Podvádějí vás v obchodě? Zjistíte to jednoduše...

Prodejci nezřídka sahají k psychologickým trikům, které je těžké postřehnout, ale přitom výrazně ovlivňují, jak se při nákupech chováme a rozhodujeme. A to vůbec nemusí být v našem zájmu, obchodníkovi jde samozřejmě především o co nejvyšší zisk. Existuje například spousta praktik, kterými se obchodní řetězce snaží prodat potraviny, které nejsou čerstvé či jim brzy vyprší doba spotřeby.
1. Manipulace s vystaveným zbožím
Jednou z nejznámějších je strategie vystavení zboží. Když přijedete do sekce ovoce a zeleniny, ty nejčerstvější plody jsou prakticky vždy uloženy vzadu, zatímco méně čerstvé a starší kousky jsou vpředu. Důvod je jednoduchý – zákazníci prostě sahají po tom, co mají po ruce.
Pokud se nepodíváte pozorně, pravděpodobně si vezmete ovoce nebo zeleninu, které se již blíží hranici své trvanlivosti.
Tip: Když nakupujete ovoce a zeleninu, zkuste sáhnout po produktech v zadní části regálu či schovaných vespod. Právě tam bývají čerstvější kusy.
2. Kombinovaná balení potravin s různou kvalitou
Určitě už se vám stalo, že jste otevřeli balení ovoce či zeleniny a našli v něm několik pěkných kousků nahoře, ale pod nimi méně kvalitní nebo mírně poškozené plody. Ano, to je další běžná strategie, kterou se obchodníci snaží zbavit méně atraktivních produktů. Na první pohled vypadá balení dobře, ale realita je často jiná.
Tip: Pokud máte možnost, zkuste balení jemně pootevřít nebo si vybírejte taková balení, kde vidíte všechny plody.
3. Slevy na potraviny s končící zárukou
Obchodní řetězce často označují potraviny s blížícím se datem spotřeby výraznými slevami a bombastickými hesly. Jedná se samozřejmě často o skvělý nákup, ale musíte vždy zvážit, zda zboží stihnete ihned spotřebovat, jinak skončí v odpadcích a tratíte na tom pouze vy. Obchody si tím nejen sníží ztráty, ale zároveň vám prodají něco, co byste za normálních okolností nemuseli koupit.
Tip: Při nákupu zlevněných potravin s končící zárukou si vždy promyslete, zda je dokážete spotřebovat včas, nebo zda je můžete zamrazit.
4. Vizuálně „ošetřené“ ovoce a zelenina
Mnohé obchodní řetězce krášlí ovoce a zeleninu, aby vypadaly čerstvěji, než ve skutečnosti jsou. Běžnou praxí je například navlhčení zeleniny nebo voskování jablek a citrusů, aby se leskly a působily svěže.
Tip: Při výběru ovoce a zeleniny se spoléhejte nejen na zrak, ale také na hmat a čich. Pokud produkt vypadá příliš dokonale, buďte ostražití.
5. Zvýrazňování „čerstvosti“ jako marketingový trik
Obchodníci při popisování produktů zhusta používají slova jako „místní“, „čerstvé“ nebo „právě doručené“, což nemusí mít nic společného s realitou. Takové označení vyvolává v zákaznících klamný pocit, že mají před sebou nějakým způsobem zdravější a lepší produkty, ale ve skutečnosti může jít o úplně standardní výrobky, které v regálech ležely několik dní (nebo i déle).
Tip: Ověřte zemi původu a datum sklizně, je-li uvedeno.
6. Slevy, které motivují k větším nákupům
„Kupte tři a zaplatíte jen za dva!“ je další často slýchané heslo, za kterým se často skrývá snaha prodejce udat zboží, které už se blíží konci doporučené doby spotřeby. Zákazníci pak s vidinou výhodného obchodu často nakoupí daleko víc, než opravdu potřebují, a část potravin opět končí v popelnici.
Tip: Zamyslete se, zda jste vážně schopni spotřebovat takové množství, jaké kupujete.
Není to žádná věda, dáte-li si pozor a budete v obchodech ostražití, rozhodně neprohloupíte. Čtěte etikety, rozmýšlejte, kontrolujte data spotřeby a vybírejte si produkty, které opravdu stojí za to.