Matematika, noční můra maturantů. Proč je test z ní obtížnější než všechno ostatní?
18. 5. 2016 – 17:21 | Magazín | red
Přestože ministerstvo školství si maturitu z matematiky zarputile hájí, s úrovní jejich obtížnosti to však není vůbec jednoznačné, což přiznává i sama ministryně. Podle matematika a odborníka na tvorbu testů Oldřicha Botlíka absolvují maturanti test z matematiky pod časovým tlakem a zkouška prověřuje hlavně to, nakolik jsou schopni aplikovat naučené postupy.
Úroveň testů ale brání ministryně školství Kateřina Valachová. Na jejich obtížnosti se podle ní neshodnou ani sami matematici, ale většina se přiklání k tomu, že je jednoduchá. Cermat v minulosti kvalitu svých testů obhajoval.
Botlík je přesvědčen, že za obvyklým výrazným nepoměrem počtu propadajících z matematiky a jiných předmětů je třeba vidět nastavení obtížnosti testů ze strany Cermatu. "Katalogu požadavků lze vyhovět tak, že test udělají prakticky všichni, ale i tak, že ho neudělá skoro nikdo. Někdo rozhodl, že tento test bude výrazně obtížnější než zbývající dva," řekl spoluzakladatel společnosti Kalibro poskytující testy pro ZŠ.
O možnosti vytvořit ze stejných požadavků různě obtížné testy se na svém blogu zmiňuje i Ondřej Šteffl, ředitel společnosti Scio zabývající se rovněž tvorbou testů. Obtížnost testů podle něj není srovnatelná ani meziročně, což způsobuje výkyvy v úspěšnosti maturantů.
V případě testu z matematiky hraje podle Botlíka roli také doba na jeho vyplnění. "Maturanti se musejí strašně rychle rozhodnout, co mají dělat, a rychle a prakticky bez chyby to spočítat. Cermat tím testuje, jestli žáci dokážou víceméně rutinně použít naučené postupy," řekl. Odráží se to ve způsobu přípravy. "Musí spočívat v tom, aby děti prováděly velké množství drobných činností. Jsou to ale matematické operace spíše technického charakteru - smysl toho celého dětem uniká, utápějí se v detailech."
Předseda Unie školských asociací ČR (CZESHA) Jiří Zajíček, který je ředitelem Masarykovy střední školy chemické, nevidí u matematiky vinu jen v testech. "V podstatě dochází ke spoluvině. Někteří žáci ty kompetence opravdu postrádají," řekl. Matematiku podle jeho zkušenosti volí i středoškoláci, kteří dostatečně neovládají ani ji, ani cizí jazyk. Věří, že se ji rychleji dokáží doučit.
Tato skupina středoškoláků bude mít problémy, pokud bude v roce 2021 pro řadu oborů zavedena povinná maturita z matematiky a tím i cizího jazyka, doplnil Zajíček. "Snažili jsme se tomu do poslední chvíle zabránit, ale nepodařilo se to," řekl.
Botlík si myslí, že testy z matematiky a češtiny zvýhodňují gymnazisty. "Ani jeden testů nerespektuje to, co má být hlavním cílem výuky těchto předmětů na většině středních odborných škol. Pojetí testů je určeno tím, co a jak se vyučuje na gymnáziích," řekl.
Tato tendence se podle něj zhoršuje, ale například ředitel Zajíček si myslí, že zůstává stejná. "To je nemoc, o které víme od doby, kdy máme společnou maturitu," poznamenal. Stejný názor má předsedkyně Asociace ředitelů gymnázií Renata Schejbalová. "Nemusí maturitu konat všichni, v tom je zakopaný pes. To se týká například učilišť s maturitou," uvedla. Plánovaná mistrovská zkouška se ale alternativou maturity nestane.