Ruských diplomatických aut je v Česku víc než diplomatů. Škrtat je se nedaří

MAGAZÍN - Magazín autor: red

Pokud by všechny vozy ruské ambasády vybavené diplomatickými značkami vyjely na ulici v jeden čas, vydalo by to v Bubenči, kde velvyslanectví sídlí, na pěknou lokální dopravní zácpu, píše Robert Břešťan na webu Hlídací pes. 

Ilustrační snímek

Ilustrační snímek,zdroj: Sergey Tchernykov on Foter.com

Počet vozidel Ruské federace s diplomatickou registrací v Česku podle tuzemských diplomatů "překračuje veškeré zvyklosti". A když se dlouhodobě nedaří přimět Rusy k dobrovolnému snížení počtu lidí na personálně přebujelé ambasádě, snaží se české ministerstvo zahraničí tlačit alespoň na seškrtání vozového parku.

Poslední jednání na toto téma se konalo vloni 12. prosince v Moskvě, rozhovory "na technické úrovni" se ale vedou už od roku 2015. Stále bez výsledku.

"V podstatě se nám vysmívají," konstatuje diplomat Ministerstva zahraničí obeznámený s průběhem debat.

Každý je trochu špión 

Diplomatických aut mají Rusové při ambasádě celkem 73, dalších více než třicet aut s označením CD pak mají ruští diplomaté pro soukromé účely. Dohromady jde tedy o více než stovku automobilů.

Na ruské ambasádě v Praze působí:

  • 46 diplomatů (podle diplomatické listiny českého Ministerstva zahraničí ke 24. lednu 2019)
  • 77 členů administrativně technického personálu; údaj platný k prosinci 2018 (pro srovnání – k červnu 2017 působilo v Praze 48 členů diplomatického personálu a 81 administrativně-technického)
  • dalších osm diplomatů aktuálně vykazují ruské konzuláty v Brně a v Karlových Varech
  • statut diplomata mají i partneři či partnerky diplomatů, v oficiální listině Ministerstva zahraničí jich je zapsáno celkem 30; s jejich zahrnutím se dostáváme k souhrnnému číslu 161 lidí

Na to, že počet lidí na ruské ambasádě (a konzulátech) je dlouhodobě nepřiměřeně vysoký, upozorňují opakovaně média, někteří politici, ale v souvislosti se špionážními aktivitami ruské strany i kontrarozvědka BIS.

"Obecně se odhaduje, že na ruských ambasádách na Západě nejméně třetina diplomatů nejsou diplomaté, ale příslušníci zpravodajských složek. Odhadl bych to až ke čtyřiceti procentům," řekl už dříve v rozhovoru pro HlídacíPes.org bezpečnostní analytik, někdejší specialista americké Národní bezpečnostní agentury John R. Schindler.

Zatím naposledy vyhostilo Česko tři ruské diplomaty loni v březnu v reakci na útok nervovým jedem novičok na Sergeje Skripala v Británii.

Rusové to vždycky uměli 

Svůj význam pro oficiální i neoficiální práci diplomatů mají právě i diplomatické vozy. "Auta s diplomatickou značkou požívají veškerou mezinárodní ochranu podle Vídeňské úmluvy, takže nesmí být zastavována ani kontrolována nejen uvnitř státu, ale i při přejezdu státní hranice. Můžete je tak využívat k převozu osob i neprocleného zboží," říká obecně mluvčí BIS Ladislav Šticha.

"Vozidla označená "diplomatickou" registrační značkou dle mezinárodních úmluv užívají obvykle majetkových výsad a imunit – nedotknutelnosti, nezcizitelnosti, nelze je exekučně zabavit," potvrzuje za Ministerstvo zahraničí Michal Bucháček.

"Prohledávání vozidla vzhledem k existenci nedotknutelnosti majetku je otázkou složitější a přistupuje se k němu pouze z důvodů hodných zvláštního zřetele. Například když je toto vozidlo řízeno osobou nepožívající výsad a imunit a je důvodné podezření na zneužití vozidla,"

Auty se speciálním označením CD (z francouzského corps diplomatique) se mohou v rámci schengenského prostoru tedy prakticky zcela nerušeně a bez rizika byť namátkové kontroly převážet osoby i libovolné zboží.

"Můžeme se jenom domnívat, k čemu tato auta slouží," komentoval to už vloni v listopadu v České televizi ministr zahraničí Tomáš Petříček.

Pokud jde o dodržování pravidel silničního provozu, vozidla žádné zvláštní výhody nemají, odpovědnost za respektování pravidel vždy nese konkrétní řidič, nebo provozovatel či majitel vozu.

V praxi však není příliš pravděpodobné, že by stát po diplomatech cizích zemí vymáhal pokuty za rychlou jízdu či špatné parkování.

"Diplomatická auta jsou něco jako diplomatická pošta. Jsou v podstatě nedotknutelná. Dá se v nich převážet či pašovat v podstatě cokoli. Rusové v tom byli přeborníci a skutečně bych se divil, kdyby od svých zvyků upustili," říká bývalý ředitel české rozvědky Karel Randák.

Pokud jde o další jednání o redukci ruského diplomatického vozového parku, podle českého Ministerstva zahraničí je nyní "míč na ruské straně hřiště".

"V souladu s mezinárodní praxí se otázky spojené s fungováním diplomatických misí projednávají prostřednictvím diplomatických kanálů," reagovala na otázky k možné redukci vozového parku pro Lidové noviny ruská ambasáda.

Robert Břešťan pro Ústav nezávislé žurnalistiky

Tagy: Rusko Česko zahraničí domácí Evropská unie mezinárodní vztahy česko-ruské vztahy

Zdroje: Hlídací Pes