Dnes je čtvrtek 18. dubna 2024., Svátek má Valérie
Počasí dnes 2°C Dešťové přeháňky

Komentář: Kefírer mohl dobýt svět, místo toho skomírá v právním sporu

Komentář: Kefírer mohl dobýt svět, místo toho skomírá v právním sporu
Kefírer v několika příchutích | zdroj: Facebook Kefíreru

Příběh Kefíreru je zajímavý hned z několika úhlů pohledu - etického, marketingového, právního, i čistě lidského. Provokativní marketingový tah málem došel až ke skutečné realizaci. Ale těsně pod vrcholem přišla nečekaná rána.

"Už po prvním požití se budete cítit jako nadčlověk." Podobnými vtipnými (k humoru se ještě dostaneme) hláškami je prošpikován web produktu Kefírer. Trojice brněnských kreativců David Koutný, Tomáš Musil a Lukáš Lukeš vymyslela v hospodě recesistický nápad na kefír s názvem Kefírer.

Původně se neměl žádný kefír vyrábět, měla vzniknout jen virální kampaň na internetu. Jenže kampaň se chytla tak moc a nápad v hlavách natolik uzrál, že se nakonec tvůrci spojili s mlékárnou Kozojedský dvůr a rozhodli se, že Kefírer vtrhne na trh jako skutečný produkt.

Kefírer by vypadal originálně. Bílá lahvička, název, stylizovaný černý knírek a typická Hitlerovská patka. Měl vzniknout ještě Mlíkomouš, s podobně stylizovaným knírem a vlasy Stalina, ale ten se zdaleka tolik nepovedl. Vzhled Kefírerovy lahvičky se ukázal nakonec jako to nejpodstatnější v celém příběhu, ale nepředbíhejme.

Kolem Kefíreru se samozřejmě strhla pořádná diskuse. Našlo se mnoho těch, kteří hodně černý humor o "nejlepších vybraných kulturách" nebo "výrazně zvýšené koncentraci", oceňovali. Neméně ale bylo těch, kterým to celé přišlo přes čáru, jako těžení z postavy Hitlera, znevažování obětí holokaustu a celkově cynická nechutnost.

Autoři se sice zaklínali, že chtěli naopak upozornit na extrémismus a dokonce se spojili s projektem Paměť národa, ale odpůrce tím nijak zvlášť nepřesvědčili. Ostatně podobné debaty se vedou i jinde. V italské provincii Emilia-Romagna právě zakázali prodej veškerých suvenýrů s motivem Benita Mussoliniho, a je tam kolem toho také velké haló.

Ať už Kefírer byl nebo nebyl vtipný nápad, jeho marketingový úspěch byl takový, že se schylovalo k výrobě. Jenže se objevil problém. Na Kefírer, tedy jeho majitele, podal předžalobní výzvu autor německé knihy Už je tady zas Timur Vermes. Jeho kniha je rovněž o Hitlerovi, rovněž humorná a rovněž má na obalu tradiční Hitlerovskou patku.

profimedia-0236513245 Timur Vermes v Praze | zdroj: Profimedia

Podle Vermese je design Kefírera jen okopírovaná grafika z obálky jeho knihy. V předžalobní výzvě požaduje všechno možné, včetně takových bizarností, jako je zajištění smazání článků v médiích. Kefírer se nesmí nijak propagovat ani vyrábět, jinak bude soud, hrozí Brňákům Vermes. A těm se do sporu moc nechce a chtějí se s Vermesem dohodnout.

Spisovatel na jejich protinávrh, že vyrobí jen pár set lahviček pro své fandy a pak celý projekt Kefírer ukončí, už měsíc nereaguje.

Vypadá to, že vůdce mezi kefíry nakonec svou bleskovou válku vítězně nezakončí a padne dřív, než vůbec své tažení začal. Jestli je to škoda nebo ne, záleží na vkusu každého z nás. Kefírerův příběh v každém případě ukazuje na bizarnost dnešního světa, kdy mléčné výrobky vymýšlí specialisté na on-line kampaně, dřív než produkt se řeší jeho název a obal. Dříve, než vznikne cokoliv hmatatelného, nabalí to na sebe internetovou komunitu, která se rozdělí na odpůrce a fandy a začnou se řešit hluboké morální aspekty.

Nakonec z toho všeho není vůbec nic, protože v jiném státě zrovna někdo vydal knihu, která má podobný obal. Žijeme ve zvláštní době, která kefírům s čistou chutí prostě nepřeje.

Zdroje:
Vlastní