Facebook a Twitter vytáčí islamisty. IS ztrácí v bitvě o internet

MAGAZÍN - Magazín autor: Dalibor Olšanský

Populárním sociálním sítím Facebook a Twitter se konečně začalo dařit s omezováním islamistické propagandy. Islámský stát zveřejnil nové video, ve kterém se posmívá jejich zakladatelům Marku Zuckerbergovi a Jacku Dorseymu a pokouší se vyvolat dojem, že má navrch. Čísla však ukazují, že je to trochu jinak...

Záběr z nového propagandistického videa IS

Záběr z nového propagandistického videa IS , zdroj: Archiv

Twitter nedávno oznámil, že kvůli v rámci boje s šířením islamistické propagandy zablokoval od půlky loňského roku přes 125 tisíc účtů. V kontrole obsahu přitvrdil i Facebook.

Islamisté sice tvrdí, že to nefunguje a na místě jednoho smazaného účtu se hned objeví "dalších deset", američtí experti jsou ale jiného názoru.

Akademici z Univerzity George Washingtona zkoumali účinnost blokování účtů a došli k názoru, že to skutečně pomohlo snížit počet propagandistických příspěvků. Islamisté sice opravdu ihned zakládají nové účty, mají ale problém s návratem uživatelů.  

Islámský stát podle výzkumníků dokonce vypracoval celý návod, jak pracovat se sociálními sítěmi. Za "koordinační centrum" označují účet na Twitteru s názvem Baqiya Shoutout, na který se stékaly všechny nové účty založené po zablokování původních.

Kromě zakládání nových accountů islamisté také "dobývají" již existující, neaktivní účty opuštěné jejich původními uživateli. Výhodou je, že zatímco na nový účet musíte znovu natáhnout odběratele, aby měly nějaký reálný dosah, na opuštěných účtech již odběratelé jsou. Aby si zase usnadnili návrat odběratelů na nově založené účty, uvádějí v profilu totožné informace, což pak zájemcům usnadňuje jejich dohledání. 

Při vyhledávání propagandistických účtů přitom radikálové postupují stejně jako administrátoři Twitteru - vyhledávají je podle hashtagů (klíčových slov). 

Experti každopádně sledovali činnosti  Baqiya Shoutout v dobobí mezi červnem a zářím loňského roku a zkoumali, jak se změnil počet tweetů po hromadném blokování problematických účtů. Počet příspěvků stoupenců IS kles v uvedeném období z 14,5 za den na 5,5. Zmenšil se počet aktivních stoupenců IS a také klesla jejich motivace.

Obdobně postupuje i Facebook, který otevřel hned několik specializovaných pracovišť zaměřených přímo na boj s šířením informací o Islámském státě. Snaží se také zapojit samotné uživatele a skupinám (skupinovým účtům) nabízí finanční výhody výměnou za umístění antipropagandistické reklamy.

O účinnosti postupu Facebooku a Twitteru mluví nejen výsledky akademického výzkumu, ale i skutečnost, že se islamisté postupně přesunuli ze sociálních sítí do chatovacích služeb s "end-to-end" šifrováním. Velké oblibě se u nich těší Telegram, jehož ruský zakladatel Pavel Durov (spoluzakladatel ruské obdoby Facebooku s názvem VKontaktě masivně populární nejen v ruskojazyčných zemích) opakovaně čelil kritice za odmítnutí spolupracovat s orgány činnými v trestním řízení.

Durov tvrdí, že se Telegram snaží i bez "pomoci" ruského státu bojovat se zneužíváním messengeru Islámským státem. Faktem ale zůstává, že na rozdíl od otevřeného informačního prostoru na Facebooku a Twitteru zůstává kontrola obsahu v případě messengerů s kompletně šifrovanými přenosy značně problematická.

Tagy: Twitter Facebook zahraničí sociální sítě Islámský stát (IS) média a internet manipulace a propaganda

Zdroje: Daily Mirror,Vlastní,Vocativ