Prokletí a požehnání jménem Uber: Průvodce kontroverzní službou
O "taxi – netaxi" službě Uber je v posledních době hodně slyšet, a to jak v pozitivním, tak v negativním smyslu. Jak funguje a proč vzbuzuje po celém světě tolik vášní?
Co vlastně je Uber? Jde o platformu, která pomocí aplikací spojuje cestující přímo s řidiči, kteří – alespoň v případě levnější služby Uber Pop - nejsou profesionálními taxikáři.
Společnost Uber vznikla v roce 2009 v USA jako startup, který zaujal investory. Zakladatelé získali na projekt 307 milionů dolarů od Google Venture a Jeffa Bezose, zakladatele Amazonu. Dnes už působí ve více než 300 městech.
V Česku funguje od loňského roku, a to ve dvou verzích – Uber Pop a Uber Black. První zmíněná je levná služba s neprofesionálními řidiči a druhá je v podstatě smluvní přeprava a s cenami spíše nad průměrem pražských taxislužeb. Obě mají výhody inovativní aplikace. V Česku funguje Uber zatím pouze v Praze a nejbližším okolí.
Uber je populární jako velice levná možnost rychlé přepravy po městě, obsluhovatelná plně bezhotovostně a z chytrého mobilního telefonu.
Pro zákazníky, kteří vlastní smartphone, je Uber velice rychlý a pohodlný. Aplikace má verzi pro iOS i Android. Po jejím stažení si založíte účet. Stačí jméno, telefonní číslo a platební karta, kterou je potřeba s aplikací propojit.
Platba v aplikaci funguje stejně jako elektronická platba u jakéhokoli obchodníka a je chráněna zabezpečeným certifikátem. Objednání vozu je také snadné.
Uber Pop za 10 Kč/km
Stačí jen zvolit, zda chcete levnější Uber Pop či dražší Uber Black. Může se ale stát, že se ve vaší blízkosti zrovna v tu chvíli nebude pohybovat žádný vhodný řidič. To je jedna z nevýhod Uberu.
V aplikaci lze v reálném čase na mapě sledovat, jak se za řidič blíží, což je praktické třeba i v případě, že vznikne nedorozumění ohledně místa vyzvednutí – vidíte, kde vůz zastavil, a můžete se s řidičem snadno domluvit.
Ještě před příjezdem vozu se cestujícímu zobrazí jméno, fotografie a hodnocení řidiče a státní poznávací značka vozu. Platbu lze potvrdit po jízdě v mobilu, do mailu cestujícímu přijde stvrzenka s cenou cesty, ujetými kilometry a mapou.
Není tedy třeba mít u sebe žádnou hotovost. Nástupní sazba pro Uber Pop je 20 Kč, cena za kilometr 10 Kč a 4 Kč za minutu. Minimální jízdné je 40 Kč. Storno poplatek za zrušení jízdy je také 40 Kč. Uber Black jezdí za 27 korun za km.
"Řidiči jsou po každé jízdě hodnoceni cestujícími. Mohou dostat maximálně pět hvězdiček. Pokud jim průměr klesne pod 4,7, nabídne jim Uber přeškolení a v případě, že se jejich výsledky nezlepší, pozastaví jim možnost platformu využívat. Tak zajišťujeme, aby jízda s Uberem byla pro cestujícího vždy příjemným zážitkem," vysvětluje regionální šéf Uberu Rob Khazzam.
Nekalá soutěž?
Zní to všechno příliš ideálně? Realita ale není tak úplně růžová. V mnoha městech, kde Uber působí, včetně Prahy, má platforma problémy a spory s vládou, magistráty a konkurenčními, tradičními taxislužbami.
Na potíže Uber narazil například v Německu nebo ve Francii, kde se kvůli němu dokonce demonstrovalo. Trnem v oku úřadů a konkurence je zejména služba Uber Pop (u služby Uber Black jsou angažováni profesionální taxikáři a legislativně se řešily spíše drobnosti).
Jádrem sporu samozřejmě zůstává skutečnost, že ač Uber neprofesionální řidiče prověřuje ve smyslu, že musí být trestně bezúhonní, starší 21 let a s vozidlem ne starším než 10 let, přesto nevyhovují zákonným podmínkám pro provozování taxislužby.
Nevlastní totiž klasický úředně schválený taxametr (byť ho nahrazuje sama aplikace), nemají označená vozidla a vzhledem k tomu, že do ceny nemusí promítat některé náklady např. na povinné prohlídky, vyšší povinné ručení, zkoušky a školení, podle některých úřadů a konkurentů se tak dopouští nekalosoutěžního jednání.
Oficiálně spolujízda
Společnost Uber oficiálně vydává svojí službu za "spolujízdu na vyžádání", nikoliv za přepravní službu.
"UberPOP představuje levný, rychlý a spolehlivý způsob přepravy po Praze. Jedná se o spolujízdu na vyžádání, která cestujícího propojí s nejbližším řidičem v okolí jedním kliknutím. Sdílením nákladů na společnou cestu se cestující dostanou tam, kam potřebují za zlomek ceny, a zároveň řidiči pomohou sdílet náklady na vlastnictví automobilu," upozorňuje PR agentura Bison&Rose, která má Uber na starosti.
Při propočítání cen za kilometr je ale zřejmé, že jde o službu se ziskem, a tedy o podnikání.
Z toho by mohly plynout možné potíže pro neprofesionální taxikáře, kteří se do služby zapojí. Že je tato hrozba skutečná, potvrzuje i pokuta 50 tisíc korun, kterou loni dostal jeden z řidičů českého Uberu. Co se týče zákazníků, podle agentury jsou všechny jízdy Uber Pop pojištěny a pražským magistrátem prý vede Uber v současné době „konstruktivní dialog".
WunderCar: zaplaťte, kolik chcete
Na závěr se nabízí srovnání s některými dalšímu službami. Například aplikace Liftago funguje sice podobně v tom, že vyhledává volné řidiče taxi služeb podle daných kritérií, ale oslovuje pouze profesionální řidiče taxislužeb s licencí.
S projektem Uber Pop se tedy srovnávat příliš nedá. Podobně funguje i slovenský HopIn. Aplikace různé úrovně mají i klasické taxislužby. Naopak podobná Uber Pop je služba WunderCar, která se rovněž profiluje jako spolujízda. Rozdíl je hlavně v tom, že zákazník může korigovat cenu, kterou za jízdu zaplatí.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 21.12.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,110 | 25,190 |
USD | 24,020 | 24,140 |