Vzducholoď na kolečkách byla rychlá, ale téměř nepoužitelná
Přesně před 92 lety překonalo poněkud bizarní kolejové hnací vozidlo světový rychlostní rekord na železnici, který nakonec vydržel téměř čtvrt století. Pro běžný provoz však byla konstrukce nevhodná, a tak skončila o osm let později ve šrotu.
Vozidlo aerodynamického tvaru netradičně poháněné dřevěnou leteckou vrtulí a s potahem z impregnovaného plátna si pro svůj vzhled vysloužilo přezdívku Kolejový zepelín (Schienenzeppelin). Jeho autorem byl německý konstruktér Franz Kruckenberg (1882-1965) a nakonec zůstalo u tohoto jediného exempláře. Vozidlo bylo představeno zástupcům tisku 18. října 1830, kdy na trati Hannover-Celle dosáhlo rychlosti 182 kilometrů za hodinu.
S vrtulovými pohony na dráze se nepříliš úspěšně experimentovalo už počátkem 20. století, v Rusku dokonce v roce 1921 zkušební jízda takového stroje skončila úmrtím celého osazenstva vozu včetně konstruktéra. Kruckenbergův stroj ovšem fungoval: 21. června 1931 nad ránem ujel Kolejový zepelín 257 kilometrů dlouhou trať mezi Hamburkem a Berlínem za 98 minut. Vozidlo řídil sám konstruktér a v úseku Karstädt-Wittenberge dosáhl rychlosti 230,2 kilometru za hodinu. To byl světový rekord (ten dosavadní z října 1903 činil 210,2 km/h), který nakonec vydržel 24 let.
Pro železnici nevhodné
Vozidlo s tlačnou vrtulí bylo ovšem pro běžný provoz nevhodné, a to z několika důvodů. Vrtulový pohon dosahoval přijatelné účinnosti až při rychlostech nad 200 km/h, takže jej prakticky nebylo možné nasazovat na tratích, kde současně jezdily i mnohem pomalejší vlaky.
Obří vrtule na zádi znemožňovala napojit další vagony a nebyla schopná zvládnout krátké přesuny na nádraží, takže byl nutný pomocný pohon napájený bateriemi. Přesuny navíc značně komplikovalo i to, že s vozidlem nebylo možné couvat. Velké bylo i bezpečnostní riziko pro lidi na nástupištích či železničních přejezdech, protože silné proudění vzduchu způsobené vrtulí dokázalo zvířit kamení a vážně zranit někoho v blízkosti. O nadměrném hluku nemluvě.
Všechny tyto nevýhody nakonec vedly k tomu, že zůstalo jen u prototypu. Kruckenberg sice později provedl několik konstrukčních změn, v červenci 1934 se ale vozidlo projelo naposled a následně jej za deset tisíc marek odkoupily k dalším testovacím jízdám říšské dráhy (Deutsche Reichsbahn). Žádné jízdy se už ovšem nekonaly a vůz chátral v dílnách Berlín-Tempelhof.
Jednadvacátého března 1939 rozhodlo ministerstvo dopravy, že Kolejový zepelín půjde do šrotu, a tak se také stalo. Byl už tou dobou v tak žalostném stavu, že nebylo možné jej ani umístit do muzea.
Záběry Kolejového zepelínu i jeho modelu můžeme spatřit ve videoklipu německých Kraftwerk k písni Trans Europa Express.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,250 | 25,390 |
USD | 24,030 | 24,210 |