Ženy jsou sice v českých médiích vidět, o obsahu ale stále rozhodují hlavně muži
Ačkoliv ženy převládají v Česku na "viditelných" pozicích známých moderátorek či redaktorek, jsou to převážně muži, kteří rozhodují o tom, co, kdy a za jakých podmínek se v médiích objeví. Ve vrcholném managementu českých médií tvoří ženy podle zjištění HlídacíPes.org pouhých 23%.
HlídacíPes.org zmapoval aktuální sestavy managementu a vedení redakcí zpravodajských českých médií. Součástí průzkumu byla veřejnoprávní média (ČT, ČRo a ČTK) a nejvlivnější mediální domy – Czech News Center, Economia, Vltava Labe Media, Mafra a Empresa. Dále pak Seznam.cz a komerční televize Prima. Údaje TV Nova nejsou z veřejně dostupných zdrojů k dispozici.
Z údajů vyplývá, že ženy jsou ve vrcholných manažerských pozicích zmíněných médií zastoupeny z 23%. Tématu se věnuje i tento redakční VIDEOKOMENTÁŘ.
Ženy se nejčastěji objevují na pozicích šéfek personálních oddělení. To je případ CNC, Mafry, FTV Prima, Seznamu.cz, Economie a Českého rozhlasu.
V nejužším vedení sledovaných médií figurují také dvě ředitelky výroby – ČRo a FTV Prima, ředitelka korporátních vztahů – Mafra, ředitelka marketingu – ČT a finanční ředitelka – Seznam.cz. Vltava Labe Media má pak jednu hlavní manažerku redakcí.
Samostatnou kategorii "šéfek spolumajitelek" tvoří Sabina Slonková a její Neovlivní.cz a Daniela Drtinová jako podílnice v DVTV.
Ženské stálice v komerčních médiích
Přímo na obsah zpravodajství a médií celkově má ale z vedoucí pozice vliv pouhých devět žen. Ty se zato ve svých pozicích drží dlouhodobě. Generální ředitelka CNC Libuše Šmuclerová je ve funkci dvanáct let a ředitelka zpravodajství Prima TV Jitka Obzinová deset let.
Redakcím České tiskové kanceláře velí z pozice šéfredaktorky Radka Matesová Marková, divizi redakce v Economii Zuzana Kleknerová. Šéfredaktorkou iDNES.cz je Naděžda Petrová a E15 má jak šéfredaktorku Terezu Zavadilovou, tak její zástupkyni Hanu Filipovou. Jednu šéfeditorku Radku Zítkovou má relativně nově Aktuálně.cz, kde ženy vedou i domácí redakci a videoodělení.
Zatím poslední průzkum na toto téma provedlo v roce 2015 sdružení Fórum 50%. Z jeho výsledků tehdy vyplynulo, že ženy jsou v řízení médií zastoupeny z 20% a čím jsou jednotlivá média nebo témata společensky závažnější, tím méně žen se na jejich tvorbě podílí.
Fórum 50% se rozhodlo srovnat počty žen a mužů ve vedoucích pozicích médií zemí V4. Slovensko v průzkumu výrazně předstihlo Českou republiku – ženy byly v tamních médiích ve vedoucích pozicích zastoupeny 40%. Polsko s 18% naopak za Českem mírně zaostávalo a ještě hůř na tom bylo Maďarsko, kde například tištěné deníky nevedla žena žádná.
Podobně jako při průzkumu Fóra 50% ani ze statistik HlídacíPes.org nevycházejí ze srovnání dobře veřejnoprávní média. Ta jsou po obsahové stránce zpravodajství jasně mužskou doménou.
V ČT vede jedna žena aktuální publicistiku. V ČRo mají stálé šéfredaktorky stanice Wave, Vltava a Radio Praha. V České televizi jsou pak tři ženy na pozicích vedoucích domácí redakce, Studia 6 a redakce počasí.
Podobně situaci v celé střední Evropě hodnotilo i Fórum 50% už v roce 2015: "Velmi nízké zastoupení žen ve veřejnoprávních televizích a rádiích je zarážející. Ženy se podílejí na vedení veřejnoprávních médií v ČR jen 13 procenty, v Polsku 17 procenty a přibližně třetinu tvoří ve vedení maďarských a slovenských médií veřejné služby."
Podobně nízká čísla tehdy napočítali analytici Fóra 50% také u žen jako hostů v televizních debatách, kde ženy tvořily 20% hostů.
"Stále do určité míry přetrvává mnohdy nevědomá představa, že na vedoucí pozici se hodí spíše muž než žena," hodnotí nerovnoměrné zastoupení žen ve vedení českých médií Veronika Šprincová z Fóra 50%.
"Další bariérou je pak zodpovědnost za péči o děti a domácnost, která v ČR stále leží především na ženách, což značně omezuje jejich kariérní růst," dodává.
"Na tom, jaká mediální sdělení budou formovat náš světonázor, by se měli podílet rovným dílem jak muži, tak ženy. Neméně podstatné je ale také to, jaká témata budou náplní zpravodajství a jak v nich budou lidé zobrazováni," komentovala průzkum z roku 2015 ředitelka Fóra 50 % Jana Smiggels Kavková.
S tím souhlasí také europoslanyně Michaela Šojdrová, která mapovala situaci rovnosti žen a mužů v českých a evropských médiích pro Evropský parlament.
"Struktura a práce médií by měly odrážet fakt, že ženy tvoří polovinu společnosti. Nízký počet žen na rozhodujících postech v médiích je dost znepokojivý. Nejenom že tato nevyrovnanost může mít vliv na obsah, ale je také součástí problému rozdílného odměňování a rozdílů v důchodech," vysvětluje Šojdrová.
Ze zprávy, kterou přednesla v europarlamentu vloni na Mezinárodní den žen, vyplývá, že dva ze tří absolventů oborů žurnalistiky a komunikace jsou ženy, ale v pozdější kariéře se se tento poměr neodráží. Mezi zaměstnanci v médiích je v celounijním průměru jen 40% žen a dívek. Ještě méně žen zaujímá v evropských médiích manažerské pozice – pouze 30%.
Tereza Engelová pro Ústav nezávislé žurnalistiky
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,200 | 25,320 |
USD | 24,020 | 24,200 |