Násilí a ponižování na palubě: Jak si stojí aerolinky po skandálech

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Americkými aerolinkami sice v poslední době otřáslo několik velkých skandálů, které neušly celosvětové pozornosti, ale pokud jste si mysleli, že to nějak zamávalo s jejich oblíbeností u cestujících, tak jste na omylu. Kdepak, létání se v Americe těší dokonce větší popularitě než dřív. 

Pasažér násilím vyvlečený z letadla

Pasažér násilím vyvlečený z letadla,zdroj: Repro

Cestující násilím vyvedený z letadla United Airlines, žena s dítětem v náručí, kterou stevard American Airlines uhodil a vyhodil z paluby, rodina donucená vystoupit z letadla posádkou Delta Air Lines. Jestli si myslíte, že jsou Američané leteckými společnostmi znechuceni, pletete se. Spokojenost s tamními aerolinkami stoupá už osm let.

Podle průzkumu analytické agentury J.D. Power, který monitoruje spokojenost se službami aerolinek severoamerického kontinentu, se spojenost pasažérů už pět let zvyšuje, na stupnici do 1000 bodů je nyní na rekordních 756 bodech. V porovnání s loňským rokem je o 30 bodů vyšší.

Do tohoto nárůstu se promítlo několik faktorů - levnější letenky, lepší včasnost letů, méně ztracených zavazadel a rekordně nízká nehodovost, uvedl ředitel J.D. Power Michael Taylor. Svou roli hraje i snaha aerolinek své cestující zabavit. Poskytují jim Wi-Fi připojení, streamovací služby, filmy a podobně. A tuto oblast také zohledňují při modernizaci letounů.

"Vloni jsme se na zkušenosti s leteckými společnostmi ptali 11 tisíc lidí a v průměru byli spokojenější než v předchozím roce," řekl Taylor televizi CNN. Nicméně zdůraznil, že průzkum proběhl před incidentem v letounu United Airlines. V rámci studie bylo dotazováno 11 015 cestujících, kteří využili služeb severoamerických leteckých společností v období od dubna 2016 do března 2017.

Bezpečné cestování za přijatelné ceny

Studie hodnotící spokojenost cestujících s leteckými přepravci vychází ze sedmi kritérií a aerolinky rozděluje na tradiční a nízkonákladové. Kritéria řazená dle důležitosti jsou náklady a poplatky; služby v průběhu letu; nastupování a vystupování z letadla a zavazadla; posádka letadla; letadlo; odbavení; rezervace.

Na prvním místě v nízkonákladové kategorii stanula s 807 body společnost Southwest Airlines, která ziskem bodů v průzkumu dominovala bez ohledu na skupinu. Za ní se umístily JetBlue Airways (803 bodů), WestJet (736) a Frontier Airlines (663). Průměrný rating nízkonákladových aerolinek stoupl o devět bodů na 784 bodů.

Ve skupině tradičních přepravců patří první příčka společnosti Alaska Airlines, a to už deset let. Její bodový zisk činil 765 bodů. Následují Delta Air Lines (758 bodů), American Airlines (736), United Airlines(716) a Air Canada (709). Průměrný rating v této skupině stoupl o 37 bodů na 740 bodů.

Tato čísla nepřekvapují editora časopisu Airport Business Benéta J. Wilsona. "Přestože létání už není to, co bylo ve zlatém věku před deregulací, je dnes bezpečným způsobem cestování za přijatelné ceny. A dokonce i ti, co si stěžují, stále létají, protože vědí, že je to nejrychlejší způsob, jak se dostat do své destinace," prohlásil Wilson.

Dokonce ubývá i stížností, podle výroční zprávy Airline Quality Rating se jejich počet snížil z 1,9 na 100 tisíc cestujících v roce 2015 na 1,52 v roce 2016. Nicméně zpráva byla zveřejněna v dubnu a sérii incidentů z poslední doby nezohledňuje.

Tagy: zahraničí Spojené státy letecká doprava turistika a cestovní ruch

Zdroje: ČTK,CNN