Pořizujete dárky online? Průvodce džunglí internetových nákupů
Přes internet nakupuje zhruba každý druhý Čech, jen během pondělí pořídili Češi v eshopech zboží za rekordních 700 milionů korun. Jak využít nakupování přes internet naplno?
Většina eshopů garantuje včasné dodání do Vánoc, jen pokud si zboží objednáte do konce týdne. Někde mají větší ambice a slibují i dodat dárek pod stromeček i při objednávce do 20. nebo 21. prosince.
I když s sebou předvánoční čas přináší delší dodací lhůty a nekonečné fronty na výdejích a poštách, je ideální v tom, že se prodejci předhánějí, kdo nabídne zákazníkům lepší podmínky.
Platí to nejen v kamenných obchodech, ale hlavně na internetu, kde jediným kliknutím můžete porovnat ceny napříč obchody z celé republiky.
Obchodníci tak často ke zboží zdarma nabízejí služby, za které byste si jindy během roku museli připlatit. Nejčastěji je to prodloužení doby na vrácení ze 14 dní na dva měsíce, za nějž jinak musíte zaplatit od několika desetikorun do několika stovek korun.
Na vyzkoušení je tak dost času, navíc ne každé zvolání "Jé, to jsem si přál" u stromečku znamená, že obdarovaný nebude mít druhý den jiný názor.
Jen si dejte pozor, služba nemusí být automatická, ale někdy je potřeba možnost zaškrtnout. Jinak máte smůlu.
Do 14 dnů můžete odstoupit od smlouvy, …
Pokud jste si koupili zboží na dálku, tedy prostřednictvím internetu nebo třeba telefonu, máte nárok zboží vrátit do 14 dnů od jeho převzetí. Stačí, když svůj záměr v této lhůtě eshopu oznámíte – sice to lze i telefonicky, ale volte raději e-mail, ideálně s potvrzením o přečtení. Někteří prodejci mají pro tyto případy i vlastní formulář.
Zboží pak musíte co nejrychleji vrátit nepoškozené zpět podle toho, jak obchodník uvádí – někdy je potřeba zaslat na konkrétní adresu, jindy stačí přinést na jakoukoli pobočku. Zaslání zboží zpět bez oznámení o odstoupení raději nezkoušejte.
Firma by po vás správně neměla požadovat důvod vrácení, nicméně pokud jde o vadu zboží, měli byste jí to sdělit. Alespoň ze solidarity s ostatními kupujícími, kterým by se do ruky mohl dostat stejný vadný kus.
Jen pozor, internetový obchod není půjčovna. Věc tak může být rozbalená, ale ne použitá. Pokud zboží nějak poškodíte, může si obchodník strhnout část ceny. Jinak musí vrátit kompletní částku, včetně dopravy.
Bát se nemusíte ani v případě, že jste ke zboží nakoupili nějaké doplňkové služby, třeba pojištění nebo prodloužení záruky. I za ty dostanete peníze zpět.
… ALE někdy 14denní lhůta neplatí
Pozor, dva týdny na rozmyšlenou nemáte třeba u zboží, které jste si nechali upravit na míru, porušili jste hygienický obal nebo jste ho poškodili tak, že by nešlo znovu prodat. Takže smůlu máte třeba při otevření krému, porušení obalu u počítačového softwaru nebo u hudebních alb.
Kromě toho nemůžete také většinou vrátit službu – třeba zakoupení digitální obsahu, lístky na koncert, letenky…
Kompletní seznam výjimek najdete zde a zde.
Nákupy v zahraničí
Také v zahraničních internetových obchodech platí ochranné lhůty pro vrácení zboží krátce po převzetí. Ne všude jde ale o stejnou 14denní lhůtu, v Rakousku nebo na Slovensku máte například 7 pracovních dní, v Polsku 10 dní. Je vždy potřeba přečíst si podmínky konkrétního eshopu.
Co stojí za úvahu:
Výměna za nový výrobek
Pokud si pravidelně kupujete nejnovější modely elektroniky, nabízejí některé internetové obchody službu výkupu telefonu prostřednictvím slevenky na některý novější model. Ale i tady je potřeba zacházet se zbožím tak, aby šlo nabídnout dalšímu zákazníkovi.
Pojištění vstupenky
Pokud si koupíte vstupenku na nějakou akci, v případě jejího zrušení většinou dostanete peníze zpět. Přikoupit si ale můžete pojištění pro případ, že na akci z různých důvodů nebudete moci přijít. Jde hlavně o zdravotní důvody nebo úmrtí v rodině.
Prodloužení záruky
Někdo to svádí na náhodu, někdo na ku*vítko, ale věci mají tendenci se těsně po záruční lhůtě rozbít. V tu chvíli stojí za úvahu přikoupení prodloužení záruky.
Nejde ale o levnou záležitost a vyplatí se u dražších věcí, které neplánujete měnit každé dva roky. Třeba u ledničky, pračky nebo televize.
Jde v podstatě o pojištění, po skončení záruční lhůty hlásíte porouchání pojišťovně. Ta pošle na místo technika a posoudí, zda je pro ni výhodnější nechat věc opravit, nebo vrátit peníze ponížené o amortizaci.
Jen pozor, některé společnosti si rozbité zboží, za nějž vyplatí pojištění, odvezou.
Pojištění zboží
Jestliže se u mobilních telefonů, tabletů a notebooků nevyplatí prodloužení záruky, pojištění proti rozbití, případně i krádeži je opačným případem. Většina internetových prodejců ho nabízí přímo při koupi a jeho zpětné dokoupení často není možné.
A opět nejde o nijak levnou záležitost. U mobilního telefonu za 3500 korun může stát na dva roky i tisíc korun, u nejnovějšího iPhonu čtyři tisíce.
Pojištění většinou pokrývá skoro vše, na co se nevztahují záruční opravy. "Všichni poskytovatelé pojištění se shodují na náhodném, nechtěném poškození ze strany vlastníka, dětí a domácích mazlíčků a škodách způsobených živelní událostí, typicky požárem," uvádí časopis dTest, který pojištění porovnával.
V případě krádeže je pak potřeba mít doklad od policie a oznámit pojišťovně vše co nejrychleji, většinou do 72 hodin.
Pokud pojišťovna uzná, že máte na požadavek nárok, většinou je řešením oprava, případně nabídka náhradního zboží podobných nebo shodných vlastností. Na peníze většinou můžete zapomenout.
Na co pozor
Pokud máte pojištění a zboží reklamujete, buďte opatrní. Někdy vás místo protokolu o reklamaci mohou nechat podepsat nahlášení pojistné události. To s sebou nese nejen změnu lhůty na vyřízení, ale ještě na tom můžete tratit i finančně. Oprava se nebude počítat jako reklamační a pokud se zboží porouchá opakovaně, nebudete moci odstoupit od smlouvy a chtít vrátit peníze.
Prvního půl roku jsou pro reklamaci výhodnější podmínky. Pokud má zboží nějakou větší vadu, většinou se prokáže do půl roku. V takovém případě máte automaticky nárok na výměnu.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 24,060 | 24,240 |