Zlato a akcie už jsou pasé. Nejjistější investicí jsou luxusní kabelky
Česko má nejnižší nezaměstnanost v EU
Lidé, kteří hledají dlouhodobé investice, by měli zapomenout na zlato, diamanty nebo akcie. Mnohem jistější zhodnocení peněz a výdělek nyní nabízejí značkové kabelky – ideálně nějaký kus z limitované série Hermès Birkin. Zatímco hodnota zlata v posledních letech klesá, kabelky jsou záruka – jejich cena stabilně roste.
Základ je dobře zvolit značku a číhat na novou kolekci - ideálně limitovanou. Ta se ale i přes vysokou pořizovací cenu často vyprodá během pár minut, protože jich firma zpravidla vyrobí do 50 kusů. Navíc ty nejdražší kousky se dostanou jen ke stálým zákaznicím, běžní smrtelníci mají smůlu. Ale ani koupí levnějšího – myšleno třeba "jen" 60 tisíc dolarů (1,5 milionu korun) – rozhodně nikdo neprohloupí.
Společnost Baghunter, internetový prodejce zprostředkovávající prodej a nákup těch nejluxusnějších doplňků, srovnával výnosy z akcií, zlata a kabelek mezi lety 1980 až 2015. Zatímco u akcí byl roční výnos kolem devíti procent a u zlata 1,9 procenta, kabelky Hermes Birkin dosáhly na 14 procent.
Samozřejmě, Baghunter má jako prodejce značkových doplňků zájem na propagaci investice do luxusního zboží, což se může na analýze částečně odrazit. Na druhou stranu výhodnost investice do módního zboží potvrzují i reálná čísla a údaje.
Za vše mluví třeba loňský příklad růžové kabelky z krokodýlí kůže značky – jak jinak – Hermes Birkin. Suma 223 000 dolarů (5,5 milionu korun) zlomila dosavadní rekordy, které držely její konkurentky téže značky. A její nový majitel či majitelka mají dost slušnou šanci, že ji po letech prodají ještě dráž.
Trh s luxusním zbožím je založený na omezeném počtu kusů dané kolekce, čím vzácnější kus, tím je logicky cena vyšší. Je tak běžné, že v aukčním "sekáči" bude kabelka stát mnohem víc než ve chvíli původního prodeje.
Oblíbenosti luxusních módních kousků v posledních letech výrazně pomáhají média a celebrity, které se s drahými taškami objevují na veřejnosti. Jejich koupě tak není takové riziko jako třeba akcie, jejichž hodnota může z minuty na minutu klesnout na dno.
Investovat mohou i ti, kdo si kabelku za milion dovolit nemohou. Jsou klasiky, které se nikdy neomrzí. Třeba obyčejné černé psaníčko Chanel 2,55 pravděpodobně nikdy nevyjde z módy a dobře se prodává i jako vintage kus. Stejně tak typické kabelky Louis Vuitton.
Pokud jste přišli ke třicet čtyřicet let staré kabelce známých značek, máte vyhráno. Zvlášť, pokud tentýž model měla na sobě třeba Audrey Hepburnová.
"Kousky od známých návrháři z počátků 20. století, jako jsou Christian Dior, Cristóbal Balenciaga, Elsa Schiaparelli a Yves Saint Laurent, jsou na mezinárodním trhu mimořádně ceněné, protože jsou velmi vzácné," řekla deníku The Telegraph majitelka aukční síně Kerry Taylorová.
Samozřejmostí je ale jejich malá obnošenost a to, že o ni všechny předchozí majitelky řádně pečovaly. Za ošoupanou Vuittonku milionové částky nečekejte.
Ne u všech velkých značek ale cena s postupem let roste. Třeba kabelka Gucci z 60. let vyrobená z krokodýlí kůže sběratele ani investory příliš nezajímá, stejně kabelka Nicholas Reich z aligátoří kůže v průběhu let na ceně nezískaly.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 3.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,180 | 25,300 |
USD | 23,830 | 24,010 |