Proč chutná jídlo v letadle většinou tak odporně?
Málokdo si pochvaluje jídlo podávané v letadle. Je jedno, zda letušky servírují těstoviny nebo třeba vepřovou panenku na houbách. Většinou vše chutná stejně špatně. Byla by ale chyby vinit z toho aerolinky, můžeme si za to (většinou) sami…
Máte štěstí, že neletíte s nízkonákladovkou, nedočkavě se těšíte na servírované jídlo a když ho donesou, je vám líto, že jste si sebou nezabalili chleba s řízkem. Říkáte si, co se dá zkazit na obyčejném těstovinovém salátu, který doma zvládnete smíchat za pár minut? A ostatně i ta bagetky s máslem chutná nějak divně…
Že by to bylo tím, že se letecké společnosti snaží šetřit a náklady na jídlo snížit na minimum? Jistě, to nikdo nepopírá – vždyť třeba prostým vynecháním černých oliv v salátech ušetří při přepravě desítek milionů cestujících ročně částku v řádech milionů.
Omáčky se dobře ohřívají
Náklady jsou skutečně jedním z důvodů, proč jídlo bývá tak odporné. Ale jenom jedním z mnoha a ne tak, jak by se mohlo zdát. Tak hlavně, v letadle můžete rovnou zapomenout na vaření v otevřené kuchyni. I když některé VIP aerolinky pro své hosty v nejvyšších třídách občas uspořádají lety, během nichž jim jídlo připravují michellinští kuchaři…
Pokud se podává teplé jídlo, musí být vždy předvařené a připravené tak, aby se dalo rychle a jednoduše ohřát, ať už v páře či v mikrovlnné troubě. A samozřejmě se musí počítat s tím, že se ohřívá naráz třeba tři sta jídel.
Kuchaři, kteří sestavují meníčka, tak musí rovnou vyškrtnout pokrmy, které se rychle vysuší nebo neudrží teplotu, než se dostanou k poslednímu obslouženému cestujícímu. Většinou tak dostanete nějakou omáčku s masem.
To je pro aerolinky prakticky nejen kvůli úspoře energií na ohřev, ale i vzhledem k tomu, že pomalým ohříváním maso v omáčce změkne a ony tak mohou z příborových setů vyndat nože. "Společnosti zjistily, že pokud máte naporcované maso, které bylo předtím předvařeno, můžete ho jíst jen vidličkou," říká Guillaume de Syon, profesor na Albright College v americkém státě Pensylvánie, který studuje historii technologie, zejména letectví.
Mohou za to chuťové pohárky
Ten pravý důvod, proč nám jídlo na palubě letadle přijde tak hnusné, ale tkví v našich chuťových pohárcích. "V 35 tisících stopách nad zemí je první věc, která odchází, vaše vnímání chutí," vysvětluje ředitel kulinářského vývoje Lufthansy Grant Mickels.
Dokázalo to i bezpočet vědeckých studií, mimo jiné z Fraunhoferova Institutu v Německu, který nechal připravit jídla podávaná v luxusních restauracích a servíroval je ve speciálně upravených místnostech simulujících kabinu letadla.
Testy odhalily, že nižší tlak v kabině ve spojení s chladným suchým vzduchem činí naše chuťové pohárky otupělé, jako kdybychom měli silnou rýmu. Konkrétně se naše vnímání sladkého a slaného sníží o zhruba 30 procent.
Schválně přesolené a překořeněné
Navíc nám snížená vlhkost vzduchu (ve výšce 30 tisíc stop je to dokonce jen 12 procent, což je méně než na poušti) vysušuje nosní sliznici, což chuť také otupí, protože 80 procent toho, co si lidé myslí, že je chuť, je ve skutečnosti vůně.
Vytvořit jídlo, které by bylo docela dobře poživatelné i ve vzduchu, tak znamená ho de facto překořenit a přesolit. Každý nový recept se pak testuje přímo ve vzduchu.
Zajímavostí je, že vzduch v letadle nemá vliv na vnímání hořké, pikantní a kyselé chuti. Na těch se zase podepisuje hluk motorů – vnímáme tak o zhruba desetinu intenzivněji třeba chuť sojové omáčky, slaniny, parmezánu či kari.
Což je často důvod, proč aerolinky často sázejí na jistotu a podávají jídlo z indické či asijské kuchyně. I proto cestujícím často nejvíce chutnají jídla podávaná v blízkovýchodních nebo asijských aerolinkách…
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,200 | 25,320 |
USD | 24,020 | 24,200 |