Hyperloop: Budeme už brzy cestovat tubusovou dopravou jako z Futuramy?

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Horčík

V poušti severně od Las Vegas roste tříkilometrová testovací dráha společnosti Hyperloop One. Obří tubusy mají prověřit, že dopravní systém budoucnosti, který vymyslel Elon Musk, opravdu funguje.

Hyperloop sice vypadá jako šílenost, tak ale na svou dobu musela vypadat většina novinek

Hyperloop sice vypadá jako šílenost, tak ale na svou dobu musela vypadat většina novinek,zdroj: Profimedia.cz

Nápady Elona Muska nepostrádají velkolepost. Známý podnikatel kdysi založil a úspěšně prodal online platební systém PayPal. Posléze rozjel firmy Tesla a SpaceX a dnes vyrábí elektrická auta, přistává zpět na zemi s vesmírnými raketami a připravuje cestu na Mars. Mezi tím vším ale navíc stihl vymyslet úplně nový způsob dopravy pojmenovaný "Hyperloop".

Její princip je zdánlivě jednoduchý - v uzavřených tubusech s extrémně nízkým tlakem vzduchu pohybují na vzduchovém polštáři malé dopravní kapsle, které dosahují téměř rychlosti zvuku. Trochu to připomíná vzdušný hokej známý z hospod a heren. Jen je to celé uzavřeno v trubce, po které jsou rozmístěny lineární indukční motory urychlující v pravidelných intervalech "puk" (kapsli), který má navíc vlastní obří větrák pro rozrážení zbytků vzduchu. Laicky řečeno.

Může to fungovat? Těžko říct. Nápad to není nový. O vakuové železnici se mluví už minimálně 100 let (viz. vactrain), nikdy ale nebyla realizována, protože udržet 100procentní vakuum je energeticky i technicky extrémně náročné. Proto se tubusy Hyperloopu vakuu pouze blíží.

Co už dnes existuje, jsou vlaky typu maglev využívající magnetickou levitaci a dosahující rychlostí přes 500 km/h, tedy polovinu toho, co slibuje Hyperloop. Jenže jejich stavba je velmi drahá a provoz energeticky náročný. Hyperloop proto nahrazuje magnetický polštář levnějším vzduchovým. A energetickou náročnost mají snížit solární panely umístěné po celé délce tubusů.

Hyperloop už expanduje do světa

Společnost Hyperloop One (původně Hyperloop Technologies) je dnes jedinou na světě, která se skutečně odhodlala začít budovat testovací dráhu tohoto nového typu dopravy. Hlavní investor firmy, Shervin Pishevar, je mimochodem blízkým přítelem Elona Muska. V dozorčí radě sedí i Peter Diamandis, další známé jméno Křemíkového údolí.

Přes aktuální malé personální zemětřesení, kdy odešel spoluzakladatel a hlavní inženýr s nejlepším jménem na světě, Brogan BamBrogan (ex SpaceX, původně Kevin Brogan), se podařilo v květnu 2016 úspěšně otestovat malý prototyp kapsle. Nebylo to nic světoborného, ale rozhodně šlo o krok kupředu.

Stejně jako jsou malými krůčky vpřed stále přibývající tubusy na 3km testovací dráze. Mimochodem, stroje LeTourneau, které se používají k jejich manipulaci, slouží běžně v dřevařském průmyslu.

Obchodní zástupci Hyperloop One mezitím cestují po celém světě a uzavírají obecné smlouvy o budoucí spolupráci. Nedávno byli v Bratislavě, kde se uvažuje o spojení s Vídní, případně dokonce Prahou či Budapeští. Pracuje se také na případové studii pro spojení Helsinek a Stockholmu, kde by se cesta zkrátila z 16 hodin na 30 minut.

Podobný projekt by se mohl odehrát také mezi Ženevou a St. Gallen, kde se uvažuje především o přepravě nákladů. A docela nedávno se na facebooku společnosti Hyperloop One objevily informace o uzavření dohody se společností DP World týkající se vybudování sítě Hyperloop v největším Dubajském přístavu Jebel Ali. V tomto případě se počítá dokonce s tubusy umístěnými pod vodní hladinou.

Problémy jako výzva

Všechno to zní nadšeně a optimisticky. Zástupci Hyperloop One se bijí do prsou, že se "Hyperloop stane skutečností mnohem dřív, než si většina lidí myslí". Jenže to má spoustu háčků a těmi největšími jsou bezpečnost a ekonomika.

Mnozí odborníci upozorňují, že tubusy budou velice zranitelné a jakákoliv netěsnost způsobí, že obrovský podtlak uvnitř bude katastrofický pro všechny kapsle i náklad a cestující v celé délce tubusu. Navíc kritizují i odhadované náklady na vybudování Hyperloopu, které mají být až 10x nižší v porovnání s běžnými rychlovlaky. Za takové peníze prý Hyperloop není možné postavit ani provozovat.

A pak je tu otázka extrémního zrychlení a jeho vlivu na lidské tělo, bezpečnosti před nástupem do kapsle a další zdánlivé maličkosti. Řečeno ve zkratce, Elon Musk i lidé z Hyperloop One jsou prý až příliš optimističtí, co se týká technických i ekonomický možností Hyperloopu.

Musk, Pishevar, Diamandis ani další si to nemyslí. Musk navíc už několikrát prokázal, že nemožné pro něj nic neznamená. Vyrábí elektromobily lepší, než cenově srovnatelná spalovací auta. Přistává s raketami zpátky na Zem navzdory tomu, že mnozí předtím tvrdili, že to prostě nejde - zkoušela to kdysi i NASA a ztroskotala. Pro tyto lidi je slovo "nemožné" výzva, kterou je potřeba překonat. A tak není vyloučené, že překvapí i s Hyperloopem. 

Tagy: zahraničí Spojené státy moderní technologie věda a technika inovace a technologie hyperloop

Zdroje: Vlastní