Jaromír Soukup jde do politiky - a s vlastním hnutím

AKTUALITA - Aktuality autor: luk

List Jaromíra Soukupa není další pořad TV Barrandov ani titul nového časopisu, ale název politického hnutí, které zakládá známý mediální podnikatel Jaromír Soukup. Zatím není jasné, zda bude kandidovat už v květnových volbách do Evropského parlamentu.

Jaromír Soukup zakládá politické hnutí

Jaromír Soukup zakládá politické hnutí,zdroj: PETR TOPIČ / MAFRA / Profimedia

"Chci aktivně vstoupit do dění, bez výmluv a prázdných řečí. Prostě dám svoji tvář, svoje jméno všanc," prohlásil majitel mediálních firem Médea Group a Empresa Media v pořadu Moje zprávy ve své televizi Barrandov. Cílem hnutí podle jeho slov bude "bránit české národní zájmy před zkorumpovanými politiky a oligarchy".

Soukup chce každý rok zveřejnit seznam věcí, které je potřeba změnit, a zároveň to je v daném roce možné. "Jako jeden z prvních cílů navrhuji: pojďme prosadit trestní odpovědnost politiků za to, že nám jednoduše zdražují život, za nedostatek bytů, za drahé energie, za předražené účty za mobilní internet a telefon," řekl podnikatel, který 22. února oslaví padesátku. Česko má být podle něj místem, kde na špatná rozhodnutí státu nedoplácejí obyčejní lidé. "Buďme vlastenci a braňme české národní zájmy," prohlásil.

Jeho média už předem avizovala, že "učinil zásadní životní rozhodnutí, které výrazně ovlivní českou mediální, politickou i byznysovou scénu".

Politický nováček? Kdepak...

K politice se Soukup poslední dva roky vyjadřuje zejména jako moderátor řady pořadů ve své televizi Barrandov, kde má i pravidelný rozhovor s prezidentem Milošem Zemanem. Soukupova Empresa Media televizi ovládla v únoru 2013. V žebříčku nejvlivnějších osobností českých médií, který v roce 2016 zveřejnil magazín Forbes, obsadil Soukup osmé místo.

Empresa Media vydává mimo jiné časopisy Týden a Instinkt a jejich on-line verze, ekonomický měsíčník Faktor Soukup, týdeník Sedmička a čtrnáctideník Exkluziv. Do Soukupových společností Empresa Media a Médea v září 2015 majetkově vstoupila čínská investiční skupina CEFC, svůj akcionářský podíl Soukupovi vrátila předloni na podzim.

V politice se Soukup angažoval už v minulosti, když pomáhal s financováním kampaně Strany zelených. V dubnu 2007 byl jmenován náměstkem ministryně školství za Zelené Dany Kuchtové v koaliční vládě Mirka Topolánka, na starosti měl veřejné zakázky a vnější vztahy, později i evropské fondy. Po rozkmotření s šéfem Zelených Martinem Bursíkem mimo jiné podporoval jeho vnitrostranické oponenty, například Olgu Zubovou. Později financoval Demokratickou stranu zelených, v roce 2009 za ni neúspěšně kandidoval do europarlamentu a byl i jejím místopředsedou.

Před volbami v roce 2010 jeho agentura Médea mimo jiné spolupracovala s ČSSD a zajišťovala nákup inzerce pro Věci veřejné. Agentura také radila manželce tehdejšího šéfa ČSSD Jiřího Paroubka Petře, jak komunikovat s médii. Jako soukromá osoba Soukup později pomáhal s kampaní neúspěšnému prezidentskému kandidátovi Janu Fischerovi, nyní patří k výrazným podporovatelům Miloše Zemana.

Z osobností spjatých s médii uspěl ve volbách do Evropského parlamentu v roce 2004 bývalý šéf televize Nova Vladimír Železný; jako majitel médií šel do voleb v roce 2013 i nynější premiér Andrej Babiš, se svým hnutím ANO tehdy skončil ve sněmovních volbách druhý.

Tagy: Česko domácí TV Barrandov politické strany politická strana česká politika česká média média a internet evropské volby

Zdroje: ČTK