Smrt jako ideální reklama

MAGAZÍN 17. 1. 2016 21:04 - Magazín autor: Vojtěch Ondráček

David Bowie si nikdy nemusel stěžovat na nezájem publika. Po jeho smrti ale sledovanost jeho klipů dosáhla závratných čísel, která překonala rekord zhlédnutí za jeden den. Největší popularity zkrátka dosahují umělci po smrti. A také největších tržeb.

Pieta pro Davida Bowieho v Londýně

Pieta pro Davida Bowieho v Londýně,zdroj: Profimedia.cz

Za nejvýmluvnější příklad posmrtné slávy by se dal považovat Vincent van Gogh. Za svého života prodal všeho všudy jediný obraz, dnes jsou jeho díla hitem aukčních síní. A částky, za které se jeho olejomalby prodávají, jsou pro běžného smrtelníka nepochopitelné. Vždyť jeho Portrét doktora Gacheta se prodal za astronomických 82,5 milionu dolarů (přes dvě miliardy korun). O tom se belgickému umělci, který celý život strádal v chudobě, nikdy nesnilo.

Dnes se z posmrtné slávy stala už poměrně zavedená "instituce", která funguje podle určitých pravidel. Zesnulý umělec musel být známý už za svého života, bez toho to dnes prostě nejde. I kdyby byl za života sebevíc kontroverzní, po smrti je vše odpuštěno. Zprávu o jeho smrti přinesou všechna významná média a následně zaplaví sociální sítě spousta smutných RIP.

A žně můžou začít. Alba zpěváků mizí z prodejních pultů, videoservery nestíhají přehrávat sledované videoklipy, knížky spisovatelů jsou rezervované v knihovnách na rok dopředu, protože v knihkupectví už nejsou k dostání, a člověk, který odmítal dávat rozhovory televizi, na vás druhý den v práci kouká z kolegova trička.

Smrt má v sobě určitou přitažlivost a magii. A předčasná smrt vytváří kolem zesnulé hvězdy auru tragična. Průkopníky celebrizace mrtvých se stali James Dean a Marylin Monroe. Oba byli krásní, mladí a populární už za svého života, a po smrti se stali nesmrtelnými ikonami. Dostali se na plakáty, trička, hrníčky, magnety na ledničku.

Posmrtná popularita navíc báječně vynáší. Jak velké peníze mohou vydělávat umělci po smrti, dokazuje trochu morbidní žebříček nejlépe vydělávajících mrtvých celebrit.

Jednoznačné prvenství patří Michaelovi Jacksonovi. Někdejší král popu "vydělal" po smrti částku okolo 650 milionů dolarů (16 miliard korun), tedy stejnou sumu jako za 30 let aktivní kariéry.

Výdělky pocházejí z prodeje starých alb, ale i posmrtně vydaných kompilací. Jacksona dokonce doslova vzkřísili, když jeho hologram vystoupil na Billboard Music Awards. Má i svou stálou taneční show Michael Jackson One v Las Vegas. A závratně se mu vyplácí někdejší koupě poloviny společnosti Sony/ATV, které patří i práva na Beatles. Jen za loňský rok dosáhl Jackson tržeb okolo 115 milionů dolarů (2,8 miliardy korun). Tedy přesněji řečeno, nevydělává Jackson, ale vlastníci jeho autorských práv a jeho dědicové.

O něco menší peníze vydělává někdejší ikona rock'n'rollu Elvis Presley. Téměř 40 let po smrti jeho hudba a obraz vydělávají ročně kolem 55 milionů dolarů (1,3 miliardy korun). 

A po smrti Bowieho v pondělí dosáhl počet zhlédnutí jeho klipů na internetu rekordních 51 milionů. Pro většinu lidí byl poslech jeho tvorby určitým rituálním gestem, jak mu vzdát hold a úctu, vzedmutá vlna popularity výrazně překonala i období jeho největší slávy.

Posmrtná nostalgie zkrátka proměňuje slavné umělce v marketingové značky - snadno rozpoznatelní a dobře prodejné. Zvlášť v dnešní přetechnizované době, kdy se zprávy šíří takřka rychlostí světla a každý se chce na internetu nějak vyjádřit, právě smrt činí z umělce dokonalý stroj na peníze. 

Tagy: zahraničí předčasná smrt umění a kultura

Zdroje: Forbes,Vlastní