Jak vypadá dieta, která chrání zdraví i planetu? Dávno ji už známe

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Jíst zdravě, chutně a ještě navíc při tom prospívat životnímu prostředí je podle expertů snadné. Odborníci z výboru Eat-Lancet přišli s konceptem takzvané univerzální diety. V čem spočívá?

Univerzální dieta prakticky odpovídá středomořské stravě. Ilustrační snímek

Univerzální dieta prakticky odpovídá středomořské stravě. Ilustrační snímek,zdroj: Profimedia.cz

Výbor Eat-Lancet sdružuje experty na výživu a udržitelný rozvoj pocházející z univerzit po celém světě a z uskupení jako je Světová zdravotnická organizace (WHO) a Organizace pro výživu a zemědělství (FAO) při OSN. Tito vědci nedávno publikovali v časopise Lancet výsledky výzkumu, které odpovídají těmto požadavkům. Univerzální dieta má zachránit zdraví i planetu a v podstatě spočívá ve zdvojnásobení konzumace rostlinné stravy a ve snížení spotřeby červeného masa.

Špatné stravovací návyky vyvolávají pro zdraví větší riziko než kouření, přenosné pohlavní nemoci a alkohol dohromady. Experti doporučují v globálním měřítku do roku 2050 zvýšit spotřebu ovoce, zeleniny, luštěnin a ořechů a o 50 procent snížit konzumaci cukru a červeného masa, včetně skopového.

Experti doporučují drasticky snížit spotřebu červeného masa u osob, které ho jedí mnoho, jako jsou Američané a Kanaďané, nikoli však u obyvatel v chudých zemích, kteří potřebují více živočišných proteinů, jako jsou třeba děti v jižní Asii. Lidé ze Severní Ameriky jedí šestkrát více červeného masa než je doporučeno, zatímco v zemích jižní Asie jedí pouze polovinu doporučeného množství.

V podstatě středomořská strava

Univerzální dietu tedy v podstatě tvoří středomořská strava, potvrzují experti. Jde o verzi této diety označovanou za střídmou, která byla rozšířena v Řecku v polovině minulého století. S malými rozdíly se tato dieta praktikuje ve všech zemích Středomoří.

Jde o denní spotřebu 2500 kilokalorií, která je tvořena zhruba 230 gramy celozrnných obilovin, 500 gramy ovoce a zeleniny, 250 gramy mléčných výrobků, 14 gramy masa (hovězího, vepřového či skopového), 29 gramy kuřete, 13 gramy vajec, 28 gramy ryb, 75 gramy luštěnin, 50 gramy ořechů a 31 gramy cukru včetně skrytého. Jako přísady jsou doporučovány rostlinné oleje: extra panenský olivový olej či řepkový olej.

Kromě změny stravovacích návyků a snížení plýtvání potravinami o 50 procent autoři zprávy stanovují cíle a limity pro využívání půdy, vody a potravinových zdrojů pro udržitelné zemědělství. Zdůrazňují také, že individuální volba spotřebitelů nestačí k tomu, aby se zabránilo "katastrofálním škodám pro planetu". Vyzývají vlády, aby podporovaly zdravé stravovací návyky a zaručovali lidem přístup k výživné stravě.

Doporučení snížit spotřebu masa se okamžitě setkalo s odporem, píše list The New York Times. Ještě než byla zpráva zveřejněna, vydala organizace s názvem Spojenectví pro živočišnou výrobu prohlášení, v němž vychvaluje přínos masa a mléčných výrobků a sýrů. Uvedla, že snížení spotřeby živočišných proteinů může zhoršit podvýživu, zvýšit plýtvání jídlem a odvést pozornost od vyšších priorit při snižování emisí skleníkových plynů. Zároveň Národní asociace chovatelů dobytka definovala hovězí jako důležitou součást výživy a chov hovězího dobytka jako součást udržitelného zemědělství.

Tagy: zdraví a životní styl ekologie a ochrana životního prostředí stravování a diety

Zdroje: ČTK,Corriere della Sera