Švýcarská stopa: Jiří Diviš převedl svůj podíl v plzeňské Škodovce na firmu sídlící v jeho bytě

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Informace, které publikoval HlídacíPes.org, zaujaly švýcarská média. Prestižní deník Tages Anzieger vydal v sobotu na základně zjištění naší redakce článek o podezřelém převodu podílů ve Škodě Transportation, píše Eliška Hradilková Bártová na webu Hlídací pes. 

Článek o převodu podílů ve Škodě Transportation ve švýcarském Tages Anzieger

Článek o převodu podílů ve Škodě Transportation ve švýcarském Tages Anzieger,zdroj: Hlídací Pes

V době jednání o jedné z největších současných transakcí dosahující hodnoty 30 miliard korun převedli Jiří Diviš a Marek Čmejla své podíly ve Škodě Transportation na další osoby.

Informaci HlídacíPes.org nyní zaznamenal jeden z nejčtenějších švýcarských deníků Tages Anzieger, který se vydal po švýcarské stopě v této kauze. Snažil se dohledat informace ke společnosti DVS Investment Group SA, na kterou svůj podíl letos převedl Jiří Diviš.

Zjistil, že firma sídlí v domě na kraji Friburgu, kde Diviš s rodinou bydlí. "Na schránce domu je pod štítkem rodiny Diviše ručně napsaný štítek s názvem DVS Inv. Gr. SA," píše sobotní Tages Anzieger. "Ano, potvrzují sousedé, rodina Divišů zde žije, ale jen v průběhu prázdnin." Byl převod akcií jen trik a Diviš tak ze Švýcarska nadále drží svůj podíl ve Škodovce? – táže se švýcarský deník.

Redakce HlídacíPes.org už předtím poukázala na skutečnost, že Marek Čmejla – většinový vlastník podílu ve společnosti Eurmax Limited, která drží třetinový podíl v plzeňské stojírně, převedl své akcie na svoji manželku Petru Humlovou.

Švýcarský deník zároveň připomíná roli Čmejly s Divišem v jedné z největších korupčních kauz – privatizaci Mostecké uhelné, ve které byli oba bývalí manažeři ve Švýcarsku nepravomocně odsouzeni.

Podle zdrojů autora článku se taktéž přiklání k hypotéze, že právě vlastnictví podílu muži odsouzenými za podvod a praní špinavých peněz, kteří jsou zároveň v současnosti obžalováni i v Česku, mohlo být zádrhelem jednání v prodeji Škodovky čínskému koncernu CRRC.

"Zdroje, se kterými Tages Anzieger hovořil pod podmínkou zachování anonymity, mají podezření, že neprůhledná vlastnická struktura české společnosti byla hlavní překážku transakce," píše deník ve svém článku.

Skrytí v daňových rájích

Jak už dříve HlídacíPes.org upozornil, oba nepravomocně odsouzení bývalí manažeři Čmejla s Divišem převedli své podíly v kyperské společnosti Eurmax Limited letos na jaře – v době vrcholících jednání o prodeji plzeňské Škody Transportation čínskému výrobci kolejových vozidel.

V téže době se oba také vzdali svých funkcí v dozorčích radách jak plzeňské strojírny, tak ve Škodě Investment. V té následně došlo k vyvedení dvoumiliardového majetku na ztrátovou firmu Adelardis spřízněného plzeňského podnikatele Hynka Glosera.

Kdo za firmou skutečně stojí, nelze s jistotou dohledat – Škoda Investment je ovládána sítí firem z offshorových destinací Kypru, Guernsey a Kajmanských ostrovů.

Strojírnu Škoda Transportation pak vlastní přes síť kyperských firem skupina manažerů v čele s Tomášem Krskem a Michalem Koreckým. Kdo však stojí za švýcarskou firmou DVS sídlící na adrese Divišova bytu, nelze z oficiálního registru zjistit. Nicméně není bez zajímavosti, že zkratku DVS místo příjmení používá na svém facebookovém profilu Divišova dcera Veleska.

Švýcarský deník na závěr upozorňuje, že pokud dojde k obchodu, tak část z třicetimiliardové sumy může skončit ve firmě spojené s mužem nepravomocně odsouzeným za podvod a současně obžalovaným v Česku.

Eliška Hradilková Bártová pro Ústav nezávislé žurnalistiky 

Tagy: Česko Švýcarsko domácí dluhy Škoda Transportation česká ekonomika společnosti a firmy

Zdroje: Hlídací Pes