Dnes je pondělí 2. srpna 2021., Svátek má Gustav
Počasí dnes 22°C Dešťové přeháňky

Zaseknutá loď v Suezu: Uvolnění může trvat několik týdnů

Zaseknutá loď v Suezu: Uvolnění může trvat několik týdnů
Obrovská nákladní loď plující pod panamskou vlajkou v úterý najela na mělčinu a zatarasila důležitou lodní a obchodní cestu | zdroj: Profimedia

Provoz v Suezském průplavu byl dočasně přerušen do doby, než se podaří uvolnit kontejnerovou loď, která tuto vodní cestu blokuje od úterý.

Třináct lodí, které směřovaly z Port Saidu na severu průplavu směrem na jih, zakotvilo a čekalo na obnovení provozu. Agentura Bloomberg v této souvislosti uvedla, že narušení plavby v Suezu znamená za každý den ztrátu více než devíti miliard dolarů (přes 200 miliard Kč).

Specialisté se snaží uvolnit obrovskou nákladní loď Ever Given, která v úterý najela na mělčinu a zatarasila lodní cestu. Podle správy průplavu se snaží týmy uvolnit těžké plavidlo pomocí obřích rypadel a vyhnout se jeho odlehčení vykládkou kontejnerů, což by zabralo mnoho dní.

Úterní incident značně narušil provoz průplavu a vlastník plavidla, japonská společnost Shoei Kisen Kaisha, dnes vydal písemnou omluvu. „Budeme se snažit situaci vyřešit co nejrychleji. Omlouváme se všem, koho se tento incident týká, včetně lodí, které jsou v Suezském průplavu nebo ho potřebují použít,“ stojí v prohlášení firmy.

Ever Given, jedna z největším lodí na světě, pluje pod panamskou vlajkou a přepravuje zboží z Asie do Evropy. Tentokrát směřovala z Číny do Rotterdamu. Je na ní 25člená posádka tvořená výhradně Indy, všichni jsou v pořádku.

Ostatní lodě musely počkat na povolení proplout u středomořského Port Saidu, rudomořského Port Suezu a také uvnitř průplavu. Ty lodě, které jsou za Ever Given, budou vráceny do Port Suezu na jihu průplavu, aby se cesta uvolnila.

Provozovatelem lodi je tchajwanská společnost Evergreen Marine, která oznámila, že příčinou incidentu byl silný vítr. Ten plavidlo zasáhl, když vplouvalo do Suezského průplavu z Rudého moře. Žádný kontejner při tom do vody nespadl. Stejné vysvětlení poskytly egyptské úřady, podle nichž oblast v úterý zasáhla písečná bouře a silný vítr, který měl v poryvech rychlost až 50 kilometrů za hodinu. Provozovatelé vylučují technickou příčinu incidentu a popřeli i původní zprávu, podle níž se loď ocitla bez proudu.

Specializovaný časopis Lloyd's List denní ztráty způsobené zablokováním Suezu v celosvětovém obchodu vyčíslil na 5,1 miliardy dolarů (113 miliard Kč) ve směru nákladu mířícího západním směrem a 4,5 miliardy dolarů (100 miliard Kč) v opačném směru. Podle Bloombergu bylo zablokováno 185 plavidel, Lloyd's píše o 165 lodích, mezi nimiž jsou ropné tankery, kontejnerové lodě, plavidla s nákladem chemikálií, plynu, dobytka i vody.

Kontejnerová loď Ever Given měla nehodu také v roce 2019, a to na Labi v Hamburgu, kde narazila na ukotvený trajekt. I tehdy byl podle úřadů příčinou vítr, trajekt byl značně poškozen. Loď byla vyrobena v roce 2018, měří na délku 400 metrů a široká je 59 metrů; patří k největším na světě a může naložit až 20 000 kontejnerů.

Suezský průplav spojuje Středozemní a Rudé moře a loni jím proplulo téměř 19 000 lodí, v průměru přes 51 za den. Cesta měří 193 kilometrů a slouží od roku 1869. Po vodě zaručuje nejrychlejší spojení mezi Asií a Evropou, prochází jí 12 procent objemu zboží, s nímž se ve světě obchoduje.

Odblokování průplavu může podle nizozemských expertů trvat „dny, dokonce týdny“, poznamenala agentura AFP. Globální přepravní společnosti začali odklánět lodě z plánované trasy, některé pluly kolem Afriky přes mys Dobré naděje.

Kapitál se nudil

Kapitán obří kontejnerové lodi Ever Given, která zablokovala dopravu v Suezském průplavu, si čekání na povel ke vplutí do umělého kanálu krátil tím, že manévrováním s plavidlem obkreslil obrazec, který připomíná obří penis. Ukazuje to video zachycující elektronickou stopu pohybu lodi, jak ji zaznamenala služba VesselFinder.

Ještě v den havárie na sebe loď upozornila pozoruhodným manévrem. Když čekala na signál ke vplutí do Suezského průplavu, vytvořila zpočátku zdánlivě nesmyslným manévrováním zcela zřetelný obrazec. Kapitán nakreslil 400 metrů dlouhým plavidlem obrazec, který připomíná penis i s varlaty. Na erotickou kresbu, kterou odhalila simulace dráhy pohybu lodi, upozornil na twitteru samotný portál VesselFinder, který sleduje pohyb lodí.

Mluvčí rejdařské společnosti Bernhard Schulte Shipmanagement, která loď Ever Given spravuje, německému magazínu Der Spiegel řekl, že není ničím neobvyklým, když lodě čekající na vplutí „meandrují kolem dokola“. Na otázku, proč virtuální obrazec připomíná mužský pohlavní orgán, mluvčí podotkl, že jde pravděpodobně o „čistou náhodu“.

Námořníci z Ever Given by ovšem nebyli prvními autory podobných obrazců. Občas se do takových skic pustí piloti letadel.

Zdroje: