Abstinenti se bouří proti kultuře alkoholu
Abstinenti to nemají lehké v zemi (potažmo zemích), kde popíjení alkoholu tak nějak patří ke společenské normě a podnikové kultuře. I jim je určený bar nabízející nealkoholické koktejly.
V jednom luxusním baru v Tokiu hosté popíjejí nápoje pestrých barev a zvláštních chutí, které jsou určeny pro vnitřní trh, jenž je sice zatím omezený, ale roste: jde o osoby, které nepijí alkohol, píše agentura AFP. Tento bar nabízející koktejly bez alkoholu nazvaný "0 procent" je anomálií v Japonsku, kde je konzumace piva, saké a dalších lihovin součástí podnikové kultury. Existuje dokonce výstižný výraz pro tento jev: nominikace, který vznikl spojením slova pít, které se japonsky řekne nomi, a komunikace.
Spolu s alkoholem se formálnost vztahů v kanceláři vytrácí. Jeho konzumace je považována za nezbytný krok směrem k profesionálnímu postupu. Tato situace dlouho znevýhodňuje abstinenty, jako je Hideto Fudžino. Avšak tento čtyřiapadesátiletý správce majetku a další se dnes hlásí o slovo a zjišťují, že nejsou sami. "Abstinenti bývají často v nesnázích. Často slýcháme, že nemůžeme získat v zaměstnání vyšší postavení, když nepijeme alkohol," vysvětluje Fudžino, který pro abstinenty založil na facebooku skupinu.
Fudžino nepije proto, že špatně snáší alkohol. Stejně jako pěti procentům Japonců a mnoha dalším obyvatelům východní Asie mu chybějí některé enzymy rozkládající vedlejší produkty alkoholu. Osoby s touto genetickou predispozicí trpí vedlejšími účinky: zčervenají v tváři a je jim při popíjení špatně.
Je však mnoho dalších důvodů, proč se lidé rozhodnou nepít, připomíná Fudžino, jehož skupina na facebooku již získala více než 4000 členů. Někteří zdůvodňují abstinenci zdravotními potížemi nebo těhotenstvím, jiní prostě nemají rádi alkohol a jeho účinky nebo dávají přednost umírněné konzumaci.
Abstinenti však mohou mít ještě dnes problém začlenit se do japonského podniku. "V kanceláři se stává, že vyšší úředníci chodí na oběd jen s těmi, kdo pijí. Řeknou vám, že vás nepozvali, protože nemůžete pít. Tak se cítíte sami a diskriminovaní," stěžuje si Fudžino. Vymyslel termín gekonomista, což je slovní hříčka se slovem geko, jež značí osoby alergické na alkohol, a nomi. Se svými přáteli gekonomisty si na facebooku vyměňují recepty na nealkoholické nápoje a sdělují si své zkušenosti.
Mnozí členové skupiny nedávno uvítali zvolení nového premiéra Jošihidea Sugy, který je známý abstinent. "Ať žije nový premiér geko!" napsal jeden člen skupiny. Jiný připomněl, jaký tlak musel Suga podstoupit, aby vystoupal nahoru bez popíjení alkoholu.
Majumi Jamamotová, která založila bar 0 procent, vysvětluje, že ji její zkušenosti s abstinencí vedly k tomu, aby nabízela ty nejlepší nealkoholické nápoje. "Myslela jsem si, že by lidé jako já měli mít na výběr i jiné nápoje než čaj a limonády," říká. Její bar v tokijské čtvrti Roppongi známé nočním životem nabízí vegetariánská jídla a koktejly na bázi bazalky, mascarpone či mořských řas. "Obvykle piju hodně alkoholu. Ale tady si nápoje vychutnávám pomaleji a více nasávám atmosféru," říká Juto Takahaši, který sem přišel se svou dívkou alergickou na alkohol.
Podle údajů ministerstva zdravotnictví klesla vysoká spotřeba alkoholu výrazně mezi mládeží. V roce 2017 jen 16 procent dvacetiletých Japonců a 25 procent třicetiletých pilo nejméně třikrát týdně dvě nebo více sklenek vína. To je o polovinu méně než před deseti lety.
Kurzy
Finance
Kurzovní lístek: 5.11.2024 Exchange s.r.o.
EUR | 25,270 | 25,390 |
USD | 23,220 | 23,400 |