Nechcete být tlustí? Tak pozor na tmu a střeva

MAGAZÍN - Magazín autor: Šárka Novotná

Nejen slabá vůle stojí za urputným bojem s nadváhou. Odborníci poukazují i na další faktory, které mohou cestu za vysněnou postavou řádně ztížit. Některé "překážky ke štíhlosti" jsou tuze překvapivé! 

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: ThinkStock

Jednou z věcí, která komplikuje hubnutí, je dle profesora genetiky Tima Spectora to, co máme ve střevech. Spector tím samozřejmě nemyslí fastfood nebo uzené, ale střevní mikroby, kteří dle něj mohou mít na hmotnost nemalý vliv. Vědec, který se podílel na rozsáhlém výzkumu dvojčat v Británii, to ilustruje na příkladu dvojčat - žen, které mezi sebou měly váhový rozdíl v řádu desítek kilogramů.

Zatímco u té štíhlé bylo, po průzkumu vzorku stolice, prokázáno, že má ve střevech poměrně rozsáhlé množství druhů mikrobů, její obézní sestra na tom byla zcela opačně. "Čím větší rozmanitost, tím štíhlejší osoba. Pokud máte kila navíc, tak 'vaši' mikrobi nejsou tak různorodí, jak by měli být," upozornil Spector s tím, že tento vzorec vypozoroval v rámci výzkumu, jehož se účastnilo na pět tisíc lidí.

Ale jak si ve střevech "vypěstovat" rozmanitost? Nu, bez přemýšlení nad stravou to stejně nepůjde. Spector doporučuje jíst hodně luštěnin, zeleniny, například brokolice a mrkve, oříšků a ovoce. 

Prokleté geny

Na váhu nicméně mají bezpochyby vliv i geny, které si člověk do života přinese. Právě ty podle vědců z univerzity v Cambridge částečně ovlivňují apetit člověka, to, jaké jídlo preferuje, ale též spalování kalorií. Podle odborníků se jedná zhruba o stovku genů a jedním z nich je i takzvaný MC4R, který má vliv na hlad a chuť.

Předpokládá se, že lidé, kteří mají tento gen defektní, jsou hladovější a vyžadují také tučnější jídla. "Není nic, co můžete udělat pro změnu svých genů. Ovšem vědomí, že geny mohou mít vliv na přibírání, může některé lidi motivovat ke změnám ve stravě i pohybu," upozorňuje profesor Sadaf Farooqi. 

Pozor na opulentní večeře

To, že by člověk měl snídat bohatě a večeřet střídmě, je známá poučka, která ve světě výživy i lidových úsloví koluje velice dlouho - ve spánku prostě tělo pomaleji spaluje.

Odborníci na boj proti obezitě nicméně v současnosti přišli i s dalším vysvětlením, proč byste si měli odpustit velkou večeři. Tělo se  podle nich efektivněji vypořádá s tuky během dne, když je světlo, a ne v noci. I proto prý mají sklony k nabírání lidé, kteří pracují na směny, a neblahý vliv na váhu přinesl i trend posouvání večeře na pozdější hodinu. 

Oklamte své oči 

Další problém představuje i to, že lidé hrubě podceňují množství kalorií, které během dne přijmou a nevnímají také velikost porcí, jež jedí. Podle odborníků je pak v tomto případě dobré zaměřit se na jídlo, která nás obklopuje a vědomě se "ošálit", odstranit nebo zmírnit pokušení a nastoupit tak cestu k zdravějšímu životnímu stylu.

Jedním z jednoduchých tipů je například mít na kuchyňském stole "k zobání" místo vysoce kalorických chipsů třeba ovoce, nebo si jako chuťovku k televizi odměřit tři kousky keksů místo celého balíčku. Dalším tipem je postupné snižování objemu servírovaného jídla - které si například naskládáme na menší talířek. Samozřejmě aniž bychom hladověli. 

Hormonální koktejl 

Další aspekt, který může hrát ve váhovém "přírůstku" roli jsou hormony, které ovlivňují naše chutě. Zajímavostí přitom je, že při takzvané bandáži žaludku - operaci, jež je prováděna obézním lidem - klesá počet hormonů, které způsobují, že jsou jejich nositelé hladovějšími, a stoupají naopak ty, jež přináší pocit brzké sytosti.

A právě "příznivé" hormony, které se objevují po operaci žaludku, zkoumají odborníci z Královské univerzity v Londýně. Stvořili koktejl tří hormonů, který aplikují pacientům denně po dobu čtyř týdnů. Ti podle dosavadních výsledků pociťují menší hlad a hubnou mezi dvěma až osmi kilogramy za měsíc. V budoucnu, po schválení přípravku, by tedy i toto mohlo tlouštíkům pomáhat k dosažení zdravé váhy! 

Tagy: zahraničí domácí obezita zdraví a životní styl medici a lékaři věda a poznání vědecký výzkum a studie

Zdroje: BBC