Dnes je úterý 5. listopadu 2024., Svátek má Miriam
Počasí dnes 0°C Polojasno

Skončí žluté taxíky jako jeden ze symbolů New Yorku na smetišti?

Skončí žluté taxíky jako jeden ze symbolů New Yorku na smetišti?
Začíná soumrak žlutých newyorských taxíků? (ilustrační snímek) | zdroj: ThinkStock

Provozovat v New Yorku taxislužbu byl ještě v loňském roce mimořádně výnosný byznys. Kdo ale tehdy z trhu vizionářsky odešel a včas prodal svou licenci, vydělal. Licence těch, kteří po vstupu Uberu zůstali, strmě ztrácí na ceně.

To, že vstup alternativní taxislužby Uber bude mít v New Yorku ničivý dopad na tradiční taxíkovou kulturu, se očekávalo. I proto se taxikářské společnosti snažily zabránit jeho povolení.

Čísla zveřejněná společnosti Goldman Sachs’ Themati ale ukazují, jak takový dopad vypadá v praxi. Společnost porovnávala ceny taxikářských licencí od roku 2004.

Město pomocí nich omezuje počet taxiků už od roku 1937 a určuje i maximální sazby. Žlutý vůz bez licence zákazníky na ulici nabírat nesmí. Momentálně je v New Yorku 13 605 vydaných licencí, přičemž toto číslo je vázané na jedno auto. (Lidí s taxikářskou licencí je samozřejmě víc, v roce 2014 jich bylo před 51 tisíc.)

Kvůli tomu se cena v průběhu let vyšplhala přes milion dolarů (24,5 milionu korun) za jednu licenci na auto. Nakupují se totiž na specializovaných aukcí, kde se do oběhu uvolňují většinou jen po desítkách. A se stoupající poptávkou stoupala logicky i jejich cena.

V lednu 2004 stálo povolení na jedno auto 250 tisíc dolarů v případě soukromého zájemce – v březnu 2013 musel jednotlivec za licenci na jedno auto vyskládat něco přes milion a společnosti si připlatily ještě víc – 1,3 milionu dolarů!

Stejně jako jinde na světě pak společnosti tato auta pronajímají řidičům, v případě New Yorku tím splácejí onu ohromnou pořizovací částku.

Jenže pak přišel Uber, kterému nevadí striktní omezení, že nesmí nabírat lidi na ulici, jak mohou jen licencované žluté, respektive zelené taxíky. Ba právě naopak – rozmohl se právě v tomto vakuu.

Levnější a pohodlnější služba tak postupně ničí zavedené firmy. Největší zprostředkovatel taxislužby v New Yorku, společnost White & Blue Group, má v provozu o pětinu méně vozů. Taxikáři opouštění její řady, aby šli pracovat pro Uber. I s nižším jízdným si vydělají vyšší částky.

Žluté licencované taxíky už netáhnou a firmy tak nemají peníze na splácení licencí, na něž vydělávali právě taxikáři, kteří si u nich vozy pronajímaly. Jenže mají smůlu, i když je počet licencí omezený, šance, že ji udají, se výrazně snižuje.

Ještě loni v lednu by ji prodali za zhruba 1,25 milionu dolarů, dnes stojí necelých 900 tisíc. Ještě hůř jsou na tom ceny licencí na auta pro soukromé osoby – ty strmě klesají k půl milionu dolarů. Skupovat licence se totiž už nyní nikomu nevyplatí…

I proto velké taxikářské společnosti podaly na město žalobu. Vadí jim nejen regulace počtu licencí a ceny, ale tvrdí, že je radnice uvedla v omyl tím, že cenu licencí nadhodnotila. 

Zdroje:
Vlastní, Vox