Dnes je úterý 29. dubna 2025., Svátek má Robert
Počasí dnes 20°C Polojasno

Jak mohla nevkusná havajská košile dobýt svět?

1. 5. 2020 – 13:31 | Magazín | Hana Dubnová

Jak mohla nevkusná havajská košile dobýt svět?
Elvis Presley v havajské košili na přebalu svého alba Blue Hawaii | zdroj: Profimedia

Milovaná i nenáviděná. Symbol bohatství, ale i buranství. Havajská košile je pojem. Západ dobyla během Velké ekonomické krize a pánské šatníky neopustila doteď.

Kde přesně se havajská, neboli aloha košile vzala, není jasné, o přímé autorství se hlásí několik lidí. Každopádně na ostrovním státě se začala ve větším počtu objevovat ve 20. a pak hlavně 30. letech minulého století.

Podle historiků vznikla tak, že místní japonské přistěhovalkyně na košile svých manželů začaly používat látky na kimono. Kombinace západního střihu a pestré látky učarovala ve 20. letech turistům, kteří se často ptali po obchodech, v nichž by si košili mohli pořídit. A tak vznikla první specializovaná krejčovství.

Vypadat jako milionář

Postupně, kousek po kousku se aloha košile dostala do povědomí Američanů a většího komerčního úspěchu dosáhla už v první polovině 30. let. V době nejkrušnějších let po krachu na burze, kdy firmy zanikaly, neměly peníze, miliony mužů byly bez práce a nevěděly, jak uživí své rodiny. Barevná košile s puncem Havaje, tradičně vnímané jako ráj na zemi, byla jakýmsi vysvobozením.

Je až paradoxní, jak snadno si oblečení, které vypadá, že patří spíš do šatníku žen, získalo svou oblibu v době, kdy bujela móda mužnosti. Stačilo k tomu jediné – košile nosili bohatí a slavní muži (protože kdo jiný by si mohl v dané době dovolit dovolenou na Havaji?) a lidé chtěli vypadat jako oni.

Jak upozorňuje historik Dale Hope, který je autorem knihy The Aloha Shirt: Spirit of the Islands, lidé krutě zkoušení ekonomickou krizí chtěli vypadat jako ti, kterých se nedotkla. I za cenu možná pro ně směšného oblečení. I dělník si mohl po jím oblečení připadat jako milionář.

Už máte svoji košili?

Japonský útok na základnu Pearl Harbor košili definitivně odstřihl od jejích kořenů – dříve oblíbené japonské vzory nahradily motivy z kultury Havaje – notoricky známé západy slunce, papoušci, palmy, moře,… Vojáci vracející se na pevninu si pak košile vozili jako suvenýr a jejich obliba rostla ještě víc.

V padesátých a šedesátých letech zažívala havajská košile svůj vrchol. Měl ji ve svém šatníku snad každý Američan, včetně Elvise Presleyho nebo prezidentů Harryho Trumana a Dwighta D. Eisenhowera.

Její obliba však v 80. a 90. letech znamenala i její pád. Mít v šatníku pár havajských košil na neformální pátek byla prakticky povinnost každého korporátního zaměstnance. (Mimochodem, neformální pátek vznikl v rámci boje za lehčí a pohodlnější módu do kanceláří právě na Havaji, a to pod názvem "Aloha pátek". Po rozšíření na celou zem se přejmenoval.)

Prodejci a výrobci viděli poptávku, klesala cena a kvalita. Z toho, co dříve oblékali milionáři, se stalo oblečení, jenž si lidé spojují s pupkatými chlapy rozvalenými na gauči s pivem v ruce.

Světové módní domy věří, že mladá generace v sobě tuhle představu už tak zažitou nemá, a dříve prominentnímu kousku se tak může vrátit zašlá sláva. No, uvidíme...

Předchozí článek

Proč se ještěrky vracejí na místo, kde jim odpadl ocásek

Následující článek

Sladké je díky kávě sladší, zjistili vědci