Bohatství Arabů ztrácí na lesku. Přestávají nakupovat luxusní zboží

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Ještě nedávno brali bohatí obyvatelé Blízkého východu obchody s luxusním zbožím a světoznámými značkami takřka útokem. A najednou to vypadá, jako kdyby jim došly peníze. Proč už nemají o luxus takový zájem?

Obchody v Rijádu nepraskají ve švech

Obchody v Rijádu nepraskají ve švech,zdroj: Profimedia.cz

Na první pohled to nevypadá, že by peněženky lidí v rijádském obchodním centru Centria byly méně plné. Je všední den odpoledne a ženy se zakrytou tváří se procházejí chodbami a přesouvají se mezi obchody, jako Dior a Burberry. Ale již nenakupují tak, jak loni, říká manažer obchodu Gucci v obchodním centru Muhammad Fahmáví.

Před rokem prošlo dveřmi jeho obchodu více než 100 zákazníků denně. Nyní, když jich je 20, je to dobrý den. Obchody se zhoršily také v blízkém klenotnictví Cartier.

"Lidé se bojí," říká Fahmáví. Důvodem je ekonomické zpomalení, které přinesl prudký pokles cen ropy. "Nechtějí utrácet své peníze."

Příznivěji nevypadá situace ani v jiných obchodních centrech. O nedávném víkendu byly obchody firem Missoni a Valentino v rijádském nákupním centru Al Faisaliah prázdné. V obchodě firmy Swarovski si prohlíželo zboží několik žen.

Tržby z prodeje luxusního zboží na Blízkém východě se loni podle odhadů konzultační společnosti Bain & Co. zvýšily jen o jedno procento na 8,1 miliardy eur (219 miliard Kč). Tempo růstu zpomalilo ze čtyř procent v roce 2014. Pětina respondentů v průzkumu uskutečněném v zemích Perského zálivu a zveřejněném minulý měsíc pak uvedla, že snížila výdaje za luxus. O rok dříve to bylo jen 13 procent.

Zpomalení v regionu se přidává k dalším problémům, se kterými se výrobci luxusního zboží nyní potýkají a které snižují jejich tržby, jako slabá poptávka v části Asie, silný dolar a teroristické útoky v Evropě. Podle odhadu svazu italských luxusních firem Fondazione Altagamma zaznamená luxusní sektor v letošním roce růst jen o dvě procenta, což bude druhý nejslabší rok od roku 2009.

Propad cen ropy od června 2014 o více než 50 procent také ovlivnil zahraniční poptávku. Pro zákazníky z Blízkého východu se díky slabému euru stala atraktivnější Evropa, avšak ani zde neutrácejí tak, jako v minulosti, upozornila v dubnu společnost LVMH. Podle firmy Global Blue objemy nákupů bez daně, tzv. tax-free, u klientů ze Spojených arabských emirátů, Kataru, Saúdské Arábie a Kuvajtu v březnu stagnovaly, když předtím sedm měsíců za sebou rostly.

Blízký východ ale neztratil veškerý svůj lesk. Firma Yoox Net-a-Porter nedávno souhlasila, že prodá podíl zakladateli dubajské firmy Emaar Properties PJSC, který jí má pomoci při expanzi internetového prodeje značek jako Armani v regionu. V Kataru, který je v přepočtu na hlavu nejbohatší zemí na světě, obyvatelé a občané loni utratili měsíčně v průměru za luxusní zboží a služby 4000 dolarů (96 tisíc Kč). V roce 2014 to podle American Express a Mawarid Group bylo 2500 USD.

Prodejce značky Montblanc v dubajském obchodním centru Mauricio Manrique si ale myslí, že současný pokles je pravděpodobně jen dalším výkyvem. Za šest let, co zde pracuje, kdykoliv se zdálo, že prodej slábne, přijeli Rusové a nabrali si kuličková pera nebo peněženky za 460 dolarů (přes 11 tisíc Kč). Nicméně Bain & Co. upozorňuje, že kvůli poklesu rublu Blízký východ navštěvuje i méně Rusů ochotných utrácet.

Tagy: zahraničí Blízký východ zajímavosti a kuriozity ropa a zemní plyn světová ekonomika

Zdroje: ČTK,Bloomberg