Japonci si půjčují auta ve velkém, nikam s nimi ale nejezdí. Co v nich dělají?

MAGAZÍN - Magazín autor: Lenka Dvořáčková

Byla to velká záhada. Auta si půjčuje stále více Japonců, ale leckdy v nich neujedou ani kilometr. Po průzkumu mezi zákazníky byli provozovatelé služby na sdílení automobilů pořádně překvapeni.

V Japonsku si je možné zapůjčit a vrátit auta na desítkách tisíc míst, navíc půjčovné je velmi nízké

V Japonsku si je možné zapůjčit a vrátit auta na desítkách tisíc míst, navíc půjčovné je velmi nízké,zdroj: Profimedia.cz

Autopůjčovny většinou lidé využívají k tomu, aby se dostali z jednoho místa na druhé, aniž by si museli držet vlastní auto a řešit záležitosti s ním spojené. Ne ale vždy. Stále více lidí používá auto jako soukromý prostor k pronajmutí. Tedy alespoň v Japonsku, kde je zapůjčení auta prakticky stejně jednoduché a dostupné jako zapůjčení zelených elektrokoloběžek v Praze.

Za půl hodiny lidé zaplatí 400 jenů (asi 84 korun), k rezervaci stačí mobilní aplikace a auto si mohou vyzvednout a vrátit na více než desítkách tisíc míst po celém Japonsku. Do služby provozované několika společnostmi jsou registrovány miliony lidí, přičemž zhruba každý osmý s půjčeným autem buď vůbec nevyjel z parkoviště, nebo ho vrátil jen po pár kilometrech jízdy.

Společnosti Times24 Co., která má více než 1,2 milionu registrovaných uživatelů, si proto nechala udělat průzkum, z nějž vyšlo, že lidé auta využívají k překvapivým účelům. Mimo jiné, když si chtějí před den schrupnout nebo mít chvilku klidu na práci (při ceně pronájmu vyjde auto levněji než kancelář). Velmi často je využívají k tomu, aby si v klidu snědli oběd, pustili film nebo třeba popovídali po telefonu s příbuznými.

Našly se ale i bizarnosti typu k převlečení na halloweenskou párty, úschově zavazadel, když jsou zrovna plné skřínky na nádraží, nebo třeba k natáčení videoblogů. Po zemětřesení a následné tsunami v roce 2011 pak auta z půjčovny velké procento zákazníků používalo k nabití mobilních telefonů.

Někteří provozovatelé sdílené služby nejsou ale z pestré škály využití příliš nadšeni. Nevydělají tolik peněz, jako kdyby si auta půjčil někdo, kdo s ním najede vyšší počet kilometrů. Možná větším problémem je ale fakt, že lidé většinou v autě sedí se zapnutým motorem – v létě kvůli klimatizaci, v zimě pro změnu kvůli topení, což má negativní dopad na životní prostředí.

Tagy: zahraničí Japonsko automobilový průmysl zajímavosti a kuriozity

Zdroje: Asahi šimbun