Odpočiňte si pořádně! Spánková hygiena není luxus, ale nutnost

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Nemusíte rovnou trpět insomnií, abyste se po ránu trápili tím, že ten spánek dnes v noci "nebyl ono". Dodržovat spánkovou hygienu přitom není těžké a tělo se vám bohatě odmění. Na co si tedy dát večer pozor? 

Vyspat se v "pořádné tmě" pomáhá

Vyspat se v "pořádné tmě" pomáhá,zdroj: Profimedia.cz

Tma je prospěšná

Pokud vám do oken svítí například pouliční lampy, jde kvalita vašeho spánku dolů. Dbejte tedy na to, ať máte v pokoji co "nejtemněji". Zatáhněte závěsy, pořiďte žaluzie, pokud se neradi probouzíte do tmy, jsou na trhu i elektronické spínací hodiny či sluneční čidla, která se dají zabudovat do žaluzií. Díky tmě se tělo "dozví", že teď je opravdu čas na odpočinek. 

Co spánek a alkohol? 

Kvalitu spánku může pošramotit i kofein. Doporučuje se, zvlášť pokud je člověk citlivější, nekonzumovat jej zhruba pět až šest hodin před plánovaným ulehnutím. A to nejen v podobě kávy, ale i v dalších poživatinách - takže je fajn odpustit si nejen Colu, ale i čokoládu. Mimochodem, kofein mohou obsahovat i některé léky! 

A ačkoliv se občas říká, že k dobrému odpočinku pomáhá i alkohol, není to pravda. Pití před spaním způsobuje pocení, pocit žízně a někdy i bolesti hlavy. Takže i když člověk "usne jako pařez", příliš si neodpočine. 

Zapomeňte na hody 

Neméně důležité je i pohlídat si složení večerní hostiny. Anebo ještě lépe - na večerní debužírování spíše zapomenout. Poslední jídlo, a to spíše menší, si dejte zhruba dvě hodiny před spaním. I nacpaný člověk sice mnohdy rychle usne, ale kvůli běžícímu procesu trávení se tělo příliš nezregeneruje. 

Hoďte se do klidu 

Máte neovladatelné nutkání vyřídit před spaním ještě pár "jednoduchých" e-mailů, nebo si přežehlit na ráno pár kousků oblečení? Pečte na to! Místo toho raději vlezte do vany, nebo si zacvičte pár vhodných cviků z jógy. Hlavně se pokuste pustit z hlavy všechen přebytečný "bordel" nasbíraný během dne. 

S tím ostatně souvisí i další velký nešvar - používání elektroniky. Mobil do postele nepatří a notebook jakbysmet. Nejen proto, že člověka svádí k tomu "mrknout na F a zaseknout se v nekonečných diskusích. Takzvané modré světlo dle odborníků potlačuje produkci melatoninu, který přináší pocit ospalosti. Melatonin se ostatně někdy nazývá "hormon tmy či spánku". 

Místo mobilu tedy raději zvolte knihu. 

Tagy: zahraničí spánek domácí duševní zdraví zdraví a životní styl

Zdroje: vlastní