Dnes je středa 25. listopadu 2020., Svátek má Kateřina
Počasí dnes 2°C Zataženo nízkou oblačností

Evropu bez morálky ničí protesty a uprchlíci: obraz Západu, jak jej vykreslují ruské televize

Evropu bez morálky ničí protesty a uprchlíci: obraz Západu, jak jej vykreslují ruské televize
Talkshow Vladimira Solovjova | zdroj: youtube.com

Kremelská propaganda směrem do Česka a dalších evropských zemí je jen část dezinformační strategie, na kterou se Vladimir Putin spoléhá. Zároveň potřebuje udržet obyvatelstvo doma v Rusku v přesvědčení, že se Západ hodnotově i bezpečnostně hroutí. A že Rusko je jeho pravým, kladným opakem. Podle toho taky vypadá program ruských státních médií, hlavně televize, píše Vojtěch Berger na webu Hlídací pes. 

Celkem 78 procent zpráv týkajících se Česka, které zazní ve vysílání hlavních ruských státních televizí, je negativních. A to ještě Česko patří mezi země, které mají ze států EU to lepší skóre.

Ukazuje to analýza zpracovaná organizací BST (Black Sea Trust) ve spolupráci s Ukraine Crisis Media Center. Zjišťovala, jak média vlastněná přímo ruským státem nebo jemu blízkými podnikateli informují o Západu.

Až na výjimky typu Švýcarsko nebo Srbsko dopadla většina evropských zemí v její statistice velmi nelichotivě.

Všemocná televize 

Analýza zkoumala přes půl milionu příspěvků odvysílaných v letech 2014 až 2017 na třech hlavních státních televizních kanálech nebo uveřejněných na deseti populárních zpravodajských webech. V případě televizního vysílání nebyly součástí analýzy jen klasické zprávy, ale i vybrané politické debaty a talkshow.

Právě ty podle autorů analýzy často záměrně používají polarizující jazyk (hosté i moderátoři tam také nezřídka zvyšují hlas nebo rovnou křičí) a slouží vedle zpravodajství jako další platforma pro šíření postojů Kremlu mezi běžné Rusy. Příkladem jsou pořady moderované Vladimirem Solovjovem nebo Dmitrijem Kiseljovem.

Televizní stanice Pervyj kanal, Rossija 1 a NTV týdně zasáhnou až 76 procent diváků v zemi starších osmnácti let a celostátní televizní vysílání je pro Rusy nejčastějším zdrojem zpráv, uvádí analýza. Proto je z pohledu Kremlu efektivní vykreslovat Západ v černých barvách právě přes televizi.

Část z nejsledovanějších televizních stanic vlastní přímo vláda, další část státní společnost Gazprom a část podnikatel a Putinův přítel Jurij Kovalčuk.

Požár, nebo ministrovy narozeniny?

Jak spočítali autoři analýzy, 22 procent negativních příspěvků z ruských médií vykresluje "hrůzy každodenního života" v Evropě, tedy hlavně údajná bezpečnostní rizika.

Stejný podíl negativních zpráv upozorňuje na "hodnotový (morální) rozpad" EU, další příspěvky pak informují o protestech v ulicích evropských měst, terorismu či uprchlické krizi.

rusko-televize-evropa-1024x467 "Ukázat hrůzy Západu", třeba jako v Německu. Talkshow Dmitrije Kiseljova | zdroj: (Printscreen: YouTube)

Život v EU je často vykreslován jako nebezpečný na základě nevýznamných a lokálních kriminálních případů (třeba rodinná potyčka v provinčním italském městě) nebo dopravních komplikací kvůli sněhu (ovšem těch na vedlejších silnicích).

Srovnatelné nebo mnohem závažnější incidenty, které se stanou přímo v Rusku, naopak prokremelská média nezdůrazňují.

Jako příklad uvádějí autoři loňskou tragédii v Kemerovu. Když vyšla najevo bilance požáru, při kterém zemřelo přes 60 lidí, a kauzu ve velkém sledovala světová média, ta ruská provládní se věnovala narozeninám ministra zahraničí Sergeje Lavrova.

'Nebezpečí' USA a 'slabá' EU 

Podobný obraz jako o Západu, tedy USA, Evropské unii a NATO, se hlavní státní ruské televizní kanály snaží šířit i o současné Ukrajině.

Analýza ale připouští, že jinak vypadá negativní líčení Evropské unie, a jinak Spojených států. USA jsou z pohledu Kremlu jediným srovnatelým soupeřem Ruska a jsou prezentovány jako "nebezpečí". Naopak pro Evropskou unii Kreml volí zmiňovaný narativ o morálním rozpadu a slabosti.

Ukrajinu pak Kreml přes "svá" média líčí ruskému publiku jako zemi, kde se ilegálně moci ujali rusofobní fašisté a radikálové a spustili občanskou válku. Následkem toho se z Ukrajiny stal nefunkční stát, který teď Západ využívá proti Rusku, zatímco Moskva se jen snaží pomáhat rusky hovořícímu obyvatelstvu Donbasu, shrnuje analýza.

Podle ní je televize v Rusku stále vlivnější než internet, což má kořeny ještě v divácké kultuře a zvyklostech ze sovětských dob. Nejsledovanější zpravodajské programy navíc vysílají hlavně stanice pod kontrolou Kremlu.

Vojtěch Berger pro Ústav nezávislé žurnalistiky 

 

Zdroje:

Kurzy

Finance

Kurzovní lístek: Exchange s.r.o.

EUR 26,130 26,230
USD 21,980 22,100
Kurzovní kalkulačka

Více měn / Porovnání kurzů bank / Europlatby zdarma