Dnes je čtvrtek 13. listopadu 2025., Svátek má Tibor
Počasí dnes 3°C Zataženo

Zapomeňte na elektromobily: do garáží se vrací tahle retro klasika

14. 10. 2025 – 10:33 | Magazín | Žanet Ka

Zapomeňte na elektromobily: do garáží se vrací tahle retro klasika
zdroj: ChatGPT

Kdysi se auta rodila z tužky a citu, ne z výpočtů aerodynamických tunelů. V padesátých až sedmdesátých letech se automobilový design proměnil v umělecký manifest své doby. Od pastelových křídel amerických cadillaců až po evropskou jemnost, která voněla kůží, kovem a snem o budoucnosti.

Když auta měla duši

Padesátá léta byla časem obnovy a optimismu. Po válečném šeru se svět nadechoval k novému začátku a auta byla symbolem svobody, prosperity i krásy. Lidé nechtěli jen jezdit, chtěli se nechat vidět. Automobil se stal prodloužením osobnosti, módním doplňkem, malým kusem umění na kolech.

V Americe kraloval Cadillac Eldorado, karoserie se leskla v odstínech růžové, mátové a krémové a chrom se blýskal jako šperky. Křídla na zádi byla čím dál vyšší, přední masky připomínaly úsměv hollywoodské hvězdy. Byla to éra, kdy se designéři neřídili účelností, ale emocí a snem.

Stylové detaily, které určovaly dobu

  • Chrom a pastel- znak luxusu a optimismu 50. let.
  • Dřevěné volanty a palubky- návrat k řemeslné eleganci.
  • Vinyl a samet- symbol komfortu 70. let.
  • Křídla a žraločí ploutve- americký sen o rychlosti a moci.
  • Kulatá světla- ikona retro estetiky, která se vrací i v moderních modelech.
Cadillac Eldorado zdroj: ChatGPT
Mercedes 300 SL Gullwing zdroj: ChatGPT
Citroën DS zdroj: ChatGPT

Evropa sází na styl a jemnost

Zatímco Amerika se koupala v přepychu a lesku, Evropa zůstávala elegantní a střídmá. V Itálii vznikal design, který se stal synonymem pro krásu- Pininfarina, Bertone, Zagato. Každá karoserie byla krejčovským oblekem na míru.

Francouzská auta ztělesňovala poetiku a měkkost: Citroën DS s kapkovitými liniemi a plynulým podvozkem byl jako socha, která se pohybuje. Britové vsadili na důstojnost a tradici- Jaguar E-Type spojil sportovní temperament s elegancí šlechtice. Němci se soustředili na přesnost, jednoduchost a dokonalé proporce- základy estetiky, které přetrvaly dodnes.

Krása, která přežila funkci

Jaguar E-Type zdroj: ChatGPT
Fiat 500 zdroj: ChatGPT
Škoda Felicia Cabrio zdroj: ChatGPT

V šedesátých letech začala éra, kdy design soupeřil s technologií. Automobily se zefektivňovaly, ale zároveň ztrácely onu křehkou krásu. Přesto právě tato dekáda přinesla několik nesmrtelných ikon: Mustang, Mini, Alfa Romeo Spider, Škoda Felicia Cabrio.

Tyto vozy zůstaly v paměti, protože spojovaly to, co dnešní auta často postrádají- individualitu a rukopis. Každý vůz měl jiný úsměv, jiný tón motoru, jinou duši. Nebyly dokonalé, ale byly živé.

Sedmdesátky: konec snu, začátek praktičnosti

BMW 3.0 CSL zdroj: ChatGPT
Porsche 911 Carrera zdroj: ChatGPT
Renault Alpine A110 zdroj: ChatGPT

S ropnou krizí a nástupem masové výroby přišel obrat. Chrom se vytratil, pastelové barvy nahradily hnědé a oranžové tóny. Aerodynamika dostala přednost před rozmachem fantazie, designéři začali počítat úhly a úsporu, ne sny.

Dnes působí retroauta jako tichá vzpomínka na dobu, kdy se design tvořil srdcem. Nešlo jen o stroje, ale o estetickou výpověď své éry.

Když se elegance znovu vrací

Ať už jde o nové Fiaty 500, elektrické Mini nebo moderní reinterpretace Fordu Mustang, návrat k retro designu není náhodný. Lidé se znovu chtějí dotýkat krásy, ne plastu. Chtějí mít pocit, že jejich auto má duši.

Moderní technologie dává tvůrcům možnost kombinovat výkon s nostalgií, a to je možná ta nejhezčí tečka za příběhem designu, který přežil dekády. A že elegance není v rychlosti, ale v proporcích a ladnosti.

Designéři, kteří měnili svět aut

Harley Earl (USA)- první šéfdesignér General Motors, otec „tail fins“, legendárních zadních křídel amerických aut 50. let.

Battista „Pinin“ Farina (Itálie)- zakladatel Pininfariny, navrhoval vozy Ferrari, Alfa Romeo a Fiat s důrazem na ladnost a proporce.

Marcello Gandini (Itálie)- autor ikonických tvarů Lamborghini Miura a Countach, mistr ostrých hran a odvahy.

Flaminio Bertoni (Francie)- sochař a designér Citroënu DS a 2CV; spojil techniku s uměním a cit pro aerodynamiku.

Malcolm Sayer (Británie)- konstruktér a designér Jaguaru E-Type; využil principy leteckého designu pro automobilový tvar.

Zdroje:
collectorscarworld.com, historytoday.com, caliber.com
Píše pro magazín - od zdraví, přes mezilidské vztahy až po technologické novinky. Miluje outdoorové sporty, cestování a neustálé objevování - světa i možností.

Předchozí článek

Prezident Pavel stráví dva dny v Ústeckém kraji, debatovat bude s občany

Následující článek

Nové ‚chladné střechy‘ sníží teplotu města o celé stupně. Co to ale znamená pro vás

Nejnovější články