Velkorysý dar Marka Zuckerberga: Charita, nebo dobře promyšlená reklama?

MAGAZÍN - Magazín autor: Monika Térová

Kdykoli někdo věnuje na dobročinnost nezvykle velké prostředky, vyvolá to nadšení, ale i podezřívavé reakce nebo vysloveně kritiku. Lidi v dobrosrdečných bohatých lidí příliš nevěří. Nejinak tomu je i v případě muže, který vydělal díky internetu závratné peníze. A najednou se rozhodl, že se většiny svého bohatství zřekne...

Zuckerberg jako hodný tatínek, nebo tvrdý, vypočítavý obchodník?

Zuckerberg jako hodný tatínek, nebo tvrdý, vypočítavý obchodník?,zdroj: Facebook

Když Mark Zuckerberg s manželkou Priscillou Chan oznámil po narození dcery, že postupně věnují na charitu 99 procent akcií Facebooku, které vlastní a jejichž hodnota dosahuje okolo 45 miliard dolarů, zvedlo to vlnu očekávatelného obdivu, ale i kritiky.

Každá mince má pochopitelně dvě strany. Zuckerberg neodevzdává své bohatství některé z prověřených světových charitativních organizací. Založil si vlastní charitativní společnost, tedy spíše firmu Chan Zuckerberg Initiative, L.L.C. (což je v podstatě totéž, co u nás s.r.o.).

Zuckerbergova "charita" tak bude moci dle libosti investovat do jiných firem, které by mohly sloužit mimo jiné i nějakým chvályhodným účelům, ale mohly by rovněž klasicky generovat zisk. Zuckerberg si kromě toho ponechal možnost lobbovat za změnu zákonů a mít dohled nad řízením firmy.

Nebude pro něj navíc platit americké pravidlo pro nadace – totiž, že na dobročinné účely se musí ročně vynaložit minimálně pět procent spravovaných peněz.

Každou kritiku lze otočit

Je to ale dvojsečný argument. Na jednu stranu to sice může být maskovaná snaha získat další peníze, nutně to ale nevylučuje čisté úmysly. Ne všechny prospěšné činnosti totiž spadají pod definici charity, lobbovat u zákonodárců se dá i za něco, co bude mít užitek pro víc lidí, povinnost vynakládat každý rok přesně definované částky tak, jak je tomu u nadací, zase může být značně svazující. Zuckerberg to má každopádně rozhodně dobře promyšlené.

Pak je tu taky podezření, že jde o snahu vyhnout se placení daní. Výklady zahraničních finančních expertů se liší, spekuluje se o různých výhodách – ovšem v rámci platných zákonů – získaných převodem akcií, nikoliv peněz, a podobně. Bez detailních znalostí amerických daňových zákonů a s uvážením možnosti jejich různého výkladu se dá popravdě jen těžko posoudit, zda Zuckerbergovi šlo opravdu o daňové úlevy a další finanční výhody. 

Sám Zuckerberg v reakci na obvinění napsal: "Tím, že naše akcie převedeme na Chan Zuckerberg Initiative, nezískáme žádné daňové výhody. Pokud by tato společnost s ručením omezeným akcie prodávala, zaplatí stejnou daň, jako kdokoliv jiný". Stejně tak i co do případného odečtení darů z daní pro ní budou platit stejná pravidla jako pro kohokoli jiného.

Je tedy krok zakladatele Facebooku skutečně gestem filantropa, nebo jen propracovanou PR strategií, kdy získá velkou publicitu jen za to, že jen přesunul peníze z jedné kapsy do druhé? Uvidíme časem. Zuckerberg zatím nepřišel s žádnými konkrétními charitativními projekty, i to však ještě nemusí znamenat vůbec nic. Pravděpodobně je jen mimořádně zaneprázdněný zveřejňováním fotek své dcery na svůj facebookový profil a budováním image příkladného otce...

Tagy: Facebook zahraničí zajímavosti a kuriozity celebrity a slavní média a internet světová ekonomika

Zdroje: Vlastní