Rádoby světová akce skončila fiaskem. Má festival popkultury vůbec v Česku šanci?
Měla to údajně být akce světového formátu, která přivede na pražské Výstaviště až sedmdesát tisíc návštěvníků, objeví se na ní slavné celebrity popkultury a vystoupí známé kapely. PragueCon, jak se plánovaný festival jmenuje, se ale nakonec neuskuteční. Výstaviště se rozhodlo událost, která začínala vypadat stále více podezřele a problematicky, takřka měsíc a půl před uskutečněním zrušit. Má taková akce v Česku vůbec šanci?
"Plníme sny fanoušků populárních seriálů, komiksů a komiksových filmů, eSportu, cosplay, filmové hudby, armády, youtuberů nebo virtuální reality. Propojení jednotlivých žánrů popkultury v maximální množství zábavy pro všechny věkové generace," kasali se pořadatelé na stránkách zrušeného PragueConu, který plánoval ovládnout pražské Holešovice poslední víkend v září.
Akce se měla stát českou obdobou legendárního Comic-Conu v San Diegu. Vůbec nejznámějšího festivalu popkultury, jenž se pořádá již takřka padesát let a tradičně ho v posledních deseti letech navštěvuje kolem 130 tisíc lidí z celého světa. Místo toho zůstaly českým geekům a nerdům oči pro pláč. Výstaviště si utrhlo pořádnou ostudu a nejen pražští politici mají co vysvětlovat.
"Výstaviště Praha, a.s. s politováním oznamuje, že byly zrušeny přípravy na první ročník popkulturního festivalu PragueCon 2018, který měl proběhnout ve dnech 28. září až 30. září 2018 v areálu Výstaviště Praha. Festival byl zrušen z organizačních důvodů, konkrétně kvůli nutnosti ochrany investic Výstaviště, jelikož nedošlo ke vzájemné shodě s držitelem ochranné známky," stojí v tiskové zprávě z 20. srpna na stránkách akce. Výstaviště se navíc zavázalo, že všem lidem, kteří si již zakoupili vstupenky, peníze vrátí a v rámci omluvy slíbilo i malý dárek.
Con, nebo tunel?
Prakticky se zrušení festivalu pomalu očekávalo již od začátku srpna, kdy bylo po zmedializování kauzy vedení Výstaviště dotlačeno k tomu, aby celou podivnou záležitost aktivně řešilo. Především server iRozholas.cz situaci podrobně sledoval. Postupně se tak provalila například podezřele jednostranná smlouva mezi PragueConem a Výstavištěm.
V případě, že by byla akce počítající s více než čtyřicetimilionovým rozpočtem prodělečná, se Výstaviště ve smlouvě zavazovalo uhradit samo všechny ztráty. Naopak v případě zisku by se peníze rozdělily a majiteli ochranné známky PragueCon by šlo čtyřicet procent.
Kvůli smlouvě již v červnu rezignoval na své místo v dozorčí radě Výstaviště bývalý předseda Pavel Vyhnánek z hnutí Praha 7 sobě, který na problematiku PragueConu opakovaně upozorňoval. Vedení města na něj však tehdy nereagovalo, proto se rozhodl odstoupit a napsal radním hlavního města otevřený dopis, v němž kritizoval jejich lhostejnost.
Nahradila jej sama momentální šéfka pražského magistrátu Adriana Krnáčová. Ta byla původně velkou zastánkyní PragueConu, nad nímž oficiálně převzala záštitu. V rozhovoru pro Blesk dokonce uváděla, že je sama velkou fanynkou sci-fi a fantasy. Mimochodem se tehdy například zmínila, že populární seriál Hra o trůny je pro ni velkou inspirací v politice, což zní opravdu děsivě (pro neznalé se většina politických záležitostí v tomto seriálu řeší buď zabíjením, nebo souložením).
Poté, co k sobě kauza přitáhla ještě více pozornosti, nakonec ale i Krnáčova otočila a v červenci prohlásila, že by se festival PragueCon měl zrušit.
Závažná pochybení odhalila rovněž právní analýza, kterou si Výstaviště nechalo k festivalu PragueCon vypracovat.
Festival marnosti
Z pohledu řady fanoušků fantastiky, kteří festival sledovali, vypadal celý PragueCon podezřele již od počátku - přinejmenším kvůli svému způsobu komunikace s veřejností, který působil naprosto amatérsky. Mnoho lidí tak na akci, která se svou slabou propagací naplno začala v květnu a do konce září měla v plánu prodat sedmdesát tisíc lístků, koukalo od počátku velmi skepticky jako na přehnaně ambiciózní projekt.
Navíc se propagace festivalu konala prakticky pouze přes jeho oficiální facebookovou stránku. Ani aktivita na ní nebyla příliš velká a polovina příspěvků se skládala z nicneříkajících a popkulturních obrázků, vtipů a memů, které žádné informace o PragueConu nepřinášely.
Takřka pusté byly i oficiální internetové stránky festivalu, kterému už sice běžel předprodej vstupenek, ale jakékoliv informace o programu, harmonogramu akce a případných hvězdách popkulturního světa dlouhodobě chyběly. Lidé, kteří si zaplatili lístky, tak kupovali doslova zajíce v pytli. Ač mnoho fanoušků podezřelý festival pochopitelně nezlákal. Z plánovaných sedmdesáti tisíc hlásili organizátoři v druhé půlce července pouze něco přes tisíc prodaných lístků.
ČTĚTE TAKÉ:
Co mají muslimové společného s Batmanem?
V nerdovských kuloárech se také šeptalo o nezkušenosti a neprofesionalitě pořadatelů, kteří oslovovali skupiny a sdružení se zaměřením na fantastiku nebo historii a nabízeli jim vystoupení na akci za "jídlo a pití" bez finanční odměny, což v případě velké akce s rozpočtem přes čtyřicet milionů opravdu nepůsobí hezky.
Jako parodie na přehnané ambice a marnou komunikaci PragueConu vznikl na Facebooku i recesistický WalomeCon slibující akci pro dvě stě tisíc lidí se záměrně amatérským popisem, kde je třeba chybně napsáno slovo komiksy a manga: "Největší událost ve vesmíru pro nadšence do popkultury. Komixsy, filmy, seriály, anime, mango, náhodná hudební uskupení, tematicky a žánrově nesouvisející přednášky."
Vtipné je, že tato přiznaná parodie se nakonec na rozdíl od PragueConu nejspíš skutečně odehraje, jak na začátku týdne oznámil autor recese:"To, co začalo jako vtip a výsměch mizernému PR PragueConu, se nakonec stává realitou! Jen jsme trochu museli slevit ze svých nároků. Akce se nebude konat na Výstavišti, ale kousek dál, v Alze. A návštěvníků očekáváme místo dvou set tisíc pouze deset. Jakože deset lidí, ne deset tisíc lidí."
Má to vůbec smysl?
Pomineme-li, že PragueCon je průšvih, je tu stále otázka, zda je na popkulturní akci podobných rozměrů ve stylu zahraničních conů Česká republika vůbec připravena.
Dnešní české popkulturní festivaly ani v nejmenším nedosahují takového obrovského počtu návštěvníků. Ty největší akce u nás jako známý Festival fantazie v Chotěboři nebo jeho bratranec PragoFFest, přitáhnou 'pouze' tisíce nadšenců. Dále v tuzemsku máme řadu menších akcí, které jsou více zaměřeny na konkrétní témata a odvětví popkultury. Ty mají návštěvníky většinou v řádu stovek.
Je tu například festival zaměřený na postapokalyptickou kulturu Junktown, kam se sjíždějí fanoušci Mad Maxe, Falloutu, Stalkera a podobně. Akce zaměřená na středověkou tématiku a téma fantasy série Zaklínač od polského spisovatele Andrzeje Sapkowského Blavicon. Případně festival nepočítačových her GameCon, který se zaměřuje především na svět deskových her, Dračího doupěte, larpů a tak dále.
ČTĚTE TAKÉ:
Tisíce Čechů se oddávají nezvyklému koníčku
Akce českého fandomu tak mají jiný styl než rozsáhlé zahraniční cony, jsou mnohem komornější. S tím se nese i menší nešvar toho, že část komunity českých geeků a nerdů je hodně uzavřená, příliš netouží po masových komerčních akcích a chce si prostě hrát na svém písečku.
Dnes už se ale doba proti minulosti změnila, a to i v České republice, která na rozdíl od západních zemí neměla ve fantastice a sci-fi příliš velkou tradici. Dnes už nejsou superhrdinské komiksy, fantasy filmy a seriály a počítačové hry vnímány tak striktně jako zábava pro malé děti a podivné zpocené nerdy, kteří bydlí ve sklepě u maminky.
Velké popkulturní festivaly tak dnes mají šanci mířit i na "obyčejné" lidi, kteří nejsou kovaní nerdi, ale rádi se dívají na seriály jako Hra o Trůny, na filmy ze světa Star Wars nebo hrají ve volných chvílích na Xboxu Zaklínače 3. A právě na takové by měl velký festival převážně mířit, jinak nemá šanci stát se masovou akcí.
Uvidíme, zda se v blízké době nějaký hrdina odhodlá velký pražský con skutečně uspořádat. Po fiasku s PragueConem to bude chtít opravdu hodně kuráže.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,100 | 25,180 |
USD | 24,000 | 24,120 |