Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes 7°C Slabý déšť

Komentář: Záhada letu CAF001 aneb Věži pozor, za kniplem je Ovčáček

Komentář: Záhada letu CAF001 aneb Věži pozor, za kniplem je Ovčáček
Prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček | zdroj: Profimedia

Případ záhadného letu CAF 001 nabyl obludných rozměrů a stal se dalším nechutným seriálem na pokračování, které do veřejného prostoru vypouští prezident Miloš Zeman a jeho mluvčí Jiří Ovčáček. Opět je za vším spiknutí, opět je vše jen snahou útočit na prezidenta, opět jsou všichni kolem neschopní, hloupí a zlí. A pravda, dokonce i ta zcela nevyvratitelná, dostává zase na frak. 

Zeman přiletěl do Bratislavy na pohřeb slovenského prezidenta Kováče pozdě. Dokonce tak pozdě, že už stihl jen smuteční průvod, kdy vojáci slovenské hradní stráže vynášeli rakev se zesnulým prezidentem.

Zeman průvod zastavil a rakvi se poklonil. Slováci byli z české delegace vyvedeni z míry. Podle protokolu se měl jako poslední poklonit Michalu Kováčovi současný prezident Andrej Kiska. Místo toho byli posledními osobami Zeman a bývalý český prezident Václav Klaus. Ti dva koneckonců tvoří už delší dobu takřka nerozlučné duo.

Teď se dokonce společně dostali do poněkud choulostivé situace, ale na druhou stranu, na světě se dějí horší věci. Asi by se na to celkem rychle pozapomnělo, pokud by se do toho nevložil prezidentův mluvčí Jiří Ovčáček, který zpoždění omluvil špatným počasím.

Záhy se bohužel zjistilo, že počasí bylo víc než dobré, rozhodně takové, aby nijak nekomplikovalo let. Potvrdilo to letiště v Praze i v Bratislavě. Rozezlený Ovčáček nejprve prohlásil, že je to samozřejmě zase útok novinářů, kteří lžou. Pak přišel se zcela novou verzí, že za zpoždění může řízení letového provozu na letišti Václava Havla, které dalo přednost jinému letadlu a prezidentský speciál musel čekat na ranveji.

Když se to pořádně rozšlape

Obvinit řízení letového provozu bez důkazů přitom není moc dobrý nápad, což se potvrdilo prakticky vzápětí. Jeho mluvčí Richard Klíma nejprve uvedl, že žádné zpoždění letadlo nemělo. Následně byl zveřejněn i přesný přepis komunikace řídící věže s letadly. Z něj vyplývá, že prezidentský speciál stál na ranveji čtyři minuty, musel sice počkat na jedno letadlo, které již klesalo na přistání, ale oproti letovému plánu přesto zpoždění nenabral.

A začaly se dít věci opravdu nevídané. Prezident si předvolal na kobereček ministra dopravy Dana Ťoka. Ovčáček obvinil letové dispečery z neprofesionality a špatné práce. Dokonce se utkal v duelu v pořadu Českého rozhlasu s mluvčím Klímou, který se několikrát Ovčáčkovi pokoušel vysvětlit, že mluvčí nechápe, jak funguje letový provoz, že není možné zadržet přistávající letadlo, protože by se tím ohrozily životy pasažérů.

Ovčáček však neustále mluvil o tom, že prezidentovo letadlo mělo mít "absolutní přednost". Co na tom, že nic jako absolutní přednost v letovém provozu neexistuje, že i prezidentský speciál musí dodržovat pravidla, jinak by se mohla stát nehoda. Ovčáček poučoval Klímu jako školáka a nakonec prohlásil, že se celá věc musí prošetřit ministrem dopravy. Klíma podle něj nemá žádné důkazy a jen schválně kope do prezidenta.

Na okraj je třeba ještě zmínit, že i mluvčí exprezidenta Václava Klause Petr Macinka přišel se svou teorií, proč se let zpozdil. Prý za to může kancelář slovenského prezidenta, který to nezvládl a navíc s organizací podobných akcí nemá zkušenosti. Naopak kancelář Zemana jistě chybu v plánování neudělala, protože je podle něj "jednou z nejlepších na světě".

Všichni jsou pitomci, jen prezident (a jeho mluvčí) je dokonalý

Co k tomu všemu ještě dodat? Jak už se ukázalo nesčetněkrát, jakékoliv přiznání chyby je na Hradě nepřípustné a nic se na tom nezmění. Viníky je potřeba kreativně a operativně hledat kdekoliv jinde. Počasí, neschopní Slováci, neschopní dispečeři, kdokoliv, kdo je na ráně. Mluvčí prezidenta si ve snaze zakrýt vlastní chybu, která přitom nebyla nijak zásadní a dala se lehce přejít, kope kolem sebe jako zběsilý.

Nemilosrdně tepe profesionály, kteří řídí denně letový provoz a mají na svých bedrech zodpovědnost za životy tisíců lidí. Jediná chyba může mít fatální důsledky. Tito lidé jsou absolutními špičkami ve svém oboru. Ovčáček jim však nasazuje psí hlavu, mistruje je, zavádí zcela nové postupy a termíny, které v letovém provozu vůbec nefigurují.

Situace je téměř identická jako s neexistujícím článkem Ferdinanda Peroutky. Je jedno, kolik odborníků, historiků a novinářů se shodne, že takový článek není. Dokonce je i jedno, že se ho déle než dva roky nepodařilo najít. Je prostě vlevo dole a basta.

Stejně tak letoví dispečeři udělali chybu, a nějaké třesky plesky o letových pravidlech a záznamy z komunikace nic neznamenají. Letiště Václava Havla bude beztak prolezlé sluníčkáři od sklepa až po půdu, není divu, že se pražská kavárna rozrostla i na řídící věž a její pracovníci záměrně zdržují prezidentské letadlo.

Až zase příště Miloš Zeman někam poletí, ujme se nejspíš řízení letu Ovčáček osobně, jinak by to zase mohli ti pitomci všechno zkazit.  

Zdroje:
Vlastní