těchto lodí by mohlo trvat dva a půl až tři dny. Podle společnosti Maersk by se však námořní doprava mohla s negativním důsledky nehody potýkat ještě týdny či měsíce.

(11:32, původní zpráva) Z východního břehu kanálu se podle satelitních snímků podařilo částečně vyprostit hruškovitou příď obřího plavidla. Záď lodi se tak posunula a už se nachází uprostřed vodní plochy, píše AP.

Skoro před týdnem klíčovou lodní trasu plavidlo o velikosti mrakodrapu zablokovalo napříč, čímž zatarasilo cestu mnoha dalším lodím. Každý den prodlevy znamená ve světovém obchodu ztrátu téměř 200 miliard korun. Na uvolnění vodní cesty podle agentury AP stále čeká nejméně 367 lodí. Jsou mezi nimi kontejnerové lodě, lodě na přepravu sypkých materiálů, ropné tankery či plavidla přepravující dobytek. Desítky plavidel zvolily alternativní cestu kolem mysu Dobré naděje na jižním cípu Afriky, což jejich cestu prodlouží o zhruba dva týdny a může zpozdit dodávky.

Plavidlo Ever Given bylo částečně uvolněno pomocí deseti remorkérů za přílivu, uvedla společnost Leth Agencies. Šéf správy průplavu Usáma Rabía potvrdil, že se plavidlo podařilo částečně uvolnit pomocí tahacích a tlačících manévrů. Doplnil, že se polohu plavidla podařilo o 80 procent narovnat a že se záď posunula od břehu kanálu o 102 metrů.

Až se dnes v 11:30 místního času vrátí příliv, záchranné posádky obnoví své pokusy zatáhnout loď doprostřed vodní cesty směrem k Velkému hořkému jezeru, což je vodní plocha na půli cesty mezi severním a jižním koncem kanálu, uvedl Rabía. Dodal, že plánem je následně plavidlo podrobit technické kontrole.

Přes noc několik bagrů pracovalo na vysávání 27 000 metrů krychlových písku a bláta kolem lodi. Dnes se do prací zapojí další silný remorkér Carlo Magno.

Japonská společnost Shoei Kisen Kaisha, která je vlastníkem plavidla Ever Given, uvedla, že loď bude po uvolnění moci pokračovat v cestě s tím, že její motory jsou funkční. Podle agentury AP však není jasné, zda loď, která pluje pod panamskou vlajkou a převáží náklad z Asie do Evropy, zamíří do původní destinace, Rotterdamu, nebo bude muset do jiného přístavu kvůli opravám.

Provozovatelé lodí podle AP nesdělili časový plán pro znovuotevření klíčové vodní trasy, kterou prochází více než deset procent světového obchodu, včetně sedmi procent světové ropy. Suezským průplavem podle jeho správců loni proplulo více než 19 000 lodí. Z Perského zálivu do Evropy a Severní Ameriky důležitým vodním koridorem proudí milióny barelů ropy a zkapalněného zemního plynu. Přes Suezský průplav ale také putuje zboží vyrobené v Číně, včetně nábytku, oblečení a dalšího základního zboží.

Vyprostit 400 metrů dlouhou kontejnerovou loď se týmy dosud snažily pomocí bagrů a remorkérů, přestože analytici upozorňovali, že to k uvolnění 220.000 tun vážícího kolosu nemusí stačit. Jelikož se okno pro uvolnění plavidla tento týden zužuje a příliv ustupuje, vzrostly obavy, že úřady budou nuceny loď zlehčit odstraněním 20.000 kontejnerů. Jde přitom o složitou operaci vyžadující speciální vybavení, které se v Egyptě nenachází, píše AP. Operace by se tak podle agentury mohla protáhnout na několik dnů až týdnů.

Internet se baví

Zatímco Suezský průplav zůstával zablokovaný obřím nákladním plavidlem, uživatelé internetu se včera bavili podivnými jmény lodí, které u Suezu uvízly a spekulovali o jejich možném původu, napsal zpravodajský server The New York Post.

Mezi jmény, která upoutala jejich pozornost, je například Nautical Deborah (Námořní Deborah), Thor Courage (Thórova odvaha), anebo docela obyčejný Chris. „Myslím, že jsem právě našel nejlepší jméno lodi všech dob,“ napsal na twitter jeden z uživatelů, který mezi čekajícími plavidly objevil Námořní Deboru. „Je to jako u dostihových koní, kdy hříbata dostávají jména po rodičích?“ ptá se další uživatel.

Poté, co se tento týden napříč Suezským průplavem zaklínila téměř 400 metrů dlouhá loď Ever Given, zůstala před ústím kanálu zablokovaná pestrá směsice plavidel, mezi nimiž je 41 velkých nákladních lodí, desítky tankerů - a nejméně jedna ruská vojenská loď.

A zvídaví uživatelé internetu z lodních databází vylovili i další lingvistické perličky v podobě jmen Energy Centurion (Energický centurion), Bulk Venus (Mohutná Venuše), stejně jako Friendship Express (Rychlík přátelství) či Lunchbox (Obědová krabička).

Podivná jména lodí plavících se po světových mořích mohou být spojená s lokací dvou velkých mezinárodních středisek pro registraci plavidel v Nigérii a na Marshallových ostrovech, kde k některým jazykovým perličkám mohla přispět jazyková bariéra.

„Mnoho společností pojmenovává lodi podle řeckých postav, jako je Thór či Venuše, a pak k nim přidají ještě přívlastek, aby je odlišili od dalších plavidel, jež vlastní,“ řekla listu The New York Post Burchenal Greenová, předsedkyně Národní námořní historické společnosti, (která tak omylem přemístila severského boha Thóra a římskou bohyni Venuši na Olymp mezi řecké bohy - pozn. ČTK.).

Zdroje: