Starejte se o sebe: Tvrdý kapitalismus v rukou mladého inovátora

MAGAZÍN - Magazín autor: Jan Kos

Šéf Uberu ztratil nervy a poodhalil, jak to ve světě "uberovské" sdílené ekonomiky skutečně funguje. 

Travis Kalanick vypadá nevinně, ve skutečnosti je to drsný podnikatel

Travis Kalanick vypadá nevinně, ve skutečnosti je to drsný podnikatel,zdroj: Profimedia.cz

Realitu sdílené ekonomiky nedávno tak trochu poodhalil šéf alternativní taxislužby Uber a miliardář Travis Kalanick, kterému při výměně názorů s jedním z řidičů Uberu takříkajíc ujely nervy.

"Někteří lidé nejsou ochotni převzít odpovědnost za své vlastní záležitosti," ukončil Kalanick nevybíravě slovní přestřelku s Fawzi Kamelem, řidičem Uberu, který se mu opovážil postěžovat na příliš nízké sazby na kilometr v San Franciscu.

Ke Kalanickově smůle si však Kamel celý rozhovor nahrál a ten následně putoval do rukou zpravodajské agentury Bloomberg, která ho neváhala zveřejnit.

Někdo to rád drsné

Jak následně Kalanick skrze média uznal, trochu ulítl. Následovala omluva s tím, že jako šéf firmy potřebuje osobnostně vyrůst a ostatní mu přitom mohou asistovat. Kalanick rovněž hledá nového operačního ředitele, který by mu pomohl s řízením firmy. Podle řady kritiků by ale mladičký šéf Uberu potřeboval spíš nového generálního ředitele, kterému by přenechal svou židli a sám se věnoval záležitostem kolem vývoje a inovací. 

"Je čas, aby odstoupil a dál fungoval jako hlavní inovátor a zodpovídal za řešení problémů," citoval deník The Financial Times jednoho z akcionářů, který si nepřál zveřejnit své jméno. "Ať je ředitelem někdo dospělý," dodal. 

Kalanickův styl drsného kapitalisty ovšem rozhodně není náhodný, jak upozorňuje světový tisk.

S trochou představivosti by snesl srovnání s obchodním modelem společnosti, která je krytá neomezenými prostředky investorů (současná hodnota Uberu dosahuje zhruba 70 miliard dolarů) funguje roky ve ztrátě, jen aby podsekáváním cen za kilometr vehementně ničila konkurenci.

Poslední rok byl pro Uber a zejména pro řidiče, kterým společnost sazby na kilometr předepisuje, prý opravdu tvrdý, jak kdosi v úvodu videa vtipně poznamenal. "Rád to koulím drsně," odpověděl na to Kalanick, který v minulosti žertovně nazýval Uber výrazem Boober (výraz boobs slangově odkazuje na ženské poprsí) a to kvůli tomu, že mu práce pro společnost údajně zvýšila šance na úspěch u opačného pohlaví. Shodou okolností se Uber v posledních dnech potýká s aférou kolem sexuálního harašení.  

Uber se sice rád prostřednictvím tiskových vyjádření (českou pobočku společnosti nevyjímaje) prezentuje jako firma, která dává lidem práci či jim umožňuje si přivydělat. Kritici ho ale poměrně hlasitě dávají do souvislosti s tzv. prekarizací práce - procesem, kdy lidé pracují za stále se zhoršujících podmínek, aniž by se jim dostávalo stejné právní ochrany jako klasickým zaměstnancům. Typickým příkladem v Česku je poměrně rozšířený švarcsystém.

Kontraktoři? Podle britské justice ani náhodou

Uber na jedné straně své řidiče definuje jako nezávislé kontraktory. Díky tomu se vyhýbá placení minimální mzdy, přesčasů a dalších benefitů včetně odvodů do systému zdravotního a sociálního pojištění. Na straně druhé jim ale předepisuje cenová pásma, za která musí jízdu uskutečnit.

Již dříve v USA Uber čelil problémům kvůli tomu, že řidiče nejdříve nalákal na vidinu zisků a poté ceny za kilometr ostře snižoval. Uber svá pravidla stále mění, poznamenal Kamel na videu: snižuje ceny a zvyšuje standardy. Jenže podle Kalanicka by firma bez toho v ostré startupové konkurenci nepřežila a koneckonců řidiči jsou kontraktoři a jako takoví by měli nést rizika. 

Pravdou je, že Uber čelí kritice kvůli svému přístupu k řidičům delší dobu. Trpělivost řidičů s Kalanickovým kolosem kolísá přímou úměrou s tím, jak Uber navyšuje vlastní marže. Ty se například v Londýně i některých jiných městech, kde si společnost vybojovala slušnou pozici, pohybují okolo 20ti procent. Spolu s tím, jak Uber tlačí ceny za kilometr kvůli konkurenčnímu boji dolů (na což si Fawzi Kamel v rozhovoru s Kalanickem stěžoval), to vytváří pro řidiče drastické podmínky.

Starejte se o sebe

A právě v Británii Uber svým přístupem v druhé polovině loňska narazil, když definici řidičů coby nezávislých kontraktorů odmítla místní justice. Britští řidiči si tak vydobyli právo na minimální mzdu a placené volno. Usnesení soudu má podle odhadů zasáhnout zhruba 460 tisíc lidí.

Spojenému království, jak poznamenal britský list Guardian, by kvůli tomu mělo na daních utéct až 314 milionů liber. "Starejte se o sebe," chtělo by se vzkázat nespokojeným kontraktorům Uberu v souvislosti s úspěšnou žalobou britských řidičů a nedávnými slovy Travise Kalanicka. Travis Kalanick to totiž rád koulí drsně a o vaše blaho se sám od sebe starat nebude.

Tagy: zahraničí Uber světová ekonomika obchod a služby silniční doprava společnosti a firmy

Zdroje: Vlastní