Dnes je čtvrtek 28. března 2024., Svátek má Soňa
Počasí dnes 14°C Skoro zataženo

Vyměňte roušku za přilbu! Motorkářská sezona začala

Vyměňte roušku za přilbu! Motorkářská sezona začala
První motocykl z roku 1885 ve stuttgartském muzeu Mercedes-Benz | zdroj: Profimedia

Místo roušky přilby a šátky, rukavice samozřejmostí, odstupy dostatečné: Začala motorkářská sezona. Letos navíc motocykl slaví 135 let od svého vzniku.

Dřevěný rám, motor o výkonu půl koně, kola pobitá železem a dvě přídavná postranní kolečka jako u bicyklů, na nichž se učí šlapat drobotina. Tak vypadal první motocykl s benzínovým motorem na světě. Vyvinuli jej Němci Gottlieb Daimler a Wilhelm Maybach a v srpnu 1885 si jej dali patentovat.

Úspěšnou první jízdu stroje, známého později pod názvem Reitwagen, podnikl Daimlerův syn Paul 10. listopadu 1885 mezi stuttgartskými městskými částmi Cannstatt a Untertürkheim. Na cestě tam a zpátky dosáhl nejvyšší rychlosti 12 kilometrů za hodinu.

Sériové výroby se ale stroj nedočkal, zůstalo u tohoto jediného kusu. Daimler jej chápal jen jako zkušební model pro svůj motorový kočár, který představil o pár měsíců později.

Pravá motorka je jen ta se spalovacím motorem

Již několik let předtím se řada kutilů a vynálezců pokoušela vybavit jednostopé dopravní prostředky nějakou pohonnou jednotkou. Francouz Louis-Guillaume Perreaux si v roce 1869 dal patentovat svého prvního slavného předchůdce motocyklu. Nepoužil ovšem spalovací motor, nýbrž parní stroj připevněný k rámu, stejně jako rok předtím Američan Sylvester Howard Roper.

A protože za motorku lze považovat jen tu se spalovacím motorem (ekologové a elektromotorky prominou), vycházely další stroje v podstatě z Daimlerova a Maybachova modelu. V roce 1894 zahájila německá firma Hildebrand & Wolfmüller první sériovou výrobu motocyklů, navíc si pro svůj vehikl nechala poprvé patentovat i označení "motocykl" (Motorrad).

První úspěšný prodej motocyklů v celoevropském měřítku pak v roce 1897 zaznamenali francouzští bratři ukrajinského původu Eugéne a Michel Wernerovi se svým bicyklem s jednoválcovým čtyřtaktním motorem nazvaným Motocyclette. Popularitu si získal především tím, že byl lehký, spolehlivý a snadno ovladatelný. První motocykl české provenience se objevil už o dva roky později. Jeho autory byli – jak jinak – páni Václavové Laurin a Klement.

Zdroje:
Vlastní