Náměstek primátora v Brně objevil svět. A smysl automobilové dopravy

KOMENTÁŘ - Komentáře autor: Tomáš Chalupa

Náměstek brněnského primátora Matěj Hollan se už podruhé dostal do víru mediálního dění. Po jeho sado-maso eskapádách na Ukrajině nyní přichází problém s užíváním jeho služebního automobilu. Známý propagátor jízdy na kole a vlakem a velký odpůrce automobilové dopravy projezdil svým služebním vozem 80 tisíc kilometrů za rok. 

Matěj Hollan s mobil

Matěj Hollan s mobil,zdroj: Profimedia.cz

Informaci získal od brněnského magistrátu spolek Brno autem, které, jak už název napovídá, preferuje úplně jiný způsob dopravy, než Hollan. A tak se teď všichni ptají, jak je možné, že bijec automobilové dopravy za rok ujel v autě vzdálenost rovnající se dvojnásobku obvodu planety Země. 

Hollan toho času na dovolené, slíbil vydat oficiální stanovisko po svém návratu, ale jak je jeho dobrým zvykem, neudržel se a začal věc obšírně rozebírat i na Facebooku. Dejme mu proto prostor pro obhajobu.

Zaprvé říká, že počet kilometrů není za rok, ale za 18 měsíců. Za druhé není z údajů jasné, kdy jel v autě Hollan sám, kdy s ním jeli další lidé, nebo kdy jelo auto bez něj s nějakým zaměstnancem, kteří rovněž auto mohou využívat. "Nejvíc kilometrů je však mých a jsou to dobře využité kilometry," píše dále zastupitel. Tady měla jeho obhajoba skončit a možná by to bylo lepší. Jenže Hollan se hájí dál a nad jeho argumentací zůstává rozum stát.

Problém je, že musí pracovně často do Prahy, kde má mnoho schůzek. Jsou to důležité schůzky, s důležitými lidmi, týkající se důležitých věcí. A Brno, bohužel, není v Praze. Musí se tam nějak dojet. A když chce být v Praze v devět ráno, pokud by jel vlakem, musel by vstávat v hrozivých 5:30. Vlak jede v 6:38. Ve vlaku není signál, nedá se tam telefonovat, ani pracovat, nedá se v něm dělat nic.

Z Prahy to Hollanovi jede pak zase třeba ve 12:52, takže v Brně se ocitne až v 15:22, pokud tedy platí jízdní řády. Katastrofální mrhání časem, které lze eliminovat jediným způsobem. Ano, správně, je to onen proklínaný automobil. Umožní vstávat až v 7:15. Za dvě a půl hodiny je člověk pohodlně na schůzce. Zpátky to samé. Takže je to rychlé, pohodlné, efektivní.

Navíc služební řidič, který k autu patří, není placen od kilometru, ale od hodiny, takže je jedno, jestli jezdí nebo stojí. Závěrem Hollan navrhuje, že začne jezdit vlakem, až se v Česku postaví vysokorychlostní koridory a jízda z Brna do Prahy zabere necelé dvě hodiny. Takže v hodně vzdálené budoucnosti.

Na Hollana, tedy přesněji jeho facebookový profil, se valí kritika. Dalo by se to shrnout do věty: Náměstek Hollan chce efektivně využívat svůj čas a nerad brzo vstává, proto jezdí autem. Jak se tím ale liší od ostatních smrtelníků, kteří rovněž neradi vstávají a i oni chtějí se svým časem nakládat efektivně?

Lkaní nad důležitými schůzkami, které se jinak než autem nedají stihnout, je pokrytecké. Pro člověka je stejně důležité včas vyzvednout své dítě ze školky, nebo nakoupit ve vzdáleném nákupním centru tak, aby to nezabralo i s cestou celé odpoledne. Takto žijeme všichni a kdo má auto, tak ho využívá právě z těchto důvodů.

Hollan objevil v náměstkovské pozici realitu všedního dne. A také objevil výhody dopravního prostředku zvaného automobil. Gratulujeme. 

Tagy: Česko Brno domácí česká politika komunální politika

Zdroje: Vlastní