Dnes je čtvrtek 19. prosince 2024., Svátek má Ester
Počasí dnes 2°C Skoro zataženo

Ještě je myši nesežraly. V Německu přibývá registrovaných trabantů

Ještě je myši nesežraly. V Německu přibývá registrovaných trabantů
Trabant - sebevědomý myší dezert, který chce konkurovat elektromobilům. | zdroj: Profimedia

Jak to ti Němci se zelenou politikou vlastně myslí? Dvě značky čoudících automobilů z bývalé NDR, jejichž výrobu ukončil pád železné opony, jsou v Německu na vzestupu – navzdory Energiewende, přechodu k bezemisní ekonomice.

Trabanty a wartburgy – vozy s čoudícími a zapáchajícími dvoutaktními motory, které mohou být podle současných měřítek pokládané za symbol uhlíkové pohromy – ze silnic v minulých desetiletích téměř zmizely. V posledních letech jich ale opět přibývá, píše agentura DPA.

Pořád populární ‚myší dezert‘

Podle spolkového úřadu pro automobilovou dopravu se počet trabantů a wartburgů v Německu, zejména východním, už několik let zvyšuje. Zatímco v roce 2010 bylo po celé zemi zaregistrovaných na 34 800 trabantů, k letošnímu lednu jich tam podle posledních dostupných údajů bylo evidováno na 39 340 bakelitových vozítek přezdívaných myší dezert.

Wartburgů je mezi milovníky veteránů v Německu méně, ale i jejich počty rostou. Nyní jich tam je registrováno na 8730, zatímco v roce 2010 to bylo 7700. Tyto jednoduché, zprvu pouze dvoutaktní, vozy se začaly vyrábět v Eisenachu v roce 1956. Jejich menší konkurent trabant je o rok mladší, první sjel z montážní linky ve Zwickau (Cvikov) nedaleko českých hranic v listopadu 1957.

Oba tyto východoněmecké vozy byly v minulosti hojně vidět na silnicích i v bývalém Československu, kde se kupovaly mimo jiné proto, že ač neměly vysoký výkon, byly levnější než ostatní značky, včetně české škodovky.

 V samotném východním Německu byl přitom trabant i další automobily tehdy nedostatkovým zbožím. Běžní zájemci se zapisovali do pořadníků s čekací dobou i 10 let.

Náhradní díly? Žádný problém

Jedním z důvodů současné popularity trabantů v Německu je podle předsedy Trabantklubu ve Cvikově Thomase Winkelmanna nostalgie, mnozí si tak chtějí připomínat svou minulost s těmito vozy. Výhodou je také jednoduchá konstrukce, včetně motoru, kteří si mnozí nadšenci dokáží sami opravit.

„Náhradní díly jsou dostupné a obvyklé opotřebitelné součástky se stále vyrábějí,“ upozornil trabantista Winkelmann.

Zdroje:
ČTK, DPA