Dnes je neděle 11. května 2025., Svátek má Svatava
Počasí dnes 1°C Skoro zataženo

Šéf Volkswagenu Winerkorn odstoupil kvůli aféře s emisemi

23. 9. 2015 – 17:50 | Zpravodajství | pal

Šéf Volkswagenu Winerkorn odstoupil kvůli aféře s emisemi
Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn skončil ve své funkci | zdroj: ThinkStock

Situace kolem Volkswagenu nabírá na obrátkách. Ve středu rezignoval ředitel automobilky Martin Winterkorn, který tak přijal osobní zodpovědnost za skandál, týkající se manipulace s emisemi.  K aféře se během středy vyjadřovali i někteří politici. Spolkové ministerstvo dopravy popřelo, že vědělo o technologii, díky které automobilka manipulovala s emisemi. Český ministr dopravy Daniel Ťok pak po jednání se zástupci koncernu, pod který spadá i tuzemská Škoda Auto, prohlásil, že situaci prošetří i v Česku a případně svolá majitelé závadných vozů ke kontrole.   

Generální ředitel německé automobilky Volkswagen Martin Winterkorn odstoupil z funkce, a převzal tím zodpovědnost za skandál kolem manipulací s emisemi u naftových vozů. Winterkorn oznámil rezignaci po dnešním zasedání výkonného výboru dozorčí rady koncernu, jehož součástí je i česká Škoda Auto.

Volkswagen potřebuje začít znova, napsal bývalý ředitel 

V krátkém prohlášení Winterkorn uvedl, že "Volkswagen potřebuje nový začátek i na personální úrovni."  Ujistil, že sám o manipulacích s emisemi nevěděl, a dodal, že byl těmito informacemi "šokován". Automobilka musela tento týden po zjištění amerických úřadů přiznat, že do 11 milionů svých aut instalovala software, který rozpoznává, kdy je vůz testován na emise, a až v té chvíli spustí systém, který emise při testování snižuje

Automobilka na svém Twitteru uvedla, že bude vytvořena pracovní skupina, ve které budou externí poradci a celou kauzu pořádně prošetří. Představitelé automobilky také slibují, že budou následovat další personální změny. Kdo Winterkorna nahradí není zatím jisté.  

Německý list Taggesspiegel v úterý napsal, že dozorčí rada firmy chce Winterkorna nahradit nynějším výkonným šéfem sesterské automobilky Porsche Matthiasem Müllerem (62), to ale mluvčí Volkswagenu popřel. Tři informované zdroje agentuře Reuters řekly, že vedle Müllera jsou favority na místo výkonné hlavy skupiny šéf automobilky Audi Rupert Stadler a šéf vlajkové značky VW Hubert Diess.

Pětičlenný řídící výbor dozorčí rady Volkswagenu zpovídal Winterkorna v sídle společnosti ve Wolfsburgu od rána, aby mohl předložit své doporučení dalších kroků pátečnímu zasedání dozorčí rady. Volkswagen se kvůli skandálu dostal pod silný tlak, který ještě zvýšil zhruba třetinový propad tržní hodnoty společnosti za první dva dny týdne.

Winterkorn se generálním ředitelem a šéfem představenstva koncernu Volkswagen stal počátkem roku 2007 a nynější smlouva mu měla vypršet na konci příštího roku. Letos v dubnu vyšel vítězně z mocenského souboje s tehdejším šéfem dozorčí rady a patriarchou Volkswagenu Ferdinandem Piëchem, který odmítal Winterkornovi prodloužit smlouvu, ale po své prohře odstoupil. Winterkornovi měla právě v pátek dozorčí rada prodloužit smlouvu o dva roky.

Německá vláda o technologii nevěděla

Kauza kolem automobilky zasáhla i do německé politiky. Objevilo se totiž obvinění, že německé ministerstvo dopravy znalo postup Volkswagenu při manipulaci s emisemi. Ministr dopravy Alexander Dobrindt označil tato obvinění za "falešná a nepatřičná". Dodal, že se o celém případu poprvé dozvěděl o víkendu z novin. "Snažíme se tento případ objasnit. Volkswagen musí obnovit svou důvěryhodnost," prohlásil.

S obviněním, že německá vláda o postupu Volkswagenu věděla, přišla mimo jiné německá opoziční strana Zelených.

Ministerstvo dopravy již koncem července připustilo, že si je vědomo rozdílů mezi objemem automobilových emisí v testovacím prostředí a ve skutečném provozu.

Kauza se dotkla i českých motoristů

Ministr dopravy Dan Ťok (ANO) zatím neví, kolika aut v Česku se týká skandál kolem falšování emisních údajů u aut vyráběných koncernem Volkswagen. 

"To, že došlo k nějakému druhu ovlivňování měření, je asi nepochybné," uvedl Ťok, který se dnes sešel se zástupci Volkswagenu.

Do jaké míry o celé záležitosti zástupci firmy věděli, hodnotit nechtěl. Ministerstvo dopravy podle něj věc prověří ve spolupráci s německými resortními kolegy.

Uvedl také, že ministerstvo společně s firmou Škoda Auto, která patří do koncernu Volkswagen, bude informovat majitele vozů s motory, v nichž může být problém, a bude je zvát na kontroly.

Škoda k celé věci uvedla, že nyní v Evropě nepoužívá koncernové motory TDI, u kterých se přišlo na obcházení měření emisí. Montovala je však do svých starších modelů.

Firma neupřesnila, kdy tyto motory používala, ani do kolika aut je namontovala. Podle MF Dnes šlo o vozy vyrobené v letech 2009 až 2013.

Jednotlivé momenty v kauze Volkswagenu 

  • 18. září - Americká federální Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) obvinila Volkswagen, že do svých vozidel s naftovými motory instaloval software, který umožňuje skrýt skutečnou hladinu vypouštěných emisí, a tím se snažil obejít zákony na ochranu ovzduší. V USA za to automobilce hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (436 miliard Kč).
  • 20. září - Šéf VW Martin Winterkorn oznámil, že firma nechá nezávisle vyšetřit zjištění amerických úřadů, že do dieselových automobilů nainstalovala software zatajující skutečné množství emisí. Dodal, že celého případu "hluboce lituje".
  • 21. září - Německá vláda nařídila důkladnou kontrolu naftových automobilů společnosti Volkswagen. Americké ministerstvo spravedlnosti podle zdrojů agentury Bloomberg dalo pokyn k zahájení trestního vyšetřování případu.
  • Akcie automobilky Volkswagen se v první den, kdy se s nimi od vypuknutí skandálu obchodovalo, propadly téměř o pětinu.
  • 22. září - Francie a Británie vyzvaly k tomu, aby se skandál kolem emisí automobilů VW vyšetřil na úrovni celé EU. Evropská komise uvedla, že je kvůli případu v kontaktu s Volkswagenem i americkými úřady. Vlastní vyšetřování VW oznámily Švýcarsko, Itálie a Jižní Korea. Koncern přiznal, že softwarem určeným k falšování emisních měření bylo vybaveno 11 milionů aut.
  • Akcie Volkswagenu pokračovaly v prudkém poklesu a znovu ztratily téměř pětinu hodnoty. Za dva dny se tržní hodnota firmy snížila zhruba o třetinu. Trhy reagovaly mimo jiné na to, že Volkswagen kvůli skandálu zhoršil výhled hospodaření a oznámil, že ze zisku třetího čtvrtletí vytvoří rezervu 6,5 miliardy eur (176 miliard Kč) na náklady kolem aféry.
  • Objevily se spekulace o tom, že se kýve křeslo pod generálním ředitelem skupiny Winterkornem. Mluvčí Volkswagenu ale zprávu listu Taggesspiegel označil za "nesmysl".
  • 23. září - Německé ministerstvo dopravy popřelo obvinění, že vědělo o technologii, kterou automobilka Volkswagen používala k manipulaci s emisemi u naftových vozů. Němečtí prokurátoři zahájili předběžné vyšetřování tohoto případu.
  • České ministerstvo dopravy oznámilo, že je připraveno svolat ke kontrole majitele aut koncernu Volkswagen včetně domácí Škody, které jsou vybaveny motorem TDI s     možností obcházet emisní měření.
  • Akcie Volkswagenu při ranním obchodování pokračovaly v poklesu, později ale zamířily vzhůru a po poledni vykazovaly zhruba tříprocentní růst.
  • Generální ředitel Volkswagenu Martin Winterkorn odstoupil z funkce a převzal tím zodpovědnost za skandál kolem manipulací s emisemi u naftových vozů.

Předchozí článek

Proč americkou politikou cloumají nekonečné diskuse o obřím ropovodu?

Následující článek

Politický průvodce řeckým Kocourkovem