Dnes je sobota 3. května 2025., Svátek má Alexej
Počasí dnes 25°C Občasný déšť

Asie přepisuje dějiny módního průmyslu: Módní domy už nebojují o Paříž, ale o Soul

15. 9. 2015 – 20:50 | Magazín | art

Asie přepisuje dějiny módního průmyslu: Módní domy už nebojují o Paříž, ale o Soul
Návrhář Chu Še-kuang se svými modely na módní přehlídce v Pekingu | zdroj: Profimedia

Ve světě módy se píše nová historie a časy se mění k nepoznání. Zatímco v minulosti velké značky bojovaly o Paříž, nyní se předhánějí, aby se dostaly do Soulu. Stává se z něj totiž nová metropole módy. Asie dobývá módní průmysl. 

Asie je se svým růstem, který by jí mohly závidět mnohé západní vlády, klíčovým trhem pro luxusní průmysl. Jenom Číňané realizují třetinu všech světových výdajů za luxusní zboží, uvádí poradenská společnost Bain & Company.

Čínští spotřebitelé stále častěji vyhledávají inspiraci v Jižní Koreji, která se podle této společnosti stala průkopníkem módních a luxusních tendencí.

Přední světové značky se v posledních měsících snaží získat bohaté Asijce, kteří sledují jihokorejskou televizi a popové hvězdy, aby z nich čerpali módní inspiraci.

Společnost Chanel představila v květnu v Soulu svou kolekci Croisière 2016. Šlo o první módní přehlídku francouzské firmy v Jižní Koreji. V červnu otevřel Christian Dior šestipatrový obchodní dům v soulské čtvrti Gangnam-gu. Ten je největší v celé Asii.

Největší světový výrobce luxusního zboží LVMH šel nejdále a investoval přímo do vzkvétajícího korejského popu v Soulu.

Investiční fond L Capital Asie napojený na LVMH koupil loni v létě akcie největší jihokorejské společnosti YG Entertainment za 71 milionů dolarů (asi 1,8 miliardy Kč). Tím se stal druhým největším akcionářem této společnosti, která se zabývá sektorem zábavy, módou, kosmetikou a vlastní hudební nakladatelství.

"Velké luxusní značky si začaly uvědomovat, že to, co je populární v Jižní Koreji, se rychle stává populární v celé Asii," soudí prezident Rady módních návrhářů v Jižní Koreji I Sang-Pong.

Zatímco dříve volily Hongkong nebo Singapur jako sídlo pro své asijské operace, začaly se asi před třemi lety orientovat na Soul, uvádí. Čína bude brzy vytvářet svou vlastní módu, ale nyní Číňané vzhlížejí k Soulu, aby zjistili, jaká bude příští módní tendence, dodává.

Slavná módní kritička Suzy Menkesová si ostatně zvolila Soul pro druhou mezinárodní konferenci o luxusu, kterou bude příští rok pořádat tiskový koncern Condé Nast, který mimo jiné vydává časopis Vogue.

Mezinárodní značky projevují velký zájem o občanské sdružení zaměřené na podporu a propagaci jihokorejské kultury Hallyu Wave, které se zabývá televizním vysíláním a popovou hudbou. Vliv Hallyu ilustruje například slavný raper G-Dragon, jehož styl napodobují miliony fanoušků v Asii i jinde.

Jeho oblečení, vesty od Saint Laurenta či tenisky značky Louboutin, se stávají předmětem diskusí na četných sociálních sítích zasvěcených odívání umělců korejského popu. Kromě toho se G-Dragon účastní přehlídek, nejen v Asii, ale i v Paříži a v Londýně.

Příležitostí nevyužívají jen zahraniční luxusní značky. Houbička nasáklá tekutým make-upem, kterou vyvinul jihokorejský gigant v kosmetice Amorepacific, byla v Asii tak úspěšná, že se k němu připojil Dior, aby využil jeho technologie.

Podle Kate Ahnové, která v Soulu pracuje pro britskou marketingovou společnost Stylus, se Jižní Korea stala odrazovým můstkem pro výrobce luxusu, kteří chtějí zaujmout asijské spotřebitele. Čím dál tím více evropských a amerických firem si přeje investovat do jihokorejské kosmetiky, zdůrazňuje.

"Chtějí dokonce vložit finance i do malých a málo známých podniků, protože vědí, že četní Asijci, zejména Číňané, vzhlížejí k Soulu," dodává.

Předchozí článek

Nerdi, pošuci a anonymní géniové: Co mají společného Harry Potter a 50 odstínů šedi?

Následující článek

Nebojme se promluvit o domácím násilí. Mlčení bolí!