Kalašnikov do každé rodiny, alespoň na tričku. Výrobce zbraní zkouší štěstí s módou

MAGAZÍN - Magazín autor: Hana Dubnová

Celosvětově se prodalo přes sto milionů kusů legendárního samopalu kalašnikov. Většina jich funguje doteď, což zbrojovce trošku komplikuje odbyt. Když se zaměřila na jiný typ zbraní, přišla rána v podobě sankcí. Firma tak zkouší štěstí v úplně jiném oboru – začne vyrábět oblečení.

Samopal kalašnikov dobyl svět, nyní se chce firma soustředit i na módu. Věří v úspěch

Samopal kalašnikov dobyl svět, nyní se chce firma soustředit i na módu. Věří v úspěch,zdroj: Profimedia.cz

Protože je zbraň prakticky nezničitelná, odmítlo před pár lety nakupovat nové kusy dokonce i ruské ministerstvo obrany s odůvodněním, že má AK-47 plné sklady. Požadovalo modernější zbraň odpovídající požadavkům doby.

Pro zbrojovku, která prošla v letech 2013 až 2014 restrukturalizací, to sice byla rána, ale soustředí se přece jen i na jiné zbraně. Navíc na domácí trh mířil jen zlomek produkce, až 70 procent svých loveckých a sportovních zbraní vyvážela do Evropy a Spojených států.

Pak ale přišly po anexi Krymu sankce a s nimi citelné zúžení trhu. Společnosti tak nezbylo nic jiného, než se zaměřit na domácí zákazníky. Rusko je sice obří trh, ale ani co se týče zbraní není neomezený.

Sice neplatí heslo "zbraň do každé rodiny", to ale společnosti Kalašnikov nebrání, aby se pokusila dostat pod, respektive na kůži co nejvíce Rusů. Na podzim totiž plánuje otevřít šedesátku nových obchodů s oblečením a doplňky, konkrétně s military tematikou.

Jak vydělat hrdosti národa

Společnost věří, že se jí podaří svézt na "rychlém nárůstu ruského vlastenectví spojeného s tématem války" a náležitě na něm vydělat. Podle marketingového ředitele Kalašnikovu Vladimira Dmitrijeva je vlastní oděvní sekce logickým krokem, ke kterému běžně přistupují například všechny velké automobilky.

"Tržby gigantů jako Caterpillar (pod zkratkou CAT vyrábí například bagry a buldozery, pozn. red.) a Ferrari tvoří až z deseti procent prodej oblečení pod jejich značkou. Kalašnikov je světově známá značka a máme tak důvod se domnívat, že po oblečeních a suvenýrech s naším logem bude poptávka, stejně jako po našich vlajkových produktech," řekl Dmitrijev ruskému deníku Izvestija.

Zároveň věří, že kromě náhrady ušlých zisků prodej jiných produktů než zbraní pomůže firmě vylepšit jméno. Přece jen je kalašnikov díky své dostupnosti a jednoduché obsluze i opravě v posledních letech vnímaný hlavně jako zbraň islamistů.

Samopaly pomáhají národům

Zbrojovka se přitom své výrobky snaží  prezentovat jako "mírové" a dokonce kvůli tomu před dvěma lety změnila logo tak, aby z něj vypadala legendární zbraň.

"Zbraně kalašnikov jsou vyráběny k tomu, aby udržovaly mír na celém světě, v regionech i jednotlivých zemích. Pomáhají národům chránit jejich suverenitu, právo na život v míru a jejich právo na to, vybrat si svůj osud," prohlásila společnost v roce 2014.

Mírové poslání samopalů tak budou nově kromě samotných zbraní šířit i trička či mikiny.  

Tagy: Rusko zahraničí kalašnikov střelné zbraně zbraně a munice

Zdroje: BBC,QUARTZ