PPF rozjela velkou hru za 10 miliard: ovládne internet v Česku a přidává stovky tisíc zákazníků
9. 4. 2025 – 11:30 | Ekonomika | Štěpán Bárta

Český finanční obr PPF završil obří operaci, během které si rozparceloval internetové firmy za 10 miliard korun. Díky chytrému tahu posiluje na domácím trhu s připojením k internetu a televizními službami. Získal stovky tisíc klientů, strategickou infrastrukturu a miliardové tržby. Vše proběhlo v tichosti – ale výsledek je revoluční.
Skupina PPF se v posledních letech nenápadně připravovala na dominanci v oblasti telekomunikací – a teď vyložila karty. Po sérii složitých obchodních manévrů teď drží v rukou klíčové díly skládačky: zákazníky, síť, obsah i streamovací služby. A všechno to stálo zhruba 10 miliard korun.
Jedním z klíčových kroků bylo dokončení rozdělení operátora Nordic Telecom Regional, kterého skupina převzala od podnikatele a někdejšího právníka Tomáše Otruby. Firma byla rozštěpena na dvě části – O2 si pod svá křídla stáhla asi 100 tisíc koncových zákazníků a tisícovku firemních klientů, zatímco Cetin převzal optickou infrastrukturu a další technické prvky.
Transakce se sice oficiálně nekomentovala, ale podle informací deníku e15 šlo o obchod za 1,5 miliardy korun, přičemž Nordic měl roční tržby kolem půl miliardy.
Téměř přes kopírák proběhl další obchod: akvizice Nej.cz, jednoho z největších regionálních poskytovatelů internetu. Toho PPF koupila od skupiny Kaprain podnikatele Karla Pražáka – mimochodem bývalého manažera PPF. Cena? Přibližně 8,5 miliardy korun. Výsledek je ale podobný – zákazníci skončili u O2, infrastruktura u Cetinu.
„Díky této integraci dostanou zákazníci Nej.cz přístup ke širší nabídce služeb,“ uvedl pro média mluvčí Cetinu Ctibor Jappel.
Obě transakce posuzoval i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže, který sice varoval před možným oslabením konkurence, ale nakonec dal zelenou. PPF totiž nabídla závazky: otevřený přístup k síti i konkurenci (např. T-Mobile) a pokračující miliardové investice do rozšiřování optiky.
PPF nezůstala jen u velkých hráčů – stejný model zopakovala i při menší, ale strategické koupi ostravského M.NET, který opět rozdělila mezi O2 a Cetin.
A právě Cetin teď rozjíždí technologický sprint. Investuje miliardy do optických sítí, díky čemuž se v posledních letech skokově zvedla průměrná rychlost internetu: z 105 Mb/s v roce 2020 na loňských 426 Mb/s. Firma navíc objednala přes sto tisíc nových routerů s kapacitou až 10 Gb/s, které plánuje distribuovat zákazníkům.
V pozadí toho všeho probíhají i globální tahy. PPF nedávno získala zpět stoprocentní podíl v Cetinu, když vyplatila singapurský fond GIC. Zároveň prodala poloviční podíl v mezinárodních telekomunikačních aktivech operátorovi Etisalat (e&) ze Spojených arabských emirátů za 2,15 miliardy eur. A tahle aliance už začíná přinášet ovoce – PPF s e& koupila srbského operátora SBB za přibližně 20 miliard korun.
Na Balkáně už společně působí pod značkou Yettel a podle šéfa e& PPF Telecom Baleshe Sharmy zákazníci v regionu brzy pocítí „výrazné synergie“.
Jestli si říkáte, kam až tohle celé směřuje, odpověď už možná známe: PPF spojila O2 TV a streamovací Voyo do jednoho balíku, a tím vytvořila komplexní mediálně-technologické impérium. Má obsah (Nova, O2 TV), distribuci (O2), infrastrukturu (Cetin), klienty – a jako bonus i vlastní banku (Air Bank).
Z domácího internetového byznysu se tak stává aréna s jasným vládcem. A tím je PPF.