Američané nasypali do afghánského letectva miliardy dolarů, výsledek je žalostný

Spojené státy začaly budovat afghánské vojenské letectvo před 11 lety a investovaly do něj osm miliard dolarů. Výsledky však za moc nestojí a podle expertů budou muset Afghánci na Američany spoléhat ještě spoustu let. Závislost může zkomplikovat plány prezidenta Donalda Trumpa na stažení amerických vojáků z války proti tálibánským povstalcům, která trvá už 17 let.
Podle brigádního generála Amerických vzdušných sil (USAF) Johna Michela není realistické očekávat soběstačnost afghánského letectva z více než 60 či 65 procent. Jiní představitelé letectva si raději vůbec netroufnou odhadnout, kdy budou Afghánci schopni obejít se bez americké letecké podpory.
Americká strategie odchodu z Afghánistánu, s níž přišla již Obamova administrativa, předpokládala vybudování a vycvičení afghánské armády, která sama povede boj proti povstalcům. Týká se to i letectva. Dnes však letouny koalice vedené Američany provádějí zhruba pětkrát více útoků než afghánské letectvo - přes 6500 jen za loňský rok. Když povstalci zaútočí na afghánské základny v odlehlých regionech, obvykle je zahánějí zpět americká letadla.
"Afghánské letectvo, byť se stále zlepšuje, se v žádném případě nezbavilo potřeby americké přítomnosti. To je trochu demotivující," řekl bezpečnostní analytik Anthony Cordesman. "Neexistuje plán, jak vytvořit afghánské letectvo, které by nepotřebovalo americkou účast."
Afghánské letectvo je přesto ve všech ohledech schopnější než zastaralé vzdušné síly, které měly v roce 2007 pouhých 20 letadel. Nyní disponuje 265 vycvičenými piloty a 118 letadly dodanými Spojenými státy, přičemž do roku 2023 se má vzdušná flotila zdvojnásobit.
Elitní letka je schopná plnit úkoly při speciálních operacích, před několika týdny afghánští piloti poprvé útočili v noci, v červnu provedli první vzdušný výsadek a v březnu shodili první laserem naváděnou bombu. Afghánská letadla nyní běžně převážejí vojáky či vybavení, poskytují vzdušnou podporu na krátkou vzdálenost nebo evakuují zraněné.
Jedním z cílů amerických instruktorů je zmenšit podíl leteckých útoků amerického letectva ve vztahu k afghánskému. To se sice v posledních letech daří, přesto útoky Američanů za poslední rok vzrostly o 40 procent. Důvodem byla snaha zastavit ofenzivu Tálibánu, která si podle odhadů v posledních měsících denně vyžádá život asi třiceti afghánských vojáků.
ČTĚTE TAKÉ: Až nás tálibánci poženou z Afghánistánu…
Problémem je, že američtí instruktoři vycvičili afghánskou armádu na to, aby se spoléhala na vzdušnou podporu. Tu však Afghánci sami nebudou ještě dlouho schopni plně poskytovat, řekl velitel instruktorů v Afghánistánu John Sopko. "Afghánské letectvo nemá prostředky ani schopnosti, aby pokrylo všechny bojové úkoly v zemi," řekl.
Útoky afghánských letadel přinášejí většinou více civilních obětí, než v případě amerického letectva, a afghánští vojáci si mnohdy stěžují, že je jejich piloti nechali na holičkách. Objevily se také případy, kdy letectvo poskytovalo letadla jako soukromé taxi pro vlivné politiky. Problémem jsou časté krádeže paliva. Příliš se neosvědčilo ani nahrazení starých sovětských vrtulníků Mi-17 americkými Black Hawky.
Bill Roggio píšící pro server Long War Journal říká, že afghánská armáda by nepotřebovala letectvo, kdyby byla schopná obsadit a udržet území. Tálibán momentálně ovládá největší teritorium od začátku války v roce 2001. "Tálibán nemá letectvo," řekl Roggio. "Daří se mu docela dobře i bez něj."