Dnes je čtvrtek 21. listopadu 2024., Svátek má Albert
Počasí dnes 2°C Občasné sněžení

Státní zakázky do komunikace přibyly, za vyspělými státy ale zaostáváme, uvedl ředitel asociace

Státní zakázky do komunikace přibyly, za vyspělými státy ale zaostáváme, uvedl ředitel asociace
„Ocitli jsme se v době, kdy byla včasná, cílená a srozumitelná, tedy profesionální komunikace směrem k občanům klíčová pro zvládnutí pandemie. Ochota státu tak činit, ale zamířila prudce dolů,“ uvedl Marek Hlavica z Asociace komunikačních agentur | zdroj: Profimedia

Objem veřejných zakázek v oblasti komunikace v pololetí meziročně vzrostl o 27 procent na 990 milionů korun. Jejich počet se snížil ze 434 na na 326.

Zakázky ze státní správy se tak podílí na celkovém komunikačním trhu jen zhruba dvěma procenty. U zemí západní Evropy představují veřejné zakázky zhruba 15 až 20 procent. Uvedla to Asociace komunikačních agentur (AKA) spolu s Asociací public relations (APRA).

„Aktuálně sice zaznamenáváme nárůst v objemu veřejných zakázek, ale jejich podíl v celkovém objemu komunikačního trhu je stále velmi malý a za vyspělými státy výrazně zaostáváme. Ideálním příkladem je například nezvládnutá komunikace vlády v době pandemie. Ocitli jsme se v době, kdy byla včasná, cílená a srozumitelná, tedy profesionální komunikace směrem k občanům klíčová pro zvládnutí pandemie. Ochota státu tak činit, ale zamířila prudce dolů,“ uvedl ředitel AKA Marek Hlavica.

Například pětimilionové Irsko vynaložilo na covidovou komunikaci s občany v loňském roce 260 milionů korun, v České republice podle Hlavici žádná taková kampaň neproběhla.

Letošní kampaň na podporu očkování iniciovala neformální iniciativa Cesta ven složená z odborníků na marketing, komunikaci, výzkum trhu a vysokých škol. Ve statistice se projevila dvěma zakázkami za 53 milionů korun.

Objem veřejných zakázek v oblasti reklamy a marketingu vzrostl v první polovině letošního roku meziročně téměř dvojnásobně, nicméně se pohybuje na 60 procentech celkových ročních čísel roku 2020.

Z toho vyplývá, že druhá polovina roku 2020 byla co do objemu marketingových zakázek větší než první. „Bohužel s ohledem na zpomalení pracovního tempa veřejných zadavatelů kvůli pandemii, letním dovoleným a také volbám nelze letos očekávat stejný vývoj. Předpokládáme tedy, že druhá polovina letošního roku bude naopak slabší než ta loňská, a tak nelze od roku 2021 očekávat vyšší investice do marketingových projektů než v roce 2020. A to je z pohledu současných společenských i ekonomických výzev alarmující,“ dodala členka prezidia AKA Lucie Češpivová.

Investice státu do public relations se v uplynulém pololetí rovnaly nule. „Pořád je třeba řešit rizika spojená s covid-19, blíží se předsednictví Česka v EU, dopadá na nás klimatická změna a téma udržitelnosti, sociální témata jsou čím dál naléhavější. Pokud s takto nedostatečnou komunikací nechce stát do budoucna nic dělat, bude docházet přesně k tomu, co se naplno obnažilo během pandemie: velmi malému pochopení občanů pro kroky veřejných činitelů,“ podotkl člen výkonné rady APRA Michal Vlasák.

Objem zadávaných tzv. komoditních služeb, kam patří tisk a výroba reklamních materiálů, které nejsou přímo vázané na komunikační projekty, klesl asi o dvě třetiny.

Očekávaný meziroční pokles zaznamenala také oblast event managementu. V první polovině roku 2020 byly zadány veřejné zakázky ve výši 72 milionů, letos to ve stejném období bylo pouze 57 milionů. Důvodem je zde především nemožnost pořádání akcí v důsledku pandemických restrikcí i větší pesimismus zadavatelů v této oblasti.

Zdroje: