Z poslíčka miliardářem. Nejbohatší Evropan radí, jak vydělat jmění

MAGAZÍN - Magazín autor: Pavel Jégl

Na módě se dá nechutně zbohatnout. Důkazem je příběh Amancia Ortegy, druhého nejbohatšího člověka na světě.

Ortega má své "agenty" na každé módní přehlídce. Ilustrační snímek

Ortega má své "agenty" na každé módní přehlídce. Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Značku Zara – obchody s originální a nejnovější módou – zná skoro každá žena. Málokterá však tuší, že tuto jedničku v módních inovacích vytvořil a vlastní nenápadný Španěl Amancio Ortega, který počátkem týdne oslavil v soukromí osmdesáté narozeniny.

Ortega vydělal na módě jako nikdo před ním, topí se v miliardách. V "real time" žebříčku nejbohatších lidí planety, který sestavuje magazín Forbes, je na druhém místě, hned za zakladatelem Microsoftu Billem Gatesem. Magazín nejnověji propočítal Ortegův majetek na 67 miliard dolarů (1,6 bilionu korun). Gates je "jen" o osm miliard dolarů bohatší.

Španěl je však bezkonkurenčním králem retailového obchodu (maloobchodu) a nejbohatším Evropanem. Na starém kontinentu má neotřesitelné postavení, druhá Evropanka, majitelka kosmetického impéria L'Oreal Francouzka Liliane Bettencourtová, za ním zaostává o 31 miliard dolarů.

Cesta vzhůru

Za americkým snem se jezdí do Ameriky. Kam jinam.

Amancio Ortega však prožil americký sen na severozápadě Pyrenejského poloostrova, v rodné Galicii. Z krejčovské dílničky ve městě La Coruña tam cílevědomý selfmademan vybudoval módní impérium.

V roce 1949, kdy mu bylo třináct,musel pro špatnou finanční situaci rodičů odejít ze školy a pracovat. Začínal jako poslíček v obchodní síti prodávající luxusní oděvy. Za několik let se vypracoval na vedoucího jednoho z obchodů.

První vlastní byznys založil s první manželkou Rosalií v roce 1963. Byla to krejčovská dílna původně specializovaná na spodní prádlo. Dva roky nato otevřel první obchod Confecciones GOA, který proslavily prošívané župany.

V roce 1975 založil svou nejznámější značku Zara. V osmdesátých letech s ní začal Ortega pronikat do zahraničí (dnes má Zara po světě dvě tisícovky obchodů, z toho 11 v Česku).

Ortega však nezůstal jen u Zary. Zakládal další společnosti a vytvořil holding Inditex (Industria de Diseño Textil), který kromě Zary vzal pod křídla firmy Bershka, Massimo Dutti, Oysho, Pull&Bear, Tempe, Stradivarius, Uterqüe a Zara Home.

Dnes má Inditex přes 6000 obchodů po celém světě a zaměstnává na 140 tisíc lidí. Loni dokázal zvýšit prodej o 15,4 procenta.

profimedia-0119220615

Ortega před několika lety s dcerou Martou,zdroj:Profimedia.cz

V roce 2001 s ním Ortega vstoupil na burzu a rázem byl multimiliardář. Jen z dividend za posledních 14 let získal 4,5 miliardy dolarů. Část výdělku investoval do nemovitostí v evropských i amerických městech. Jeho portfolio obsahuje také investice do bank.

Rok co rok se Ortega v žebříčcích nejbohatších lidí posouval nahoru. Předloni se dostal na druhé místo za Gatese a loni na několik desítek hodin i před něj – to bylo ve chvíli, kdy posílilo euro vůči dolaru.

McFashion pro všechny

Svůj přístup k obchodu shrnul Ortega do dvou jednoduchých zásad:

1) Dejte lidem, co chtějí, a dejte jim to co nejrychleji.

2) Prodávejte kvalitní zboží a nemusíte platit za reklamu. Nejlepší reklamu vám udělají spokojení zákazníci.

Strategie Amancia Ortegy je často označována jako "fast fashion" (rychlá móda). Jeho konkurenti ji s jízlivosti říkají McFashion. Zákazník v jeho obchodech dostane nejnovější modely dřív než u konkurence.

Ortega říká, že prodávat módu je jako prodávat ryby. Za čerstvé ryby i nejnovější kolekce dostanete dobrou cenu, včerejší úlovky musíte zlevnit a není jisté, zda vám nezůstanou v mrazáku.

Češky, které Ortegovy značky znají, mohou dosvědčit, že v obchodech spadajících pod Inditex vždy naleznou něco nového, modely jsou tam doplňovány dvakrát týdně.

"Agenti" Inditexu sedí na každé významné přehlídce, sledují módní trendy a dokážou je promítnout do svých kolekcí.

Náskok před konkurencí získává Ortega také tím, že výrobky do evropských prodejen dodává z dílen ve Španělsku a Portugalsku, anebo z Maroka a Turecka. Jen malý zlomek produkce dováží na starý kontinent z Číny.

U konkurence čekají zákaznice na nové modely tři až čtyři měsíce, Ortega je ale dokáže dodat do obchodů během týdne. A za ceny, které neruinují rodinné rozpočty.

Pravda, výroba v Evropě je nákladnější než v Číně. Jenže vyšší výrobní náklady do značné míry vyvažuje levnější doprava.

Workoholik až do konce

Ortega tvrdí, že nikdy netoužil po tom, aby měl miliardy eur či dolarů. "Vydělal jsem hodně peněz, ale mým cílem nebyly velké peníze. Zato jsem chtěl, aby mě uznávala rodina, přátelé a lidé, se kterými pracuji," řekl novináři Covadongovi O'Sheaovi, který napsal jeho biografii.

Nedává rozhovory, nevystupuje v talk show, reklamách, ani na konferencích. Žije v ústraní. Vyhýbá se všemu, co by na něj mohlo strhnout pozornost. Je patrně nejméně nápadným dolarovým multimiliardářem.

Bohatství syna železničního dělníka nevykolejilo, drží se svých zvyků. Nechodí v drahých oblecích, na jeho ruce nenaleznete luxusní hodinky. Nemá ani vlastní kancelář, pracuje v jedné místnosti se svými zaměstnanci a s nimi také chodí do kantýny na oběd.

Před pěti lety zvolnil, odstoupil z místa šéfa Inditexu, do práce však chodí dál. V holdingu drží 59 procent akcií, což mu ročně na dividendách vynáší přes 400 milionů dolarů.

Spolupracovníci o něm říkají, že je workoholik, který není schopen vzít si dovolenou. "Budu pracovat až do konce," ujišťuje ve své biografii čerstvý osmdesátník Amancio Ortega.

Tagy: zahraničí zajímavosti a kuriozity celebrity a slavní podnikatelé a firmy světová ekonomika móda a oděvní průmysl

Zdroje: Vlastní