Dnes je sobota 27. dubna 2024., Svátek má Jaroslav
Počasí dnes 16°C Polojasno

Podle směrnice EU budeme povinné ručení platit za elektrokoloběžky a další vozítka

Podle směrnice EU budeme povinné ručení platit za elektrokoloběžky a další vozítka
Ilustrační foto | zdroj: Profimedia

Povinné ručení bude zřejmě nutné platit za víc druhů vozidel. Povinnost platit toto pojištění odpovědnosti z provozu vozidla také přejde z vlastníka na skutečného provozovatele vozu. Počítá s tím návrh zákona, který dnes schválila vláda. Norma převádí do českého práva evropskou směrnici, účinná by měla být od Vánoc.

Povinné pojištění tak budou muset mít například elektrické koloběžky, Segwaye, sněžné skútry či motorová golfová vozítka, řekl na tiskové konferenci ministr financí Zbyněk Stanjura (ODS).

Zákon nově definuje pojem vozidlo, čímž rozšiřuje okruh vozidel, za která bude nutné povinné ručení platit. Nově se tato povinnost bude vztahovat na všechna motorová vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 25 kilometrů za hodinu a na motorová vozidla s konstrukční rychlostí vyšší než 14 kilometrů za hodinu, která váží víc než 25 kilogramů. Zákon zároveň stanovuje, že za motorová vozidla se považují ta, kde je motor hlavním zdrojem pohybu.

Výjimku budou mít například elektrokola, protože jejich primárním zdrojem energie je šlapání, a ne pouze přípojný motor. Výjimku budou mít také zahradní traktory, které se pohybují výhradně na soukromém pozemku. V momentě, kdy vyjedou mimo něj na silnici, stávají se vozidlem a musí mít pojištění, upozornilo ministerstvo financí.

Tento typ pojištění by se měl pohybovat ve stokorunách ročně a bude velmi podobný pojištění slabších motorek, řekl ČTK ředitel divize pojištění Srovnejto.cz Martin Daneš. Třeba starší Jawa 353 z roku 1958 s řidičem ve věku 34 let, který žije v malé obci ve Středočeském kraji, má nejnižší pojistné na trhu 59 korun ročně, uvedl. Většina pojišťoven ho nabízí za 300 až 400 korun. Elektrická motorka 4kW z roku 2022, kterou řídí pětašedesátiletý řidič v menší obci, může mít nejnižší pojištění za 175 korun ročně, nejdražší je podle Daneše aktuálně na trhu lehce pod 500 korunami.

Nově by podle zákona také měl povinné ručení platit provozovatel vozidla, nikoli jeho vlastník. Změna podle důvodové zprávy k návrhu zákona vychází z negativních zkušeností s dosavadní právní úpravou při vyřizování přestupků, zániku pojištění nebo využívání systému bonusů a malusů při stanovení výše pojistného.

Nový zákon rovněž ruší takzvanou zelenou kartu pro prokazování zaplaceného povinného ručení na území Česka. Karta podle důvodové zprávy ztrácí svůj význam vzhledem k digitalizaci systému kontrol pojištění. Zelená karta tak bude nově sloužit pouze jako mezinárodní doklad o zaplacení pojištění odpovědnosti, pokud řidiči pojedou do zahraničí.

Zákon by měl zvýšit minimální limity pojistného plnění v případě újmy na zdraví, smrti nebo majetkové škody. Ve všech případech se limit zvyšuje z nynějších 25 milionů korun na 50 milionů korun. V případě újmy na zdraví nebo smrti se limit vztahuje na každou postiženou osobu, v případě majetkové škody je limit pro jednu škodní událost bez ohledu na počet poškozených.

Ministerstvo financí, které návrh zákona předložilo, navrhuje jeho účinnost od 23. prosince. Důvodem je skutečnost, že v tento den vyprší limit pro převedení evropské směrnice do národního práva členských zemí Evropské unie.

Zdroje: