Stěrače stírají! Za tento vynález vděčíme ženě

MAGAZÍN - Magazín autor: Lukáš Strašík

Májový deštíček potěší, ale jet v něm v autě bez stěračů by bylo prakticky nemožné. Za tento vynález vděčíme ženě - farmářce a obchodnici s realitami, jíž se ale za života velkého uznání nedostalo.

Májový deštíček je fajn - ale bez stěračů tak trochu problém

Májový deštíček je fajn - ale bez stěračů tak trochu problém , zdroj: Profimedia.cz

Na chlad a průvan si paní Mary Andersonová z Alabamy věru nepotrpěla. Když v zimě 1902 při jedné návštěvě New Yorku jela tramvají a táhl na ni studený vzduch, všimla si, že řidič má otevřené okénko. Nic jiného mu ostatně nezbývalo: Déšť se sněhem mu natolik zaneřádil přední sklo, že neviděl ani na krok.

To šikovné dáme vnuklo nápad. Začala koumat a dumat a hned následující rok získala patent na pohyblivé rameno s gumovou stěrkou, které se ovládalo pákou zevnitř a stíralo přední okénko. První stěrač byl na světě, ale automobilky o něj nejevily zvláštní zájem. Výrobci byli přesvědčeni o tom, že by stěrače spíš šoféry při jízdě rušily.

Když paní Andersonové patent po 17 letech vypršel, automobil už byl masovým fenoménem. Bez stěračů se vozy samozřejmě neobešly, byť toto zařízení bylo původně zamýšlené především pro tramvaje. Jako první standardně své modely aut vybavoval stěrači Cadillac od roku 1922.

David proti Goliášovi

Další vylepšení následovala, vedle zadního stěrače například i intervalový spínač. S tím přišel jedenáct let po smrti Mary Andersonové rovněž Američan – Robert Kearns. Za nápadem nepřímo stál incident na jeho vlastní svatbě, kdy dostal vystřeleným špuntem od šampaňského do oka a de facto na něj oslepl. Cesta ve slabším dešti se - zbytečně - stále kmitajícími stěrači mu šla kvůli takto poškozenému zraku natolik na nervy, že se snažil najít řešení - nejlépe tak, aby stěrače stíraly více či méně v intervalu mrknutí oka. V roce 1964 si dal patentovat svůj intervalový spínač.

Zpočátku také vyšel naprázdno, podobně jako Andersonová. Automobilky jeho nápad odmítaly, nicméně později jeho vynález ukradly a od roku 1969 jej začaly používat ve svých autech - aniž by z toho Kearns měl jediný cent. Vynálezce to tak nenechal, s desítkami automobilek se pustil do právní bitvy a v 90. letech vysoudil milionové odškodné. Jeho příběh byl zfilmován a pod názvem Boj o patent (Flash of Genius) šel před dvanácti lety do kin.

Tagy: zahraničí Spojené státy vynález automobilový průmysl automobily dějiny a fakta

Zdroje: vlastní