Dnes je sobota 20. dubna 2024., Svátek má Marcela
Počasí dnes -2°C Občasný déšť

Korunovace jako velký kšeft: Spousta piva, památeční předměty a pamlsky

Korunovace jako velký kšeft: Spousta piva, památeční předměty a pamlsky
Suvenýry ke korunovaci Karla III. | zdroj: Profimedia

Velký den britské monarchie konečně nastal, což znamená, že lidé budou mávat miliony vlaječek, vypijí miliony piv a snědí miliony slaných koláčů. Zpravodajský server The Guardian připravil přehled korunovačního víkendu v číslech.

Pivo - 62 milionů pint

Po suchých časech doufají provozovatelé britských hospod, že korunovace nového krále bude tím správným důvodem, proč poslat do hrdla pintu piva (zhruba půllitr) - nebo dvě, což by celému odvětví mohlo vynést 120 milionů liber (asi 3,2 miliardy korun) navíc.

Odhaduje se, že Britové vypijí 62 milionů pint piva, tedy o 17 milionů víc než obvykle, díky delší otevírací době a lákadlu speciálních korunovačních druhů piva.

Suvenýry - 3,8 milionu šálků a talířů

Poslední korunovace už je jen šedou a vzdálenou vzpomínkou, a tak se průmysl s pamětními předměty u příležitosti korunovace krále Karla III. rozjel na plné obrátky. Od šálků z jemného kostního porcelánu vyrobených společností Halcyon Days ve Stoke-on-Trent až po hrnečky za čtyři libry z Lidlu není pochyb o tom, že britská veřejnost královské suvenýry miluje.

Podle Centra pro výzkum maloobchodu (CRR) se očekává, že národ utratí téměř 250 milionů liber za památeční předměty, včetně 3,8 milionu korunovačních hrnků, šálků a dalšího nádobí. Velká část tohoto zboží je zaměřena na čaj a sušenky, přičemž se očekává, že se v obchodech objeví také 10 000 pamětních konviček a miliony sběratelských plechovek na sušenky. Jen společnost Marks & Spencer očekává, že prodá více než milion upomínkových plechovek s čajem a sušenkami.

Večírky - 20 000 (a spousta slaných koláčů)

Zmíněných 20 000 je počet akcí zapsaných na oficiálních korunovačních webových stránkách, ale analytici soudí, že při započtení těch neoficiálních jich bude mnohem víc. Na večírky a pikniky je samozřejmě potřeba jídlo a obchodníci hlásí, že lidé hromadně skupují slané koláče, čajové koláčky a sekty. Celkově se očekává, že jen za jídlo a pití na párty lidé utratí o 200 milionů liber navíc.

Vlaječky, vlajkoslávy a tvrďáky

Korunovace je dobrou zprávou pro obchod s vlajkoslávami, které se třepotají na mnoha hlavních ulicích a fasádách domů po celé Británii. Tesco očekává, že prodá 270 000 rolí, což je dost na to, aby se daly natáhnout od Land’s Endu až po John o’Groats.

Firma Flying Colours Flagmakers ze severního Yorkshiru řekla deníku The Guardian, že dostala několik velkých objednávek na výrobu vlajkosláv, včetně jedné, která měří 22 500 metrů. Vlaječkami a vlajkoslávami ovšem vlastenecký zápal nekončí.

Tesco očekává, že prodá 250 000 buřinek, korunek a sad na malování na obličej, zatímco řetězec Hobbycraft uvádí, že prodej „korunovačního balíčku“ (který obsahuje nafukovací balónky a kanystr s heliem) se za posledních deset dní zdvojnásobil. K nejžádanějším korunovačním rekvizitám podle zjištění The Guardian patří molitanová tiára za dvě libry.

Quiche je oficiální jídlo korunovace; je ale o pětinu dražší než loni

Britové, kteří se dnes rozhodli oslavit korunovaci oficiálním pokrmem - slaným koláčem neboli quichem - při nákupu v supermarketu zjistili, že jeho cena stoupla za poslední rok průměrně o 21 procent. A lépe na tom nejsou ani ti, kdo si ho zkusí upéct sami, píše zpravodajský server CNN.

Královská rodina vybrala quiche se špenátem, boby a estragonem jako oficiální jídlo korunovace. Recept na tento slaný koláč zahrnuje i vejce, smetanu a sýr čedar.

„Jezte ho teplý nebo studený se zeleným salátem a vařenými novými bramborami. To je pro korunovační velký oběd ideální,“ píše se na královské webové stránce.

Ceny slaných koláčů v supermarketu sice stouply, ale pořád budou pravděpodobně podstatně nižší než cena za domácí upečení. Čedar stojí letos o 42 procent víc než loni ve stejnou dobu, zatímco cena vajec je vyšší o 32 procent a smetany o 15 procent, vyplývá ze středečních údajů Národního statistického úřadu.

Navíc, jak poznamenali někteří lidé na twitteru, některé části Británie se v posledních týdnech potýkaly s nedostatkem vajíček.

Podle statistického úřadu je quiche z obchodu jen jednou z řady položek, jejichž cena stoupá rychleji, než je už beztak dost bolestný průměr nárůstu cen. Cena běžné lahve olivového oleje vzrostla za poslední rok do března o 49 procent, zatímco cena okurek za stejné období vzrostla o 52 procent.

Výrazně zdražily také některé z nejoblíbenějších pokrmů v zemi. Cena průměrného jídla typu fish and chips vzrostla za rok do března o 19 procent, což je největší nárůst v rámci sledovaného koše jídel rychlého občerstvení.

Statistický úřad, který vypočítal průměrný nárůst cen celé řady zboží a služeb, včetně jídel v restauracích a poplatků za školky, uvedl, že za poslední rok do letošního března zdražilo 95 procent sledovaných položek.

Podle odhadů zveřejněných britskými médii zaplatí britští daňoví poplatníci za náklady spojené s královskou korunovací desítky milionů liber. Pro mnoho Britů, včetně fanoušků královské rodiny, jsou však tyto výdaje obzvláště nepříjemné v době, kdy se miliony lidí snaží kvůli rostoucím cenám vyjít s penězi.

Inflace ve Spojeném království za poslední rok prudce vzrostla a v březnu přesáhla deset procent, což je sice o něco méně než v předchozím měsíci, ale stále je to mnohem víc než ve Spojených státech a v Evropě.

Růst cen potravin přitom nejeví žádné známky zpomalení. V březnu rostly nejrychleji za více než 45 let, protože vysoké náklady na vstupy a pracovní sílu poškodily domácí výrobce a slabší libra zdražila dovoz.

Tento tlak přiměl rekordní počet lidí, aby se obrátili na britské potravinové banky, které poskytují potraviny zdarma, protože mzdy nedokázaly držet krok s inflací. Organizace Trussell Trust, která distribuuje potraviny do přibližně 1200 potravinových bank, minulý týden uvedla, že její síť vydala za rok do konce března téměř tři miliony nouzových potravinových balíčků.

To je rekordní počet za jeden rok a 37procentní nárůst oproti předchozímu dvanáctiměsíčnímu období. „Zažíváme bezprecedentní nárůst počtu lidí, kteří přicházejí do potravinové banky. Jde zejména o zaměstnané osoby, které už nejsou schopné srovnat svůj příjem s rostoucími životními náklady,“ uvedl v prohlášení Brian Thomas, výkonný ředitel potravinové banky South Tyneside na severovýchodě Anglie.

Zdroje: